Shimano XT - svampiga efter blödning - HILFE!

Lestr

Aktiv medlem
Hej,

Mina bromsar vill inte nypa.. jag kör Shimano XT M8120. Förra säsongen bytte jag till dessa bromsar, grymt nyp hela tiden, blödde dem någon gång och allt funkade kanon.

Nu i år är bromsarna klena, svampiga, kan inte låsa hjulen. Jag har kört en snabblödning, ingen förändring. Igår följde jag denna
, varje steg, fortfarande ingen förbättring.. inget som läcker. Vad göra?

Tack på förhand!

Nog funkar det en stund om det inte läcker så sprutar?

Lufta ordentligt. Givetvis utan belägg i men byt för säkerhets skull. Rengör skivan och kör in ordentligt

Nog funkar det en stund om det inte läcker så sprutar?

Lufta ordentligt. Givetvis utan belägg i men byt för säkerhets skull. Rengör skivan och kör in ordentligt

Jao, du får inte den distinkt riktigt. Att känna skillnad på det och luft är inte så enkelt. Men vi har alla olika grader av kinkighet på det där. Shimano överlägsna modulering är just att den jobbar direkt i slaget som en riktig broms ska, därför blir det också tydligare.

Jao, du får inte den distinkt riktigt. Att känna skillnad på det och luft är inte så enkelt. Men vi har alla olika grader av kinkighet på det där. Shimano överlägsna modulering är just att den jobbar direkt i slaget som en riktig broms ska, därför blir det också tydligare.
Visst, känslan att handtaget slår i en vägg som kusinen saknar på sina egna när han jämför mef flickans helt nya xt kanske saknas.
Men hans hoj stannar.
Stämmer att jag är mer noga med en del än annat

Upplevde samma scenario efter att cykeln ståt uppochner vid hjulbyte och jag råkat komma åt bromsreglaget.
Luftade och grejade enligt alla guider, inget hjälpte, det är alltså inget som har att göra med kontaminerade belägg eller skivor.
Jag provade ju nämligen det också, så alla tips på det har nog inget med den saken att göra, det är det sista nypet i reglaget som fattas, det liksom vill hugga till av sig självt nästan .
Jag var beredd att lämna bort till verkstad, så jag ställde undan hojen i väntan.
Sen helt plötsligt när cykeln bara stått i nån månad funkade det igen av sig själv.
Allt gott/

Jag bytte bromsbelägg, allt succé efter det. Luftade även en gång till..

Tack för alla snabba svar, ni är grymma!

Senast ändrad:
Upplevde samma scenario efter att cykeln ståt uppochner vid hjulbyte och jag råkat komma åt bromsreglaget.
Luftade och grejade enligt alla guider, inget hjälpte, det är alltså inget som har att göra med kontaminerade belägg eller skivor.
Jag provade ju nämligen det också, så alla tips på det har nog inget med den saken att göra, det är det sista nypet i reglaget som fattas, det liksom vill hugga till av sig självt nästan .
Jag var beredd att lämna bort till verkstad, så jag ställde undan hojen i väntan.
Sen helt plötsligt när cykeln bara stått i nån månad funkade det igen av sig själv.
Allt gott/
Så luft

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp