Shwalbe däck, vilka välja?

HenrikM

Aktiv medlem
Jag är ute efter däck för traditionell svensk stigcykling!!! Jag såg riktigt bra par priser på Schwalbe däck på en tysk nätbutik men vilka väljer man? Är Fast Fred 2,25 ok med tanke på det låga mönstret, jag kör sällan i lera. Sen finns det ju Lite Albert, Jimmy, Jimmy light osv...osv...

Brace for impact, det finns lika många rekommendationer som däcksmodeller verkar det som. När det gäller Schwalbe så verkar Jimmy vara på väg ur sortimentet. Jag kör på Jimmy light om det inte blir för lerigt då mina Fat Albert åker på. Eftersom jag är såpass nöjd med dessa däck så letar jag efter en Schwalbemotsvarighet till Twister SS, är det Racing Ralph månne?

Supernöjd med Jimmy i alla fall!

Fast Fred är mer eller mindre slicks! Passar för hårdpackat underlag och ger grumma hastigheter där! I lera och lite lösare underlag är dom som såpa!

Skulle hellre satsa på Racing Ralph för ren stigåkning!

/Erik

Jag kan rekomendera Racing Ralph 2,25".
Har kört på dom sen Lera Loop , flåt.. Lida Loop och det fungerade oväntat bra i surhålen. =)
Det va skitkul att styra ner i lerhålen med låg växel och hålla kadensen lagom och
däcken drog som en bogserbåt igenom leran (var kul att se minen på alla som undvek leran). =P

På torrt underlag är dom snabba och har bra grepp.

Edit: Bra om man anger rätt modell också... =P

Senast redigerad av en moderator:
Ralph måste vara det närmaste man kan komma slicks utan att för den skull vara helt bortgjort om det är lite halt/sandigt/rotigt osv..

Jag har inte kört så mycket än på RR, men jämfört med Specialized Roll-X Pro tycker jag hittills såhär:

RR mera lättrullat än Roll-X (inte så konstigt när man jmfr mönster)
RR hyfsat grepp, men står sig ganska slätt mot Roll-X
RR mera stabilt när det går snabbt på lös grusväg
RR 2,1 är något smalare än Roll-X 2,0

Senast redigerad av en moderator:
Albert 2.25" eller hellre Fat Albert 2.35" om du får plats, där har du två riktigt bra däck för stigcykling.

/Leo

Jag har under flera år kört med Fast Fred bak och Jimmy fram - en superduperkombination så länge det är torrt! Då har man lågt rullmotstånd där man behöver det bäst (bak) och tryggt grepp där man behöver det bäst (fram). I år har jag även testat Racing Ralph både fram å bak (med Eclipse Tubelesskit). Det rullar npg fanime lika bra, men jag har bättre grepp än med Fast Fred. Däremot upplever jag att Racing Ralph inte funkar lika bra som framdäck som Jimmy gör. Jag kommer därför att testa nya Nobby Nic. Återkommer med rapport.

Jag kör sedan en dryg månad på Albert 2,25 och är helnöjd. Transportsträckorna på asfalt är väl ingen höjdare med relativt lågt tryck i däcken. Men väl ute i skogen så är känslan mycket bra. Grepp, styrförmåga och en komfort i en helt annan klass än med mina gamla däck, Conti Explorer 2,1. Den större luftkammaren är verkligen märkbar jämfört med Conti-däcken. Mönstret ger både grepp och lerrensning som fungerar. Nu har jag på ett år gått från 1,9 tums semislick till väsentligt fetare och grövre däck och om bara ramen svalde dem skulle jag gärna ha 2,35..... Tack Happy för den förändrade inställningen!

Curt

Håller med. Däcket med det bästa greppet jag har testat heter Fat Albert (har dock inte provat Bettan kan tillläggas). Greppar på allt. Man kan dessutom köra toklågt tryck och få en underbar komfort.
Lillebror Albert verkar också vara ett kanon däck.
Kör på Albert serien, helt klart'!

It´s not about the tyres! Däck är överskattat. Råkade ligga bakom en tjej som körde "city slicks" på något lerigt långgopp i somras. Jag hade stundtals problem att hänga med och frågade henne efter loppet varför hon inte använde riktiga mtb-däck. Hon tittade på däcken och sa att det hade hon inte tänkt på(!!).

Johan S: Även om det är viktigare att man har bra teknik än bra däck så kan däcken ge det där sista lilla extra, hade tjejen på det där långloppet haft riktiga däck kanske hon hade kört ifrån dig(inte bara nästan);D

noob skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur funkar albert till vintercykling?
>
Så länge det är lera, slask eller bara snö så funkar det nog alldeles utmärkt. Är det däremot isigt så funkar bara dubbdäck. Jag kommar att köra med Fat Albert så mycket det går i vinter, bara byta till dubbdäck när man absolut måste.

/Leo

Var ute på mina Schwalbe Big Jim idag. Livsfarligt! Jag hade glömt hur hala de är på blöta hällar och rötter. Fast det är klart, jag har nog blivit bortskämd av att trampa runt på Stor Bettan med mjukt gummi...

Leo skrev:
> noob skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur funkar albert till vintercykling?
> >
> Så länge det är lera, slask eller bara snö så
> funkar det nog alldeles utmärkt. Är det däremot
> isigt så funkar bara dubbdäck. Jag kommar att köra
> med Fat Albert så mycket det går i vinter, bara
> byta till dubbdäck när man absolut måste.
>
> /Leo

låter som ett perfekt året-runtdäck! :)

Fat Albert är bäst. Med Fat Albert botar man spångest.

Kid1000: Jag körde också på Smoke och Dart, men det var mer än tio år sedan. De är inte lika bra som moderna däck.

Trailmaster skrev:
> AndersS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vart köper man Albert någonstans? Har
> tröttnat på
> > mina utslitna Explorer...
> >
> > //Anders
>
>
> http://www.actionsports.de
>
> //Gerry

Hittar bara 'Fat Albert' där. Inte 'Albert'...

Har kört på Racing Ralph 2,1 i snart fem månader. Smaken är som baken, men för mig mig passar dem kanon! Cyklar ofta blöta leriga stigar, men lika ofta snabba stigar och skogsvägar. Finns kanske mer att önska på riktigt hala bergshällar och i riktigt djup lera.

jag fick mina big jim (light tror jag) i fredags. underbart grepp i lera, på stig, över våta hällar och rötter m.m. kanske lite svårrullade på asfalt men det är inge kul ändå :)
anledningen till att jag valde big jim är att jag ville ha ett däck som går att använda precis överallt, och det verkar som om jag valde rätt. tilläggas kan att lera är skitkul att köra i!

Tillbaka
Topp