Shiver DC

Lakrisal

Medlem
Shiver DC
Hej!

Jag undrar om det är nån som vet nån bra framdämpare till en gemini 900??
Har kollat på en Shiver DC,och den verkar ok men i sånna fall är det nån som vet nån billig hemsida att köpa en sån ifrån??
Eller är det nån som har en till salu??

Tack på förhand/ Lakrisal.

Shiver DC
Shiver Dc kan funka bra. Den tillverkas inte längre så du får hitta nån affär som har 05:or eller äldre på lager eller leta begagnat. Skulle inte betala över 4000:- för en Shiver beg. Shivern är ganska tung och klumpig men har en skön dämpning tycker jag (har en själv).

En Gemini 900 är ju inte en super-DH-race-utförsdemon utan känns lite mer freeride (vad det nu är) så det skulle säkert funka med en enkelkronad Marzocchi 66, Manitou breakout/Travis eller Fox 36. Vill du verkligen ha dubbelkronat skulle jag titta på Marzocchi 888 av nån lämpig variant. Eventuellt en Boxxer (har ingen egen erfarenhet av dem).

Shiver DC
Hej!

Jag håller på och köper en gemini 900 och det följer inte med nån framdämp till den och han hade haft en shiver dc på den.
Har kollat på 888 vf2 och jag tycker den verkar ok.
Men jag vill helst av allt ha en fet Shiver DC.
Vet du nåt ställe där man kan köpa en 05 eller äldre eller nån beg.?

Shiver DC
personligen skulle jag nog sätta på en singelkronad typ mz66 på den ramen, det är ingen extrem dh och passar bäst för snabbare fr med mycket hopp o trick

Shiver DC
Tror de flesta föredrar en 888 framför en shiver faktiskt. Dels pga vikten och dels pga dämpningen som förmodligen(?) är bättre på 888:an. Shivern är fin men hade jag råd skulle jag slanta upp till en 888. Många anser dessutom att Shivern flexar för mycket. Den ÄR flexig när man står still med framhjulet mellan knäna och vrider styret med händerna. Har inte upplevt shiverns flexande som något negativt själv (när jag kör är det inte gaffelns flex jag tänker på), möjligen att den lätt vrider sej i kronorna när man vurpar, vilket resulterar i en sned gaffel tills man justerar om den.

Har inte sett några shivers i affärer på ett tag nu, tyvärr.

Shiver DC
Dorado? Vill du ha en svindyr gaffel med mycket problem, välj Dorado. Har ingen egen erfarenhet om den men det jag har läst om den är inte positivt. Problemet är väl kvalitetsmässigt. Den behöver ofta service och delar. Här får gärna nån med egen erfarenhet av Dorado ta över! :)

Låter som du är otroligt sugen på en UD-gaffel. Har du kosingen, kolla på avalanche!

www.avalanchedownhillracing.com

De gör även bakdämpare som matchar framdämparen. DHF-7 borde passa som handsken i fisken!

Shiver DC
Varför en upside down? Snyggare kanske, men dyrare och alla du nämnt har slutat tillverkas. Doradon skulle jag akta mig för, Shivern verkar fin, men tung som fan. Joey har en -05 i fint skick till salu. Skicka PM till leboucher här på forumet eller kolla hans annons på swebikers.se

Shiver DC
Tänkte tala om att doradon är en alldeles underbar gaffel! Jag har köpt min från usa för en rätt billig summa och kan inte säga något ont om den än. Förutom att den inte är så himla vridstyv då, men så är det ju med de flesta usd gafflar... har jämfört med en shiver och marzocchin kändes lite styvare vilket kan förklaras med de grövre inner/ytterbenen. Har inte vart isär med den än men det bärjar bli dags för det med snart. Det är ju inte som en marzocchi som man bara behöver serva en gång per millenium direkt:P men fjädringen är så pass skön att de kan vara värt å lägga ner lite tid på den ibland för att få allt att funka.

Tror att en dorado passar bättre än en shiver på en gemini tack vare den lägre axel till krona höjden. Men bäst av allt är nog en enkelkronad gaffel på en sån hoj som är mer anpassad åt hopp och lek än ren downhill.

Shiver DC
Okey , tips från en Gemini ägare kommer här !

Vad ska du köra ?
Dirt och hoppa å sladda med ?
Köp en lång SC (minst 150mm)

Den är inte stabil, så glöm att släppa händerna på den(med 130-150mm), men den svänger lätt och är livlig , perfa för dirt...

Ska du köra fort/Dh och inte göra 360tailwhippbackflippwhatever så ska du ha en 190-200mm
gaffel så den blir riktningsstabil.

