Shimano XT FC M8000 med singelklinga

Steffo58

Ny medlem
Hej!

Hoppas någon kan svara på en fråga angående byte från dubbel till singelklinga fram.
Har vevparti Shimano XT FC M8000 med dubbelklinga. Har nu plockat bort dessa klingor och satt en Shimano singelklinga 30T istället.

Frågor.
Tycker att kedjelinjen från största bak känns ganska sned. Trampar jag bakåt vill kedjan gärna hoppa ner ett par jack. Som jag har tolkat det är det samma vevparti för singel och dubbel när det kommer till Shimano XT FC M8000. Stämmer det?

Är det något mer man behöver göra eller är detta ett vanligt problem när det kommer till singelklinga fram?

Hur var kedjelinjen med två klingor fram?
Din nuvarande 30T borde sitta motsvarande mitt i mellan dom gamla klingorna.

Att kedjan trillar ner från kasettens största drev vid bakåttramp är tyvärr ganska vanligt med shimanos 11-vxl.

Kedjelinjen var bra tidigare. Låg för det mesta på lilla klingan och upplevde inga problem i någon ände av kassetten.
Kan man peta in ett par distanser för att få in klingan några mm.? Känns som att den inte ligger mitt i mellan dubbeldreven utan mer åt det yttersta.

N_sandstrom sa:
Hur var kedjelinjen med två klingor fram?
Din nuvarande 30T borde sitta motsvarande mitt i mellan dom gamla klingorna.

Att kedjan trillar ner från kasettens största drev vid bakåttramp är tyvärr ganska vanligt med shimanos 11-vxl.

Nja, drevet sitter nog på platsen för stora klingan nu.

Shimsa kan gå ja.

Men bakåttrampsgrejjen är ganska normalt på shimano kasetterna. Det händer de flesta.

Är shimanos singelklingor likadana som deras storklingor för 2x-bruk?

Min klinga från Blackspire har "inbyggda" distanser som förskjuter den in mot vevlagret ett par mm.

Nej inte riktigt. Singelklingan hamnar nog någon milimeter längre in en den tidigare stora klingan. Ja, har sett i efterhand att andra tillverkare verkar ha bättre singelklingor än Shimano.

Ideal kedjelinje på non-boost ligger 48-50 eg mindre men kedjesteget tar i större klingor.
Halva navbredden - Kassett höjd - Minsta drevets avstånd från ramen.

Har singelkonverterat M8000 också, dock monterade jag ~2mm spacers (vanliga brickor). Kedjan hoppar dock fortfarande ner vid överdrivet bakåttramp, dvs om man står och handvevar bakåt som en dåre, men kedjelinjen vart lite bättre.
Kör förövrigt med Shimano's singelklinga, är riktigt nöjd allt som allt med konverteringen.

Senast ändrad:
Shimanos singelklinga har jag tappat kedjan med, senast på cykelvasan. Shimanos klinga är inte optimal. Tänderna är för korta för att säkerhetställa att kedjan sitter kvar när kedjan slår/slackar. Kör numera med garbaruk's klingor på båda cyklarna , dessa har betydligt längre tänder som gör det svårare för kedjan att hoppa.

BLEKINGE BAD ASS sa:
Shimanos singelklinga har jag tappat kedjan med, senast på cykelvasan. Shimanos klinga är inte optimal. Tänderna är för korta för att säkerhetställa att kedjan sitter kvar när kedjan slår/slackar. Kör numera med garbaruk's klingor på båda cyklarna , dessa har betydligt längre tänder som gör det svårare för kedjan att hoppa.

Vad kör du med för kedja etc?
För mig har den fungerat klanderfritt, har inte tappat kedjan en endaste gång på ~150 mil i år.

Senast ändrad:
Har en cykel med boost och 2x11vevparti med singelklinga (oval) och har inte problem. Stora bak använder man inte särskilt ofta dock.

GetLucky sa:
BLEKINGE BAD ASS sa:

Vad kör du med för kedja etc?
För mig har den fungerat klanderfritt, har inte tappat kedjan en endaste gång på ~150 mil i år.

Det är en kmc-kedja. Problemet uppstår när man cyklar i högre hastighet, har kedjan på minsta drevet bak då den är som slakast i kombination med rejält ojämt underlag. Det är bara i denna situation jag haft kedjetapp med shimanos original narrow/wide klinga.

BLEKINGE BAD ASS sa:

Orginal XTR oxh XT singelklinga har väldigt bra grepp i kedjan anser jag. Djupa tänder som greppar bra om kedjan. Inga tapp på dessa drivlinor. Då har jag följande uppsättningar
XTR 1x11 med KMC kedja i övrigt full XTR
XT 1x11 med KMC kedja i övrigt full XT
Man måste komma ihåg att låsa bakväxeln så man slipper rörelse i kedjan.

eiskall sa:
Steffo58 sa:
Som jag har tolkat det är det samma vevparti för singel och dubbel när det kommer till Shimano XT FC M8000. Stämmer det?

Nej, det är olika vevpartier för 1x och 2x.

1x: FC-M8000-1 med 50.4 mm kedjelinje
2x: FC-M8000-2 med 48.8 mm kedjelinje

+ Boostvarianterna

https://cycle.shimano-europe.com/content/seh-bike/en/home/components1/mountain/deore-xt-8000.html

Är det inte samma vevarm, med bara olika förskjutning på klingorna?

Armen för 1x har skruvhål även för liten klinga.

N_sandstrom sa:
eiskall sa:
Steffo58 sa:
Som jag har tolkat det är det samma vevparti för singel och dubbel när det kommer till Shimano XT FC M8000. Stämmer det?

+ Boostvarianterna

https://cycle.shimano-europe.com/content/seh-bike/en/home/components1/mountain/deore-xt-8000.html

Är det inte samma vevarm, med bara olika förskjutning på klingorna?

Armen för 1x har skruvhål även för liten klinga.

Ja, dom använder samma spindel men med olika offset.

henka35 sa:
BLEKINGE BAD ASS sa:

Orginal XTR oxh XT singelklinga har väldigt bra grepp i kedjan anser jag. Djupa tänder som greppar bra om kedjan. Inga tapp på dessa drivlinor. Då har jag följande uppsättningar
XTR 1x11 med KMC kedja i övrigt full XTR
XT 1x11 med KMC kedja i övrigt full XT
Man måste komma ihåg att låsa bakväxeln så man slipper rörelse i kedjan.

Jag håller inte alls med om att shimanos singelklingor har bra grepp. Tänderna är grunda om du tex jämför med garbaruk's singelklingor. Stor skillnad på tandhöjden där. Vet inte om sista meningen var menat som ett skämt ?

eiskall sa:
Steffo58 sa:

+ Boostvarianterna

Räknas det inte kedjelinjen mellan främre dreven på dubbel ock mitt på drevet på enkelklinga?
Därför det blir olika ?

Tillbaka
Topp