Sid 35 vs Pike Ultimate

robba_86

Medlem
Sid 35 vs Pike Ultimate
Cyklar idag på en top fuel 8 - 22, på den sitter det en "vanlig" Sid 35 120 mm som jag tycker sväljer småstök som rötter och dylikt dåligt.

Funderar på att byta ut den emot en Pike Ultimate 130mm.

Är det en vettig uppgradering?

Övrig info:
195cm Cyklar på en XXL, väger 90-95. Cyklar mest stökiga xc spår men är även en eller ett par gånger per år uppe i sälen och trysil och Cyklar deras downhillspår.

Sid 35 vs Pike Ultimate
Pike Ultimate är en mkt duglig gaffel så det blir allt en helt ok uppgradering även om det inte gör cykeln till en endurocykel. Det satt en 140 mm Pike på en Canyon Spectral 125 jag testade och jag tyckte den fungerade fint.

Sid 35 vs Pike Ultimate
Jag har aldrig provat en SID av nyaste generationen. Jag har kört lite gamlare versionen av Pike och är mycket nöjd. Pike är en riktigt bra gaffel och sista versionen har löst några problem som modellen innan hade. Som sagt kan jag inte jämföra med SID, men från vad jag har läst är den mer "sportlivt" trimmad, som inte verkar passa dig bra. Så jag tror att det blir en bra uppgradering.

Bike-Discount har bra pris på Ultimate just nu.

Sid 35 vs Pike Ultimate
Hur stor skillnad är det på en Pike Select och en Pike Ultimate?

På Bike-Discount är det nästan halva priset på en select jämfört med en Ultimate.

Är det bara inställningsmöjligheter man missar?

Sid 35 vs Pike Ultimate
Sälja kör jag Select. Den har en enklare dämpare. Räcker helt för mig. Enligt andra är skillnaden med Ultimate 2.1 dämpare märkbart men förvånansvärt små. Select har ingen high-speed compression justering. Nya Charger 3/3.1 dämpare är ännu bättre. Enda andra skillnaden är SKF tätningar på Ultimate.

Sid 35 vs Pike Ultimate
Skulle säga att 2.1 år mycket bättre än 3. 3.1 har jag inte någon erfarenhet av.

Körde också Pike Select förut på gamla HT:n, mycket bra gaffel tycker jag.

Sid 35 vs Pike Ultimate
3 har 0 justeringsmöjligheter pga överdämpad enligt mig.

Funkar säkert om man väger lite mer och kör mycket hårdare.

Jag har just köpt en ny cykel med, tyvärr, en Charger 3. Jag har läst reviews och hoppas att jag överlever med dämpning på minimum. Annars finns det en 3.1 headvalve / shim kit, som enligt RS är enkelt att montera.

Sen får jag hoppas att min Pike inte lider av för tajta busningar.

Sid 35 vs Pike Ultimate
Man läser mycket om överdämpad men jag har fått för mig att många (jag) kör med för lite dämp och för högt tryck. Å andra sidan är många (jag) tjocka.

Hade varit intressant med junior tune, hade jag haft ett barn som märkte skillnad så hade jag testat det.
(kommer att montera en charger 2 på hojen som jag tänkte kusinen ska låna nästa år så får se hur det funkar. Han har som bäst testat SID MC och SID 2.1 och analysen var att "det gör inte ont" jämfört med nån stålfjäder han har hemma)

Sid 35 vs Pike Ultimate
Man läser mycket om överdämpad men jag har fått för mig att många (jag) kör med för lite dämp och för högt tryck. Å andra sidan är många (jag) tjocka.

Flera reviews nämnar att för en åkare men min vikt (nästan? 80 kg) helt öppen dämpning just räcker.

Hade varit intressant med junior tune, hade jag haft ett barn som märkte skillnad så hade jag testat det.
(kommer att montera en charger 2 på hojen som jag tänkte kusinen ska låna nästa år så får se hur det funkar. Han har som bäst testat SID MC och SID 2.1 och analysen var att "det gör inte ont" jämfört med nån stålfjäder han har hemma)

Jag köpte en Pike med Charger 2.1 av den anledningen till min son och den funkar perfekt. Han började använda den när han vägde lite mindre än 40 kg. Han kört dämpningen helt öppen, förutom lite mer high-speed vid stora hopp. Efteråt är jag riktigt nöjd att jag inte valde nya Piken med Charger 3.

Men jag antar att Charger 3.1 också borde vara ok. Den har mycket större justeringsspänn, framförallt nedåt.

Sid 35 vs Pike Ultimate
Jag har just köpt en ny cykel med, tyvärr, en Charger 3. Jag har läst reviews och hoppas att jag överlever med dämpning på minimum. Annars finns det en 3.1 headvalve / shim kit, som enligt RS är enkelt att montera.

Sen får jag hoppas att min Pike inte lider av för tajta busningar.

Har läst att 3.1 inte är mycket bättre, men troligen mer justeringar.

Jag körde min Lyrik på helt öppet både på LSC och HSC. Typ helt omöjligt att bottna gaffeln.