Se till att det sitter en plattformsdämpare bak , inte för att den bobbar mycket men jag vill
ha ett bättre svar på pedalerna.

Shiver DC
Om du står ut med att ha begränsad styrradie så köp en DC.
Jag tänker byta min sherman mot en DC vilket årtusende som helst, har bara inte lyckats mörda den än...
Helst till en Shiver... =P

Shiver DC
En marzocchi shiver dc är ett utmärkt val för dh och freeride.. visst det är mer en racegaffel än freeride. så ingen kommer att påpeka det ja skriver.. Jag personligen har anpassat min så det är en perfekt hopp och dropp gaffel som klarar riktigt hårda landningar innan den bottnar igenom. Jag tycker att det bara är fördelar med en uppsidedown (usd) gaffel, visst man känner att den flexar när man klämmer fast hjulet mellan benen och vrider på styret.,, men det är bara för kritiker som gnäller på att det flexar, men i själva verket så känner man det inte alls när man kör..
Fördelen för dej som har en gemini 900 är att du kan sänka shivern så pass att du får en skön gaffelviknkel utan att du får en chopper känsla. och du får en käsligare gaffel med mindre ofjädrad vikt, visst det är heller inget man känner om man inte ligger på elit-nivå:P

Jag personligen rekomnderar shivern för den har mer fördelar än nackdelar och framför allt som olle skrev man behöver ju bara serva en marzocchi en gång per milenium:P och du kan ha så pass lågt axel till krona mått.. själv har ja ac 570mm som är litet gämfört med 888:an.

Lycka till med köpet..

Shiver DC
Anders :
Tro mig, du vill ha all chopperkänsla du kan få på Gemini'n...
Den har allt annat än flack gaffelvinkel, går inte att släppa händerna och åka rakt.

Shiver DC
Jag köpte min på blocket för ca ett år sedan.. Dom är gasnka svåra att få tag på om man vill ha en 04-05, men de äldre är det betydligt lättare att få tag på..

jag kanske vet en kille som säljer en 04a om du är intresserad?

// Anders

Shiver DC
Eric W skrev:
-------------------------------------------------------
> En gemini är en lätt och fin ram, varför
> förstöra den med ett bojsänke?
> :P

Mer tyngd + Newtons lag = snabbare nerför...

=D

Shiver DC
swerider skrev:
> Mer tyngd + Newtons lag = snabbare nerför...

Minns du skolfysiken?

Om man i vacuum (alltså bortser från luftmoståndet) släpper ett mynt och en fjäder från samma höjd samtidigt kommer de att falla lika fort och nå botten samtidigt.

En Shiver DC har däremot sannolikt större luftmostånd än t.ex. en 66 SC och kommer därför att bromsa cykeln mer. Trögheten med den större massan och kanske bättre dämpning kan dock leda till att Shiver DC är snabbare givet allt annat förblir detsamma. Omöjligt att testa rent kliniskt dock.

Shiver DC
Andreas H: Shivern är väl förövrigt ingen racegaffel,
utan mer för de som vill åka med komfort? HSCV-dämpningen är dock riktigt skön.

Senast redigerad av en moderator:
Shiver DC
the_TnT skrev:
> swerider skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mer tyngd + Newtons lag = snabbare nerför...
>
> Minns du skolfysiken?
>
> Om man i vacuum (alltså bortser från
> luftmoståndet) släpper ett mynt och en fjäder
> från samma höjd samtidigt kommer de att falla
> lika fort och nå botten samtidigt.
>
> En Shiver DC har däremot sannolikt större
> luftmostånd än t.ex. en 66 SC och kommer
> därför att bromsa cykeln mer. Trögheten med den
> större massan och kanske bättre dämpning kan
> dock leda till att Shiver DC är snabbare givet
> allt annat förblir detsamma. Omöjligt att testa
> rent kliniskt dock.

Han har ju högre lägesenergi med en shiver, och det är inte många berg där det råder vakuum...

Shiver DC
zam skrev:
> Han har ju högre lägesenergi med en shiver, och
> det är inte många berg där det råder vakuum...

Jo, jag skrev ju att den högre massan kan ge fördelar men att det inte är vakum utan luftmostånd ger klara nackdelar.

Shiver DC
Shiverns (enda?) nackdel ser jag som den höga vikten, har vägt upp min till några gram över fyra kilo. Jag har motverkat det med lätt styrstam/styre samt framhjul.

Shiver DC
Känner en som har den första modellen av Shiver DC. Byta tätningar och packningar är ingen större sorg att utföra när det börjar läcka.

Tillbaka
Topp