shimsning

orienteraren

Ny medlem
shimsning
Är less på att skivan ligger o skrapar litegranna mot beläggen på de hydraliska bromsarna (shimano deore m-br 525) och läser överallt om att man shimsar hit o shimsar dit, men vart fasen är det man ska shimsa? Har en lätt centralplacead tumme så jag vill ju inte göra fel.Visst är det mellan "fästet" och bromsen (vid den röda ringen) jag ska peta in nån bricka och inte på nåt vis försöka skruva isär grejerna o få in nånting vid den blå ringen?

Bilagor

• broms.JPG
    broms.JPG
    49.5 KB · Besök: 35
shimsning
orienteraren skrev:
-------------------------------------------------------
> Visst är det mellan "fästet" och bromsen (vid den röda ringen) jag ska
> peta in nån bricka

Jepp, visst är det så. Vid den blå ringen ska du nog undvika att mecka om du har centralplacerad tumme.

shimsning
Du har tur, du har en shimanobroms som inte behöver shims. Däremot kan du lossa på två stycken skruvar, se bild nedan, sen trycker du bromshandtaget i botten och därefter drar du åt skruvarna. Färdigt!

/Leo

7904.jpg

Alltså de skruvarna som du ser löst på bilden här ovan

Senast redigerad av en moderator:
shimsning
shimsen ska in vid röda ringen eller motsvarande nedre fäste. på jusst den du har på bilden är det visserligen även en adapter för större skiva så då kan du även shimsa vid den.

enklaste sättet att se var du ska ha dem är att lossa bultarna och sen knipa åt bromsen med ett spännband så kan du lätt se var d3et itne är helt rakt ( detta förutsätter att du har raka och inte snedslitna belag)

Vissa gafflar har färg och ibland tilloch med lite gjutrester på ytan du fäster bromsen mot då är det bättre att gå till nån välsorterad verksta och få ytorna riktade med "facingverktyg"

shimsning
kevah, nu hänge jag inte riktigt med här, de där blåa skruvarna du pratar om, vart tusan sitter de? Jag hittar inga blåa skruvar nånstans, bara en lite grej som ser ut att behöva insexa på 1 elelr 2 mm vid bromshandtaget men den blåa färgen ser mer ut som nån sorts smörjmedel. O När jag letat rätt på skruvarna, ska jag ha nånting emellan oken eller ska de vara "lösa" då?

shimsning
De blåa som du ringat in alltså, de är svarta i verkligheten. :-) Kolla på bilden jag postade, det är din broms på den bilden - Shimano Deore M-525. På den bilden ser du två skruvar som sitter genomstuckna på adaptern. Det är de skruvarna du ska lossa lite på, sen tryck in bromshandtaget, medans du håller bromshandtaget intrycket med ena handen så drar du åt båda skruvarna.

Bromsen är nu centrerad, jobbet är klart, gå och ta en fika.

/Leo

shimsning
Ja, annars får du inte dit skivan igen. Det är ju dessutom "på" skivan du ska centrera oket, så det blir lite svårt utan skivan... :-)

/Leo

ps. för att det ska fungera måste skivan vara fastskruvad i navet och navet måste sitta fast på cykeln också. Det går alltså inte att centrera bromsen genom att hålla bromsskivan mellan klossarna för hand.

shimsning
Har nu gjort enligt beskrivningen o jag fick det helt ljudlöst, WIEE!! men resultatet blev även att bromsen numea tar ända inne vid styret, dvs jag måste trycka in bromshandtaget MKT längre än förut, är detta också nån lätt justering?

shimsning
Leo skrev:
> Du har tur, du har en shimanobroms som inte
> behöver shims.

Ja just det, så är det ju. Tänkte aldrig så långt eftersom frågan handlade om shimsning...
Men om det varit bromsar som ska kan shimsas så hade det varit vid den röda ringen :)

shimsning
Kolla så att båda kolvarna går ut ur oket samtidigt, kärvar den ena kan bromsen ta längre in. Tryck tillbaka båda kolvarna och kläm lite försiktigt på handtaget utan skivan emellan, men tryck inte ut kolvarna för långt(det blir jobbigt om de ploppar ur oket). Detta skulle du ha kollat innan du centrerade oket egentligen men bättre sent än aldrig;-)

shimsning
tänkte mig inte riktigt för utan klämde åt frambromsen istället för bakbromse när jag ahde framhjulet av så det blev väl en sån där "ofrivillig" kolvmassage :) fast inga ok ploppade ur så jag är nöjd o glad. Nu funkar det hur bra som helst.

shimsning
Eh, lossa skruven som är markerat med blått? Det är ju en av de som håller ihop oket, det skulle jag definitivt inte göra om jag har tummen mitt i handen.

shimsning
the_TnT skrev:
> Jag är säkert överambitiös som vanligt, men jag
> tycker det känns bra att växeldra skruvarna lite
> åt gången så man inte med skruven vrider oket
> snett.

Det stämmer bra det. Drar man ena sidan för mycket i början så skiter sig hela kalaset.
Men det är tacksamt att kunna centrera oken så enkelt när man byter mellan olika hjul!

shimsning
Jomper: Läs igenom allt så inser du snart att det inte är hans broms på bilden, vilket orienteraren även skriver i sitt andra inlägg. Inte så många som har dubbla skivor fram heller... ;-)

OBS: Alla mina tips i den här tråden har enbart gällt Shimano Deore M-525 skivbromsen.
...men tipsen funkar även utmärkt på LX, XT, XTR och Saint skivbromsar...

/Leo

shimsning
Tycker nog också att det var lite onödigt att referera till den blåmarkerade skruven, det blir inte precis tydligare. Lite synd om någon tar fel och dte börjar rinna bromsvätska över hela golvet.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp