Shimergo och andra kreativa lösningar

scottparsley

Aktiv medlem
Kort version: Jag vill sätta integrerade växel/broms-reglage på cykel med stor (34-36) kassett bak. Helst skulle jag vilja använda Campagnolos reglage. Hur gör jag?

Lång version. Funderar på att uppgradera växelsystem på min långfärdare/allt i allo. Det är en Bob Jackson som jag hittills kört med 9-delad 11-34 kassett, XT bak och framväxel, en Sugino XD2 trippel 48-36-26 och klassiska styrändsreglage i friktionsläge. Det har fungerat bra och gett mig en lagom utväxling som är nödvändig när jag packar tungt. Men nu har jag börjat fundera i banorna att det kanske skulle vara roligare med integrerade växel/broms-reglage. Jag har börjat minska ner på vikten på min packning, att kunna ta sig fram lite snabbare lockar. Och jag måste ju uppgradera någonting på cykeln nu när det är vinter. Det måste man va? Jag har redan beställt ett nytt vevparti, ett Sugino OX601D som jag planerar att köra 44-26 på. Så långt allt gott.

Till problemet. Jag vill inte gärna bli av med några lätta växlar. Vilken tillverkare väljer jag då? Alla jag frågat säger att man ska gå efter hur broms/växel-reglagen känns i handen eftersom dom är ungefär lika "bra" ändå.

1. Shimanos reglage är fula och otympliga. Ligger inte särskilt bra i handen. Enligt internet kan man med 10-delad STI styra en MTB-bakväxel som egentligen är till för 9-delat på en 10-delad kassett. Detta alternativ är billigt och smidigt. Jag byter kassett och köper 105 5700-reglage. Senare generationer går inte att använda eftersom Shimano fick för sig att ändra så att MTB- och landsvägs-reglagen drar olika mycket vajer (suck).

2. SRAM. Ligger bra i handen. Inte testat funktionen så mycket men verkar smidigt. Inte direkt smäckra men bättre än Shimano. Med Wifli kan jag använda en 32t kassett och landsvägs-växel. MTB och landsväg drar lika mycket vajer så jag skulle sätta en MTB-växel bak och kunna gå upp på en 36t kassett om det skulle behövas. Medeldyrt. Lockar eftersom det inte är någon piratlösning och jag vet att det kommer att fungera bra.

3. Campagnolos reglage ligger överlägset bäst i handen och ser vettiga ut på min stålram. Jag gillar hur dom funkar. Dom är också billigare än S & S:s alternativ. Att helt och hållet byta till Campa är dock jobbigt. Jag måste byta nav osv. Det finns kassetter som passar Shimano-nav men dom som jag hittat går bara upp till 28t. Dessutom går Campagnolos bakväxlar bara upp till 29t. Det kanske går att skrämma upp den till 32 men det ger mig lite mindre utväxling än önskat och jag vet inte hur bra det skulle funka. Jag har hittat några olika lösningar som gör så att man kan använda Campagnolos reglage och SRAM eller Shimanos bakväxlar. Bland annat finns ett företag som heter Da vinci designs som gör en moddad SRAM-MTB-bakväxel som ska funka med Campa-reglage. Men det verkar oklart hur bra det funkar att blanda. Har någon testat? Finns det något annat sätt? Vill helst använda Campas reglage men det är ju en fördel om det funkar också.

10-delat ergoshifter ska funka rakt av med 8-delat Shimano bakväxel+kassett. Fast 8-delat kanske är lite för old school.

Någon som testat hubbub routing? Undrar om inte den moddade SRAM-växeln är en fancy variant av just detta.

Bilagor

• x9derm.jpg
    x9derm.jpg
    137.4 KB · Besök: 45
Jag har inget svar på frågan, mer än att jag har Shimano 105-reglage till salu, dock 5600. PM:a om intresse finns.

Sen en still undran. Nicket känns bekant, har det möjligen använts i samband med ett numera dött musikform kanhända?

thisismycat skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har inget svar på frågan, mer än att jag
> har Shimano 105-reglage till salu, dock 5600. PM:a
> om intresse finns.
>
> Sen en still undran. Nicket känns bekant, har det
> möjligen använts i samband med ett numera dött
> musikform kanhända?