Jag har provat mycket lägre tryck och mer dämpning men gaffeln ligger för låg i slaget då initialt. Men absolut, många pratar ju om att köra med dämpning och lägre tryck generellt.

Sid 35 vs Pike Ultimate
Vart lite snål Nu när jag såg att ultimate gaffeln har gått upp 1000kr sedan jag kollade sist...

Ultimate 9000kr
Select 4800

Kan den vara så mycket bättre att den är värd nästan dubbla priset?

Vet inte riktigt hur jag ska göra här?

Sid 35 vs Pike Ultimate
Vart lite snål Nu när jag såg att ultimate gaffeln har gått upp 1000kr sedan jag kollade sist...

Ultimate 9000kr
Select 4800

Kan den vara så mycket bättre att den är värd nästan dubbla priset?

Vet inte riktigt hur jag ska göra här?

För dubbla priset, nej.

Ultimate 3.1 är 756 euro hos BD. Dock fortfarande en stor skillnad i pris för en små skillnad i prestation.

En annan aspekt är att första versionen av nya Pike har för stora marginaler på busningar som gör att många fjädrar trögt. Alla Charger 3.1 är nya. Antar att Select är ny om den är från 2024 (och inte från 2023).

Sid 35 vs Pike Ultimate
Select+ är bara OEM, kankse har BD en över. Enda skillnaden med Ultimate brukar vara HSC, men enligt specs har den det. Bilder verkar också visa Select+ färg med HSC. Vad är skillnaden med Ultimate då?

Svarar mig själva. Det ser ut som Select+ verkligen har HSC i nyaste versionen. Då är enda skillnaden med Ultimate att den saknar buttercups, som många inte ens märker. Konstigt modell-gamma. Då är Select+ klart det bättre valet över Ultimate.

En air shaft med annan längd kostar inte mycket.

Sid 35 vs Pike Ultimate
Jag har kört både SID 35 ultimate 120 mm med raceday 1 och Pike Ultimate 130 mm med charger 3.

SID var lätt och rejsig på stig, bra finkänslighet, men orkar inte hålla emot i högre fart/stök. Kändes som jag misshandlade den och bottnade ofta vid drop. Bra XC-gaffel. Skulle vilja testa nya SID med Raceday 2.

Pike med charger 3 som jag kör nu är väl 3-400 gram tyngre men mycket mer förtroendeingivande (förstås). Jag gillar verkligen charger 3, håller emot bra och ligger högt i slaget. Har nog bara bottnat en gång… Jag vet att vissa tycker den är överdämpad men det är väl en smaksak. Jag väger 80 kg som ref.

Ingen är väl bättre än den andra utan beror på vad man är ute efter.

Sid 35 vs Pike Ultimate
Jag vet att vissa tycker den är överdämpad men det är väl en smaksak. Jag väger 80 kg som ref.

Provade lite inomhus och det känns ok för mig med helt öppet LSC och HSC. Kanske behövs lite mer. Lättare åkare borde får problem.

Jag antar att problem är mycket större på Lyrik som har mer slag. Där behöver man lite högre hastighet och mer energi kan tar upptas av fjädern, så att dämpningen snabbt kan blir för stark.

Sid 35 vs Pike Ultimate
Ja alltså problemet med Charger 3 är kanske inte primärt att den är överdämpad, men att det mikroskopiska justeringsintervallet bara går från hård till ännu hårdare. Finns liksom inget att laborera med om man inte är en väldigt finkänslig proffsåkare.

Sid 35 vs Pike Ultimate
Kan jag hålla med om! Jag ligger typ helt öppet. Men Charger 3.1 ska väl vara lite mindre hårt dämpad?

Ja, 3.1 är svaret på precis detta problem. Det finns en kit för att bygga om 3 till 3.1.

Jag har ännu inte provat på stig, men jag tror (hoppas) att jag precis faller inom intervallet av 3.

Sid 35 vs Pike Ultimate
Låter bra och värt testa först! Charger 3 går att hitta hyfsat billigt.

Ja, rabatterna är otroligt stora.

2023 modellen har dock också problemet av för stora toleranser av busningar. En annan skillnadvär att 2024 modellen har en hollowed top cap på fjädern som ger en större negativ kammare. Jag har dock aldrig hittar bilder på det.

Sid 35 vs Pike Ultimate
Jag körde Charger 3 två säsonger i helöppet läge och den presterar ju bra, men det skaver att inte kunna testa inställningar. Uppgraderade till 3.1 nu i och med fullservicen men kommer inte börja cykla på den förrän till våren...

Sid 35 vs Pike Ultimate
Jag skulle säga att det just är symptom av för mycket dämpning som gör att man måste köra den öppen för att den inte ska vara kass på small bump. Är man proffs och kör snabbare och hårdare funkar den säkert toppen.

Jag har aldrig bottnat min Lyrik efter flertalet dagar i bikeparks och platthuck i skogen. Då har jag ändå labbat med trycket också.

Jag ägde en Lyrik med Charger 2.1 på en tidigare hoj och skulle säga att det är en betydligt mer smutt gaffel.

Tillbaka
Topp