Shimanos plattis-skor

Valhalla_

Aktiv medlem
Shimanos plattis-skor
Skaffade mig ett par Shimano GR501 plattis-skor och det visar sig efter en tids användning att mina fötter trivs alldeles förträffligt bra i dessa. De är nog de skönaste cykelskor jag någonsin haft. Men de har ett ganska stort problem och det är greppet. Inte ens på mina CB stamp med dödspinnar fäster det ordentligt och jag tappar ibland greppet vid helt fel tillfälle.
Tyckte mina bontragerdojor greppade lite halvdant men dessa är rätt usla. Men ack så sköna...

Hur är shimanos andra modeller map grepp? Lika illa?
Jag är lite nyfiken att prova fler, men är greppet sämst vet jag inte riktigt om det är värt att ha det extra behagligt om fötterna.

Shimanos plattis-skor
Är det fäste som gäller får man väl kolla på Five Ten, Specialized (SlipNot ST-gummi) eller Ride Concepts (DST 4.0 Max Grip-gummi) som jag förstår det. Hade ett par skor från Shimano förut (kommer ej ihåg exakt modell) och tyckte som du att de inte fäste bra trots rejäla pinnar....

Shimanos plattis-skor
Jag har ett par GR9, upplever precis samma sak (som jag berättade i tisdags). Jättesköna men greppet är katastrofalt dåligt, har nog aldrig haft så många "shinners" under den period jag använde skorna.

Nu får de agera fikacyklingsskor istället.

Shimanos plattis-skor
Låter som att jag får köpa ett par 5.10, hyvla av gummit och transplantera på shimanoskorna, för 5.10 är inte så sköna på mina fötter.

Får kanske prova lite andra märken då. Ride concepts kanske.

Finns det någon butik i Sthlm som har lite olika man kan prova, så man slipper beställa 800 par pch skicka tillbaka 799?
Bikester?

Shimanos plattis-skor
Ser väl ut som det brukar typ? Lite tätare än 5.10 men rätt lika ändå
e26a649649894624b571e2d30d6f1e16.png

Five-Ten_Freerider_Pro_MTB_Schuhe_FW2822-1_800x800.jpg

Shimanos plattis-skor
Låter som att jag får köpa ett par 5.10, hyvla av gummit och transplantera på shimanoskorna, för 5.10 är inte så sköna på mina fötter.

Får kanske prova lite andra märken då. Ride concepts kanske.

Finns det någon butik i Sthlm som har lite olika man kan prova, så man slipper beställa 800 par pch skicka tillbaka 799?
Bikester?

Jag tyckte Ride Concepts var alldeles för smala när jag provade. Men kan ju va olika beroende på modellen kanske. Kanske Bikester i Sickla?

Shimanos plattis-skor
Aha då är de nog inget för mig som har breda fötter.
Får väl ta en tripp till bikester någon gång och kolla helt enkelt.

Jag har fötter som är bred fram och är riktigt nöjd med mina 2FO Cliplite, bara att tar en storlek större. FiveTen Hellcat passade också riktigt bra, men olika FiveTen modeller verkar kunna har mycket annorlunda former.

Shimanos plattis-skor
Jag har fötter som är bred fram och är riktigt nöjd med mina 2FO Cliplite, bara att tar en storlek större. FiveTen Hellcat passade också riktigt bra, men olika FiveTen modeller verkar kunna har mycket annorlunda former.
Ok, och de finns förstås på scs misstänker jag? Mina fötter är breda mitt på, typ bakom lilltån. Hur är 2FO där?

Shimanos plattis-skor
Jag tror det mer är att gummit är hårdare och mindre greppigt. Har ett liknande mönster på ett par andra skor (Ion) och de greppar bättre än Shimano men sämre än 5.10 dock.

Shimanos plattis-skor
Ok, och de finns förstås på scs misstänker jag? Mina fötter är breda mitt på, typ bakom lilltån. Hur är 2FO där?

Precis där är mina fötter också breda. 2FO Cliplite är inte breda, men den passar mig riktigt bra i en storlek större än vanligt och sitter inte för löst på någon ställe. Med för smala skor, som de flesta är, får jag riktigt ont bakom lilltån efter en timme när jag cyklar, åka skidor eller skridskor.

Cliplite är för clipless (SPD). Jag vet inte om vanliga 2FO till plattisar har liknande form, men jag skulle gissa att dom har.

Shimanos plattis-skor
Jag tror det mer är att gummit är hårdare och mindre greppigt. Har ett liknande mönster på ett par andra skor (Ion) och de greppar bättre än Shimano men sämre än 5.10 dock.
Håller helt med om att gummit är viktigare än mönstret. Jag har 2 par Ion med väldigt lika mönster, det ena parets (det dyraste och första) är ärligt talat ganska dåligt, men det andra paret är helt magiskt bra, särskilt i kyla suger skorna fast i pinsen.
Så använder i princip bara det paret förutom när det är varm torr sommar då jag använder ett par 5.10 med tyg-överdel, som har bättre fäste ffa när det är varmt.
Funderar på att sula om de gamla Ion-skorna med klätterskosula på tramppartiet av skon.

