Shimano XT M8000 bromsok

Johan

Medlem
Shimano XT M8000 bromsok
När jag var i Tokyo passade jag på att köpa nya bromsar, Shimano XT M8000. Sen blev de liggande under hösten och vintern och monterades först nu.

På båda oken var det läckage mellan en av cylindrarna och själva oket. På det bakre tänkte jag att jag har säkert gjort något fel och det är därför det läcker, men det främre gjorde jag helt enligt instruktioner vid uppfyllnad. Dessutom fungerade bromsen bra i två dagar och sedan svampade handtaget igenom och mineraloljan rann ut. Märkligt.

Kan jag ha väntat med sakerna i låda förlänge? Inte torkar väll packningarna så fort? Vad kan jag ha gjort för fel?

/Johan

Shimano XT M8000 bromsok
Knappast du som gjort nå fel, skulle jag tro. Det har ju vart lite problem med vissa Shimano. Köp nya ok, är mitt tips. :)
Finnes tex en cool fyrkolvsvariant, XT M8020, om du vill uppgradera.

frid!

Shimano XT M8000 bromsok
Jag kan tipsa om att köpa bromsar som inte är Shimano. Det är ett känt problem att dom läcker och det har varit så i många år och generationer av bromsar.

Shimano XT M8000 bromsok
Tack för hjälpen!

Jag har bara haft andra bromsar innan, men jag hade för mig att de "förra" XTR-bromsarna fick väldigt gott betyg. Därför blev det som det blev.

Fyrkolvs ok låter coolt, men det verkar också som att man dubblar risken för läckage.

/Johan

Shimano XT M8000 bromsok
Om det var sprillans nya ok så ska du väl kunna reklamera även om de legat ett tag?
Sen borde ju inget vara trasigt, ska du ändå vaska oken så kan du väl skruva isär, ploppa ut kolvarna och ta en titt om nåt ser uppfuckat ut?

Shimano XT M8000 bromsok
qma sa:
ska du ändå vaska oken så kan du väl skruva isär, ploppa ut kolvarna och ta en titt om nåt ser uppfuckat ut?

Då kan man glömma ALLT vad reklamation heter enligt Shimano.
Testat den varianten nämligen.

Det var då jag beslutade mig för att överge Shimanobromsar på mtb'erna.

Shimano XT M8000 bromsok
Vernersson sa:
qma sa:
ska du ändå vaska oken så kan du väl skruva isär, ploppa ut kolvarna och ta en titt om nåt ser uppfuckat ut?

Då kan man glömma ALLT vad reklamation heter enligt Shimano.
Testat den varianten nämligen.

Det var då jag beslutade mig för att överge Shimanobromsar på mtb'erna.

Jojo självklart - därav "om du ändå ska vaska oken" ;)

Shimano XT M8000 bromsok
Eftersom jag inte hittar kvittot ska de vaskas. Jag har hittat cylindrar på e-bay, men de verkar inte vara orginal, så jag ville hellre ha ”riktiga”.

Problemet när jag väl försökte få ut cylindrarna var att det var väldigt svårt.

Det vore bra om man kunde köra handtag och ok från olika tillverkare, men det är väll en dröm.

Tillbaka
Topp