Shimanos XT (760) bakväxel

Micke_B

Ny medlem
Är det nån som vet om det finns olika varianter på Shimanos XT (M760) bakväxel?
Den jag tittat på funkar tvärtom jämfört med min gamla STX-RC växel, dvs ligger på största bakdrevet utan vajerspänning.

Byter jag till en sådan blir det ju till att växla "tvärt om" vilket kan bli lite förvirrande...

Eller är det så att det finns olika typer av M760'n?

/ Micke

Ok, bara att lära om alltså...
Undrar hur ofta jag kommer att svära över det de första rundorna när man ska upp i en backe.
;-)

Men den gamla (750) säljs fortafarande, och den går åt samma håll som STX-RC. Det verkar som att Shimano behåller produktionen av den just för att alla inte vill byta håll på växlingen.

Micke_B:

Med risk för att sticka ut hakan för mycket så hoppas jag att du som jag kommer bli så pass nöjd efter Rapidise-konverteringen att du aldrig vill byta tillbaka. Det kan kanske kännas lite segt när fjädern växlar upp/lättare, men så jäkla stor väntetid är det inte tal om! Hittils har mina 760's (har en på varje hoj för att inte bli totalt förvirrad) aldrig missat en växling.

Körde på 750'n förut, och svor ofta strax före uppförsbackarna när jag fick i t.ex "en och enhalv växel" dvs. att kedjan försöker klättra till nästa drev, men hamnar i något slags mellanläge och inte orkar hamna rätt. Med fjäderväxling inåt/uppåt blir växlingen aldrig (hittils) fel, så jag tar hellre en något långsammare men exakt uppväxling än att riskera att få kliva pga. missad växling. Och det är inga problem att "förvälja" lättare växel genom att t.ex klicka snabbt tre ggr.

Se till att ha bra växelwire/hölje också, minst lika viktigt som en bra bakväxel...

jag har kört med rapid rise sen 2000 och skulle aldrig få för mig att köra något annat, rr är kung!! så införskaffa en och vänj dig, det går fort..

Jag har sällan hört någon svära så mycket som när Tobias lånade Dr Spokes Heckler när vi körde ner till Rudan i somras. Han rekommenderade inte Rapid Rise :)

Har 750 och 760 med rapidfire samt 760 med dual control på olika democyklar. Att byta från den ena till den andra är lite problematiskt för hand och huvud ett tag, men funktionen kan jag inte klaga på.

Tycker själv att RR är att föredra, men om man har flera växlade cyklar med samma sorts reglage är det kanske bäst att vara enhetlig när det gäller RR eller inte.

Tycker att dual control är också mycket bra, men jag ser fram emot att prova thumbies med D-A 9-speed.

jomper Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har sällan hört någon svära så mycket som när
> Tobias lånade Dr Spokes Heckler när vi körde ner
> till Rudan i somras. Han rekommenderade inte Rapid
> Rise :)
> life is for living

Vi har haft några livliga disskusioner om RR, men konservativa tobbe skriker bara nej, svårare att få tobbe och byta åsikter om såna växlar än att komma innanför byxorna på Lindsay Lohan..
så jag är inte förvånad att han svor över en sån växel... :P

Men nån dag, kommer han att se ljuset!! Och jag kommer innanför Lindsays byxor, detta kommer väl dock hända om trettio år så att jag inte vill innanför hennes byxor längre... :(

Skrek han på samma sätt när han provade Mavericken? Det har också RR, men det kan vara möjligt att han upplevde den som mindre besvärligt (eller åtminstone besvärligt på ett annat sätt) eftersom det har Dual Control. När växlingsmekanism är helt ny då förväntar man inte att det ska funka på ett viss sätt, och därmed slipper man att vara besviken när funktionen är tvärt emot vad man är van med.

Det kan också vara så att han var en grinig gammal gubbe just denna dag! ;)

Tillbaka
Topp