shimano xtr m9120 underhåll, hjälp?

cubefritzz

Aktiv medlem
Tog isär min m9120 xtr pedaler för ett par år seda då de glappade lite där jag fettade upp allt. Ena pedalen blev perfekt men andra gjorde jag något fel där metalbiten märkt med röd ring fastnade inne i själva pedalen. Har under 1 år till och från dock inte varje dag och ej heller varje månad försökt att få ur den metalbiten ur pedalen som fastnat. Har testat med all möjliga fetter. Vill helst inte köpa nya pedaler. Har någon en idé hur jag kan få ur cylindern ur pedalen? Om jag får ur den behöver jag även köpa kulorna till den. Alla tips råd idéer uppskattas.

Bilagor

• IMG_2831.jpeg
    IMG_2831.jpeg
    74 KB · Besök: 49
Hur kan du får ut axeln men inte biten som sitter fast? Eller sätt du tillbaka biten utan resten av axeln?

Om det finns utrymme bakom biten skulle du kanske kunna drar ut den med en smal objekt med en hake på slutet.

Hur kan du får ut axeln men inte biten som sitter fast? Eller sätt du tillbaka biten utan resten av axeln?

Om det finns utrymme bakom biten skulle du kanske kunna drar ut den med en smal objekt med en hake på slutet.
Jag trodde jag drog åt muttern korrekt men det visade sig att den var för lös där kullagrena ramlade ur och därefter lossnade cylindern helt och fastnade i hålet. Jag har testat med Biltema som har ett sådant hakset. Har pillat och försökt länge. Men det hjälper ej. Andra idéer?

Testa att lägga den i ugnen ett tag och banka sedan pedalen mot något för att se om den trillar ut, annars är det nog bara att ge upp.

Hur gick det med det här? Sitter med samma problem.... OM du vill ha kulor och andra ingående delar så har jag som du kan få, då min axel har gått av.

Hur gick det med det här? Sitter med samma problem.... OM du vill ha kulor och andra ingående delar så har jag som du kan få, då min axel har gått av.
jag gav upp och köpte ny set, den gamla sitter fortfarande fast som innan. Testade elda rubbet fick inte loss nogonting. Använder det jag kan till reservdelar istället.

Tillbaka
Topp