Shimanos plattis-skor
Håller helt med om att gummit är viktigare än mönstret. Jag har 2 par Ion med väldigt lika mönster, det ena parets (det dyraste och första) är ärligt talat ganska dåligt, men det andra paret är helt magiskt bra, särskilt i kyla suger skorna fast i pinsen.
Så använder i princip bara det paret förutom när det är varm torr sommar då jag använder ett par 5.10 med tyg-överdel, som har bättre fäste ffa när det är varmt.
Funderar på att sula om de gamla Ion-skorna med klätterskosula på tramppartiet av skon.

Har nån billig Ion, typ Raid II? Tycker den funkar bra faktiskt och greppet är bra. Använder de mesta typ till pumptrack eller lek. Men såklart är 5.10 Freerider mer passande till typ DH och utförs.

Shimanos plattis-skor
Vä till hö -> 5.1 freerider pro, bontrager flatline, shimano gr5
Gummit går från asmjukt till mittemellan till riktigt hårt. Greppet från bra till sämre till sämst. Helt olika mönster men greppet matchar gummits hårdhet. Så min slutsats blir att shimanos gummi är på tok för hårt och det är där problemet ligger.

Kanske inte vore helt tokigt att transplantera gummit från 5.10 till shimano...
16444898909071571320738084458368.jpg

Senast ändrad:
Shimanos plattis-skor
Minns att skomakaren slipade ner sulan helt innan han (inga hener då) limmade fast en ny sula.
Limmet luktade kontaktlim.
Får köra vinkelslip med flapdisk tror jag.
Ja det ser ju ut som kontaktlim när man kollar omsulningsvideos. Rubberfix är det i alla fall inte för det fäster ju inte ens något vidare på gummi, som namnet kan få en att tro.

Shimanos plattis-skor
Kontaktlim är det som gäller, när jag har satt på bromssulor på skor så har jag också häftat i kanterna (finmeck är att sy)

Superlim funkar också bra om man har bråttom

Shimanos plattis-skor
Redo för limning tror jag. Ruggade upp skorna med flapdisc men orkar nog inte slipa ner helt. Tyckte jag höll på en bra stund ändå. Nödvändigt eller kommer det gå åt helsike nu?
IMG_20220210_125601.jpg

Shimanos plattis-skor
Fifan, så har man inget kontaktlim! Får dra och köpa det sen, så är det limnings-time!!

I bästa fall har jag sen världens skönaste skor med världens bästa grepp. I sämsta fall har jag förstört två par skor.

Shimanos plattis-skor
Har kört med shimanos flats länge och jag tycker de funkar bra greppmässigt. Har haft de med michelin sula.
Har även testat 5.10 men de passar inte min fot riktigt.
Nu till 2022 har jag beställt shimanos nya gr903 med ULTREAD sula. Får se om man får ännu bättre grepp eller ej....
63C856BC-61D5-4114-A52F-00C46FCDF91B.jpeg
4965DA62-17E9-462B-B091-326466438113.jpeg

Shimanos plattis-skor
Har kört med shimanos flats länge och jag tycker de funkar bra greppmässigt. Har haft de med michelin sula.
Har även testat 5.10 men de passar inte min fot riktigt.
Nu till 2022 har jag beställt shimanos nya gr903 med ULTREAD sula. Får se om man får ännu bättre grepp eller ej....Visa bilaga 538669Visa bilaga 538670
De där ser onekligen ut att ha ett greppigare mönster i alla fall. Och så har de såna smutsskydd så man slipper barr och jord i skorna. Kanske man skulle prova.

Shimanos plattis-skor
Var finner man detta? Hört talas om detta förr. Sugen på att testa detta på nå gamla dojor för att se om det är bra.
Jag har för mig att du bor i NV förorterna, åk till Klättercentret Akalla o fråga efter Larsa (Lars Nilsson) han sular om klätterskor, jag försökte genom honom få tag på Vibram mönstrad sula men det gick inte (Jo, men skulle kosta typ 10.000 och bli 10 m2), men vanlig slät sulgummi har han. Antingen kanske du kan köpa ett par bitar sula eller så kanske han kan sula om dina skor.

Shimanos plattis-skor
Jag har för mig att du bor i NV förorterna, åk till Klättercentret Akalla o fråga efter Larsa (Lars Nilsson) han sular om klätterskor, jag försökte genom honom få tag på Vibram mönstrad sula men det gick inte (Jo, men skulle kosta typ 10.000 och bli 10 m2), men vanlig slät sulgummi har han. Antingen kanske du kan köpa ett par bitar sula eller så kanske han kan sula om dina skor.
Tack. Bra tips. Får ta det nästa gång eftersom jag hann sno mina gamla 5.10 sulor nu ?

Shimanos plattis-skor
Ska du ha sjukt bra grepp?

Köp ett par shimano med denna sula/mönster.
Otroligt bra grepp. Jag fick korta av dubbarna på pedalerna för jag tyckte greppet var FÖR bra.
Väldigt robusta också om jag jämför med mina 5-10 skor. (Som jag också gillar, de har litet mindre grepp och är vackert-väder-skor)

Edit jag har SH-GR701 för att vara exakt.

Shimanos plattis-skor
Ska du ha sjukt bra grepp?

Köp ett par shimano med denna sula/mönster.
Otroligt bra grepp. Jag fick korta av dubbarna på pedalerna för jag tyckte greppet var FÖR bra.
Väldigt robusta också om jag jämför med mina 5-10 skor.

Litar inte på det, ser ut som exakt samma sula jag har på mina :P

Tillbaka
Topp