Shimanos nya bromshandtag + clamp shifters

N_sandstrom

Aktiv medlem
Shimano verkar ha justerat placeringen av klämman på dom nya bromshandtagen (m7100, m8100 och m9100), så numera behöver övriga reglage få plats mellan klämman och det lilla "stödet" längst ut till höger.

Är det någon som vet hur stort utrymmet är? Jag tänker mer specifikt på växelreglage XT m8000, där klämman är allt annat än slimmad.

Har desperat försökt bildgoogla fram hur dessa handtag ser ut monterade på riktigt, men alla reviews verkar köra I-SPEC rakt igenom.

271478-03-d-542856.jpg

Enklast är ju helt klart att göra som Shimano uppenbarligen vill och köra ispec. Men det beror förstås på om du redan har reglaget och om du är nöjd med den justermån ispec ger.

Nej, det är inte gott om plats för M8000. Pga anledning.
Använd ispec, köp xtr eller ta fram verktygslådan.

Jag kan inte använda ispec pga annan anledning. Jag behöver ha reglaget hela vägen ut mot BL foten.

Rätt så gott om utrymme skulle jag ändå säga att det är. Har både plats för dropperregalget och växelreglaget utrymmet på vardera bromshandtag.
1587104871781.png

Det beror även på hur man vinklar dem inbördes men 9120 och 8000 passar helt klart dåligt för mig. Speciellt om man vill ha shifter max till höger.

Vanlig sak då, bromsar ofta med båda men kanske ska testa flytta in på nya bygget :P
Provar du vet du vad du gillar bäst sen :-)

Jag föredrar helt klart att hålla i styret med fler fingrar och att ha bromsar som inte kräver mer kraft än att pekfingret räcker till med marginal. Särskilt om man håller allra längst ut på reglaget så det blir bra hävarm.

Bromsa med långfingret har jag inte behövt sen jag övergav min Univega 5.2 med V-bromsar.

Nå, det behövs ibland när man kör Hope men inte med Shimano.

Senast ändrad:
Jag har alltså filat ner det inringade området och kladdat på lite färg. Smartare är att köpa xtr eller ha längre tummar.

Men det funkar hyfsat om man filar ner det?

Vi har 4 st cyklar hemma med shimano 11-delat, och känner inte att det är farligt brått till 12 :P
Tror ingen av dom har "displayen" monterat på sitt reglage.

Men det funkar hyfsat om man filar ner det?

Vi har 4 st cyklar hemma med shimano 11-delat, och känner inte att det är farligt brått till 12 :P
Tror ingen av dom har "displayen" monterat på sitt reglage.
Blir utmärkt. Annars tror jag även 11s xtr passar bättre. Ja, indicatorn måste kastas men annars kan man ändå inte ha den på rätt (fel) sida om bromsen.
20191108_184913.jpg
20191108_190430.jpg

Tillbaka
Topp