Shimsad till gråhårighet

Kanntorp

Medlem
Shimsad till gråhårighet
Jag har problem med mina Magura Juliebromar från 2004. De fungerade felfritt i två år. Nu måste jag shimsa varenda gång jag plockar av hjulet. Bara jag rör snabbkopplingen börjar det gnissla. Lämnade in hojen för luftning/översyn av bromsarna för en månad sen, men problemet finns kvar. Varken dämpare eller skiva har fått någon smäll från sidan. Någon som har tips?

Shimsad till gråhårighet
läcker de? Det skulle kunna vara packningarna till kolvarna som är slitna så att de drar snett. Har du provat med nya belägg?

Shimsad till gråhårighet
Aha, så det kan bero på beläggen också, men de ser inte så slitna ut, och om kolvarna hade läckt borde de ha sett det vid översynen.
Ska prova att byta belägg. Tack för snabbt svar!

Shimsad till gråhårighet
Skitiga belägg kan ge massor med olika problem. Jag gör rent mina i en ultraljudstvätt ett par gånger om året. Det och sänkt tröskel för hur perfa det måste funka har gjort underverk =)

Shimsad till gråhårighet
Jag testade att lägga beläggen på spisplattan och bränna bort skiten, men det funkade inte så bra.
Jag får väl kolla i kebo-katalogen efter en ultraljudstvätt och hörselskydd ...

Shimsad till gråhårighet
Jag har Lousie -02 (tror jag) som lider av samma problem. Som jag fattat det så har de någon form av automatisk centrering av beläggen. Jag brukar bända isär beläggen med en mejsel och när man bromsar första gången går handtaget i botten. Efter det skall de som sagt vara centrerade, vilket inträffar ibland. Är rätt trött på dem och byter till XT under våren.

Har haft en teori att dropoutsen är slitna och att hjulet vrider sig lite efter ett tag...

Shimsad till gråhårighet
Kan hända att ena kolven kärvar lite. Ta ur hjul och belägg, pressa försiktigt isär kolvarna med något inte allt för vasst. En smörkniv i plast t.ex..

Tryck nu försiktigt in bromshandtaget och titta på kolvarna, troligen rör sig den ena men inte den andra. Eller så rör sig den ena mycket mer än den andra.

Då är det dags att massera, håll kolven som rör sig stilla med ditt bändverktyg och låt den andra kolven röra sig ut. Inte för långt bara, då säger det "plopp" och du har olja på golvet...

Tryck sedan in kolvarna i botten igen och upprepa tills båda kolvarna rör sig lika långt per pumpning.

Mina Louise '02 hade samma problem, fick göra ovanstående ett par gånger per år ungefär. Men sen gick packningen i handtaget sönder så jag köpte nya Louise FR istället... Borde skicka in den med läckande packning på service, fast nu har väl garantin snart gått ut...

Shimsad till gråhårighet
Jag hade ett par Magura Clara (-00 tror jag) som jävlades på liknande sätt, men då var det handtagen (packningar eller nått) som det var fel på - LBS:en bytte ut handtagen på garantin och problemet var löst.

Tillbaka
Topp