Tack men på 5600-reglagen sticker vajern ut på sidan va? Det blir störigt när man har väska där.

Det stämmer (om det är DS du syftar på)! Trodde inte jag gjort ett sånt avtryck där att någon kom ihåg mig :) Var länge en passiv och hängiven besökare.

scottparsley skrev:
> Tack men på 5600-reglagen sticker vajern ut på
> sidan va? Det blir störigt när man har väska
> där.

Stämmer, det är de med vajern där. Förståeligt!

> Det stämmer (om det är DS du syftar på)! Trodde
> inte jag gjort ett sånt avtryck där att någon
> kom ihåg mig :) Var länge en passiv och
> hängiven besökare.

Jajemen. Vet inte varför, men ett nick som fastnat. Spenderade alldeles för mycket tid där. Nu ska jag inte hi-jacka tråden mer!

oxr skrev:
> 10-delat ergoshifter ska funka rakt av med 8-delat
> Shimano bakväxel+kassett.

Japp, har det på Dumslöjden. Första bakväxeln var lite trött i fjädern, och då dröjde växlingarna. Men med en mindre gammal bakväxel så var det inget problem.

Sen finns ju alltid JTEK Shiftmate också. Den stjäl lite vajer, men annars har den funkat klockrent.

Lite samma kompromiss avseende sadelväskan (Edit: styrväskan så klart) som shimano, men helt grymma annars: retroshift. Behåll allt inkl 9 del och befintliga styrändsreglagen så blir det jättebilligt med.

Sköna att hålla till skillnad s&a alternativen du nämner. Bonus med friktionsläge vid behov. Skönt också slippa oroa sig över framväxelns vajerdragningsratio.

(Microshift skall numera ha 10del mtbkompatibla styrändsreglage fö.)

Älskar mina.

Senast ändrad:
Har ett vagt minne av att det ska funka med campa 11 reglage och shimano 9 växel+kassett, om än inte lika superexakt som campa 10 + shimano 8. Då finns det ju bättre kassetter att tillgå.

Jag har kört Campa 11-delade reglage med 10-delad 11-36-kassett och XT 9-delad bakväxel med Shiftmate. Funkade jättebra.

Det är en djungel det här! Nu har jag hursomhelst beställt 10-delade Veloce-reglage från Wiggle. Hade inte lust att lyxa till det med Chorus och internet säger att Athena och Veloce är samma samma (reglagen).

Frågan är nu:
1. Köra vidare med min 9-delade kassett och lägga till en shiftmate.
2. Gå ner på åttaväxlat. Ska funka utan Shiftmate.
3. Ta steget upp på 10-delat. Ny kassett och shiftmate.

Lutar åt alternativ 1 till att börja med.

Har kollat på Retroshift (nu rebrandat som Gevenalle) och gillar idén men det får bli att testa en annan gång.

JT skrev:
> Jag har kört Campa 11-delade reglage med 10-delad
> 11-36-kassett och XT 9-delad bakväxel med
> Shiftmate. Funkade jättebra.

Precis vad jag ville höra! Gött.

scottparsley skrev:
>
> Frågan är nu:
> 1. Köra vidare med min 9-delade kassett och
> lägga till en shiftmate.
> 2. Gå ner på åttaväxlat. Ska funka utan
> Shiftmate.
> 3. Ta steget upp på 10-delat. Ny kassett och
> shiftmate.
>

4. Kör vidare med din 9-delade kassett och C10-reglagen med "hubbub routing", ingen Shiftmate.

Allt om att kombinera S o C utan extra komponenter står i länken i andra inlägget.

