Shimano xtr bromsar blir stum...

Hej!

Har ett litet bekymmer med min XTR bak broms.
Efter ett par snabba bromsningar så blir handtaget helt stumt, detta även om bromsarna är kalla och jag gör lika hemma i garaget.
2 snabba pump och på det tredje blir handtaget helt stumt, bromsverkan är dock bra.
Detta är ju sjukt störigt och blir inte alls lika på frambromsen eller på nån av mina andra cyklar med shimano bromsar.

Luftat enligt konstens alla regler men ingen skillnad...

Nån som har nån ide eller varit med om samma?

// Jocke

Låter som att du lyckats få i lite för mycket olja? Kanske att du inte hade oken ordentligt utpressade när du luftade. Man kan ju få samma effekt med lite dåligt luftade bromsar, efter några pump så får man bra bromsverkan.

Du kan testa att sätta blödskruven på bromshandtaget som högsta punkt, ta av bakhjulet och pressa ut klossarna helt och hållet. Kommer det då ut olja så var systemet lite överfyllt.

Tjena,

Aldrig varit med om detta på cykel men en parallell från mc-världen är att det lilla "returhålet" eventuellt är igensatt. Då matar du på mer bromsvätska ner till oket vid varje användning av bromshandtaget men den hänger inte med upp igen när handtaget fjädrar tillbaka.

Där sa du nått, kanske hamnat nått litet skräp i slangen som sedan fastnat?

Tjena,

Aldrig varit med om detta på cykel men en parallell från mc-världen är att det lilla "returhålet" eventuellt är igensatt. Då matar du på mer bromsvätska ner till oket vid varje användning av bromshandtaget men den hänger inte med upp igen när handtaget fjädrar tillbaka.

Hej. Kickar en gammal tråd.
Har exakt ditt problem. Xtr bakbroms, luftat enligt konstens alla regler , fleeera ggr. Fortfarande samma problem. Stum efter några pump. Svindrygt..
Fick du ordning på det? Om så , hur gjorde du?
/ Jocke.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp