Sid 35 eller Pike

Frycke

Aktiv medlem
Sid 35 eller Pike
Hej,

Jag har fimpat lockouten till både fram och bakdämparen på min -21 Top Fuel. Anledningen till detta är att dom aldrig användes.
Man kan väl säga att jag "tuffat" till hela cykeln med 4-kolvs bromsar, bredare fälgar osv. Som bakdämpare kommer jag köra Deluxe Ultimate,
jag har till och med köp en ny Sid 35 Ultimate 120mm som är inte monterad ännu och nu sitter jag och funderar om det verkligen är rätt val.
Något i mig tvekar lite, så jag känner att jag måste få bolla lite tankar med er.

Jag velar hela tiden mot att man skulle kanske kört med en 120mm Pike Ultimate istället, just för att få alla inställningsmöjligheter som Sid inte har. Visst detta kommer med ett ca 300g viktstraff mot Sid, men samtidigt känns Piken lite mera "robust". Och dessutom min nuvarande framgaffel, Recon Gold RL väger nog minst lika mycket som Piken om inte mer.
Så jag vet inte riktigt om jag kommer känna att gaffeln blivit så mycket tyngre om jag kör på Pike.

Eller är det bara vanskligt att slänga på en trail gaffel på en XC/DC hoj? Värt att nämna är att jag tävlar inte med den och har inga ambitioner att göra det.
Och jag känner inte heller att jag behöver en Fuel EX heller för den typ av terräng jag cyklar.
Om det spelar någon roll så väger jag ca 90k kittad.

Hur skulle ni ha gjort/resonerat

Mvh

Sid 35 eller Pike
Hojar själv runt på en Top Fuel just nu med en SID. Tycker den definitivt är styv/krallig nog för den hojen. Jag tycker även att vikten spelar roll på den typen av hoj även om jag inte är ngn weight weenie. Ser inte riktigt nyttan med en Pike.

Sid 35 eller Pike
Hojar själv runt på en Top Fuel just nu med en SID. Tycker den definitivt är styv/krallig nog för den hojen. Jag tycker även att vikten spelar roll på den typen av hoj även om jag inte är ngn weight weenie. Ser inte riktigt nyttan med en Pike.
Tack, precis sånna här saker jag vill höra :). Jag känner väl också så lite granna, det är trots allt 120mm vi pratar om. Och dämpningen blir ju därefter. Ja, eller spelar vikten roll? Det beror nog på iaf om du frågar Trek, för både Top Fuel 7 och 8 från -21 väger ju en del. Och dessutom har ju -22orna blivit ännu biffigare.

Sid 35 eller Pike
Tack, precis sånna här saker jag vill höra :). Jag känner väl också så lite granna, det är trots allt 120mm vi pratar om. Och dämpningen blir ju därefter.
Ja, jag halkade ner för ett enduro-spår igår och det var inte gaffeln som höll mig tillbaka i varje fall. Sedan är ju inte jag den som håller på o pillar på inställningarna i tid o otid men har man det intresset så har ju faktiskt SID Ultimate inte speciellt mkt att pilla på. Men passar mig som sagt.

Jag tycker att en Top Fuel ska kännas rapp i första hand som den lättviktstrail-hoj den är.

Edit: Hade du den "gamla" Top Fuel förresten? Jag kör 2022:an vilket ju är en ganska annorlunda hoj.

Sid 35 eller Pike
Ja, jag halkade ner för ett enduro-spår igår och det var inte gaffeln som höll mig tillbaka i varje fall. Sedan är ju inte jag den som håller på o pillar på inställningarna i tid o otid men har man det intresset så har ju faktiskt SID Ultimate inte speciellt mkt att pilla på. Men passar mig som sagt.

Jag tycker att en Top Fuel ska kännas rapp i första hand som den lättviktstrail-hoj den är.

Edit: Hade du den "gamla" Top Fuel förresten? Jag kör 2022:an vilket ju är en ganska annorlunda hoj.
Yes jag har -21 modellen. Hur breda däck skulle du säga att Sid klarar?

Sid 35 eller Pike
Jag har två MTBs: en med en 130 mm Pike och en med en stel kolgaffel. En lättare gaffel är riktigt trevligt om man ofta lyfta framhjulen uppför hinder. Mindre ofjädrat vikt skulle väl också vara bra. Jag skulle gärna har en SID istället för min Pike.

SID Ultimate verkar har minst möjligheter att ställa in dämpingen. På en SID Select kan man också ställa i low-speed compression. Om det behövs berör på hur dämpartuning är och din vikt. Ofta är lägsta low-speed compression bäst, men på min Pike Select ger lite mer compression dämpning lite mer lugnet i stök.

Sid 35 eller Pike
Jag kör på en top fuel 21, men med 130mm pike ultimare, tycker det funkar utmärkt, betydligt trevligare än gaffeln som kom på cykeln från början. Vikten är inget som strö mig men med lättare hjul så blir cykeln riktigt snärtig ändå. ??

Bilagor

• IMG_20211120_105048.jpg
    IMG_20211120_105048.jpg
    1.5 MB · Besök: 121
Sid 35 eller Pike
För att vända på frågan. Kommer du att hålla tillbaka för att gaffeln väger 300g mer om du väljer Piken? Det är ju erkänt mindre strul med Pike och det är fasen värt mycket mer än 300g!

Sid 35 eller Pike
Jag kör på en top fuel 21, men med 130mm pike ultimare, tycker det funkar utmärkt, betydligt trevligare än gaffeln som kom på cykeln från början. Vikten är inget som strö mig men med lättare hjul så blir cykeln riktigt snärtig ändå. ??
Hur påverkar en 130mm gaffel geon? har den 44 eller 51mm offset?

Sid 35 eller Pike
Förutom problem med glapp har jag bara hört bra saker om SID 35. De flesta åkare behöver inte alla inställningsmögligheter av en Pike Ultimate. Förutom om man vet att man är känsligt för inställningar. Jag uppskattar verkligen 300 gram mindre vikt på gaffeln (om man inte får glapp).

Sid 35 eller Pike
Förutom problem med glapp har jag bara hört bra saker om SID 35. De flesta åkare behöver inte alla inställningsmögligheter av en Pike Ultimate. Förutom om man vet att man är känsligt för inställningar. Jag uppskattar verkligen 300 gram mindre vikt på gaffeln (om man inte får glapp).
Ja, den är skitfin tycker jag i alla varianter. Sedan är ju inte byte av bussningar ngn speciell stor grej men man kommer ju alltid att cykla runt o lyssna efter fel... ?

Sid 35 eller Pike
Jag tror närmaste Sram-verkstad fixar detta. Det är ingen stor grej, det är bara det att det krävs ett specialverktyg har jag för mig. Detta är inget jag har gjort eller varit med om själv dock, så jag reserverar mig för felaktigheter. Bara hörsägen...

Sid 35 eller Pike
Jag tror närmaste Sram-verkstad fixar detta. Det är ingen stor grej, det är bara det att det krävs ett specialverktyg har jag för mig. Detta är inget jag har gjort eller varit med om själv dock, så jag reserverar mig för felaktigheter. Bara hörsägen...
Ja, är ju synd det här strulet med bussningarna. Samtidigt kan jag inte låta bli att lockas iaf lite granna av en 130mm Pike som någon postade här ovan. Dessutom kanske Piken är mera flexibel om man skulle få för sig att byta hoj i framtiden. Men som sagt min referens är en Recon Gold RL 32, och den funkade väl, men inte så mer än så.
Frågan är ju en 120/130mm Pike kommer göra Top Fuel alldeles för ”trailig” än vad den egentligen vill vara.

Sid 35 eller Pike
Ja, är ju synd det här strulet med bussningarna. Samtidigt kan jag inte låta bli att lockas iaf lite granna av en 130mm Pike som någon postade här ovan. Dessutom kanske Piken är mera flexibel om man skulle få för sig att byta hoj i framtiden. Men som sagt min referens är en Recon Gold RL 32, och den funkade väl, men inte så mer än så.
Frågan är ju en 120/130mm Pike kommer göra Top Fuel alldeles för ”trailig” än vad den egentligen vill vara.
Ja fasen, detta som ju var så lätt från början! :)

Har ingen koll på 2021 års Top Fuel men @Gushem verkar ju nöjd. 2022 års Top Fuel kan köra både 120 o 130 med bibehållen garanti men det är ju å andra sidan en annan cykel.

Sid 35 eller Pike

En SID eller Pike är både klart mycket bättre än en Recon. Enda som kan göra en cykel för "trailig" är för mycket slaglängd eller för mycket vikt. Men även en Pike är mycket lättare än en Recon, så ingen problem där. Slaglängd kan du välja.

Tillbaka
Topp