(Varför köpa det där fulhacket retroshift istället för Campareglage? Omöjligt att växla från bocken, hopplös wiredragning, sunkiga tektro-bromsreglage)

hall skrev:
> scottparsley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Frågan är nu:
> > 1. Köra vidare med min 9-delade kassett och
> > lägga till en shiftmate.
> > 2. Gå ner på åttaväxlat. Ska funka utan
> > Shiftmate.
> > 3. Ta steget upp på 10-delat. Ny kassett och
> > shiftmate.
> >
>
> 4. Kör vidare med din 9-delade kassett och
> C10-reglagen med "hubbub routing", ingen
> Shiftmate.
>
> Allt om att kombinera S o C utan extra komponenter
> står i länken i andra inlägget.
>
> (Varför köpa det där fulhacket retroshift
> istället för Campareglage? Omöjligt att växla
> från bocken, hopplös wiredragning, sunkiga
> tektro-bromsreglage)

Så får det bli såklart. Och så nästa gång det är dags att byta kedja och kassett kan jag kliva upp på 10-växlat. Nu är det bara att hoppas på att reglagen hinner fram innan helgen!

Sådärja. Reglagen framme och monterade. Att ställa in växlarna var meckigare än jag trott. Men det gick tillslut när jag hittade den rätta knixen på hubbuben. Har ju aldrig tidigare ställt iordning några indexerade växlar heller så det kan ju ha spelat in också... Men tillslut fick jag till det riktigt bra tycker jag. Inga som helst problem att komma upp på största därbak, den har alltid kärvat och klagat tidigare. Lite småfix kvar, som att få till så att spökväxlingen sker efter den lägsta växeln. Nu ligger den nånstans i mitten vilket inte är optimalt. Framväxeln gav mig endel huvudbry också vilket var oväntat. Bestämde mig snabbt för att köpa mig ur det problemet och jag väntar nu på en beggad Veloce-växel för 2x9. Och så måste jag ordna upp min väsksituation, när cykeln är i pendlar-mode kör jag normalt en Wald-korg fram att stoppa väska och skräp i men paddlarna på reglagen slår i den...

Efter att ha läst på vad jag tolkade som någorlunda trovärdiga källor ( http://velonews.competitor.com/2008...ers-with-a-sram-drivetrain-sure-why-not_73404 ) som hävdade att Campa 10-delat och SRAMs dito är nästan kompatibla har jag nu prövat på pendlarcykeln som ändå inte är så noga om det skrapar en smula.
Funkar bra! Skrapar liiite i ändlägena bara. Har nu en X7 bakväxel med clutch till Veloce 10-delade reglage. Ger en fin kombination av ergonomi för händerna och skakfrihet i drivlinan.

(Det funkar alltså helt ok, inte perfekt, men ljusår bättre än tex Shimanokassett till Campareglage rakt av som är helt värdelöst vet jag, vis av erfarenhet. Dock inte lika perfekt som Shiftmate.)

Lejon skrev:
> Efter att ha läst på vad jag tolkade som
> någorlunda trovärdiga källor (
> http://velonews.competitor.com/2008...ers-with-a-sram-drivetrain-sure-why-not_73404 ) som hävdade att Campa
> 10-delat och SRAMs dito är nästan kompatibla har
> jag nu prövat på pendlarcykeln som ändå inte
> är så noga om det skrapar en smula.
> Funkar bra! Skrapar liiite i ändlägena bara. Har
> nu en X7 bakväxel med clutch till Veloce
> 10-delade reglage. Ger en fin kombination av
> ergonomi för händerna och skakfrihet i
> drivlinan.
>
> (Det funkar alltså helt ok, inte perfekt, men
> ljusår bättre än tex Shimanokassett till
> Campareglage rakt av som är helt värdelöst vet
> jag, vis av erfarenhet. Dock inte lika perfekt som
> Shiftmate.)

Om SRAM funkar med Campa 10-delat, men kan bli bättre i ytterlägen, så prova Shimano 4700/5800/6800 på bakväxeln.

[SRAM ligger runt 1:1.3 i utväxling och ger en lite liten rörelse, medan nämnda shimano ligger på 1:1.4. Dock bara dessa shimano, och då är det ju inte clutch :-) .]
[Ett alternativ är ju att såga ner lite i botten på vajerledaren på SRAM-växeln. Ger en höjd utväxling.]

Tack. Poängen är ju clutch och enkelhet. Annars finns shiftmate som alternativ som funkar utmärkt.
Detta är dock som sagt tillräckligt bra för mina behov för denna cykel.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp