SID gaffel + Skivbromsar - Flexar

• Trådstartare Trådstartare Marcus P
  • Start datum Start datum
M

Marcus P

Guest
Hej på er

Tänkte höra om någon har liknande erfarenhet som jag av SID gaffel och skivbromsar:

Jag har en SID race 03, hayey hydraliska med 6" skiva och Rolf Dolomite Disc hjul, 24 ekrar som är parvis och korsade. Det är så att vid kraftig inbromsning, gärna på asfalt eller grusväg så flexar hjulet över åt skivbroms sidan. man ser detta ganska tydligt. jag tycker detta är lite oroväckande och undrar om det är gaffeln som är mjuk i sidled, eller hjulet som behöver spännas eller kanske både och.

Någon idé?
MVH Marcus

En SID innebär stora kompromisser i konstruktionen, prova att byta till bättre hjul med stabilare nav, hjälper det inte så är det nog gaffelbyte då en SID är inte särskilt vridstyv pga viktbesparingarna i konstruktionen.

Visserligen flexar SID-gafflarna men jag gissar att ditt framhjul är ännu mer flexigt. Dessutom har du väldigt draftiga bromsar. Det enklaste sättet att testa framhjulsflexet måste vara att montera på en gammal hederlig v-broms och pröva. Flexar det lika mycket så är det absolut gaffeln som är problemet.

Oskar_ skrev:
-------------------------------------------------------
> Hayes heter skivbromsmärket annas ;)

annars heter annas annars

hur flexar hjulet? vrider det sig åt vänster eller parallellförskjuts det åt vänster? I fall a är det gaffeln, i fall b är det navet. Kolla att axeln i framhjulet är hel och rak.

du har inte nån länk till rolfhjulet så man kan få se hur det ser ut? 24 ekrar skall vara mer än tillräckligt till skivbromshjul om navet är rätt dimensionerat.

Back to serious...

Det låter som om det är navet som spökar faktiskt, om det verkligen är hela hjulet som vrids och inte bara fälgen som flyttar sig lite. Vrids hela hjulet så är det nog som rikard skriver att axeln kan vara av.

Flyttar sig bara fälgen är det nog bara ekrarna som är lite löst spännda.

SID-gaffeln ska väl inte vara något under av styvhet men ett trasigt nav hjälper inte upp situationen. Med ett styvt nav (styv axel) ska hela gaffeln flexa rakt bakåt och inte vrida sig.

rikard skrev:
> du har inte nån länk till rolfhjulet så man kan få
> se hur det ser ut? 24 ekrar skall vara mer än
> tillräckligt till skivbromshjul om navet är rätt
> dimensionerat.
>
> --
> Har du en bromsskiva över?

3031.jpg

68_1.JPG

Jag gick ut på googles bildsök jag också, de hjulen fanns ju inte med på rolfs hemsida längre.

Min bedömning är att om hjulen är hela _och_ sitter fast ordentligt så är det inte hjulens fel att det flexar.

Kolla axeln och snabbfästet. Kolla också gaffeln efter sprickor i kronan eller bryggan.

Hej igen

ja tycker hela fälgen och gaffeln trycks åt vänster vid inbromsning, sist jag kollade var inte axeln av i allafall. Tycker inte att det var så här tidigare med judy sl, men det vara några år sedan och ekrarna är nog inte spända sedan dess.

Okej, trycks hela gaffeln kan det nog vara läge att kolla bryggan och kronan efter ev. sprickor. Förutsatt att navet är helt...

Har du möjlighet att testa med ett annat hjul?

Johan S: Det är inte säkert att den flexar lika mycket med V-broms enbart pga. hur kraften påverkar gaffeln med en sådan. V-bromsen påverkar ju gaffeln betydligt högre upp och på båda sidor...

Förvånar mig att man kan ha skivbroms överhuvud taget på en SID!
På min gamla mc, en BMW G/S med enkelskiva fram, vred sig gaffeln eländigt kasst innan jag satte på en kraftig gaffelbrygga, som var fäst med dubbla bultar på fram- o baksidan av båda gaffelbenen. Tyvärr finns det ju inga fästen för en extra gaffelbrygga på SIDen, möjligen kan man tänka sig att bulta fast en båge i v-bromsfästena.
Ett vettigt alternativ att styva upp gaffeln är att följa terrengsykkels recept http://terrengsykkel.no/?94 och ersätta snabbkopplingen med ett par bultar som låser fast gaffeländarna lite bättre mot axeln o styvar upp hela paketet.

o andra sidan väger väll den motorcykeln du nämner en 100-150 kg o används i högre farter, så går inte riktigt o jämföra. SID:arna sitter ju ofta på hojjar som i övrigt oxå är rätt lätta

Jag har hört att man kan styva upp sidgafflarna genom att svetsa fast metallplåtar mellan gaffelbenen uppifrån v-bromsfästena ner till dropoutsen...

Hur svetsar man i magnesium? Som sagt har jag också hört att mc-gafflar med enkelskiva kan flexa en del, trots kraftigare konstruktion. SID är ju annars kända för att flexa även med v-bromsar, men då blir det ju symmetriskt så man ser (eller känner) det inte lika mycket. En snabbfix kan faktiskt vara att montera en klassisk "brakebooster" - antingen direkt på bromspinnarna eller så skruvar man ur dem och fixar andra bultar så man kan skruva fast den direkt mot gaffelbenen (om den går fri från gaffelbryggan)

SID gafflarna är ju kända för att flexa en hel del , blir ju så om man bygger FÖR lätt.
Min RS Psylo flexar friskt , och den lanserades som en freeride gaffel...
Jag har BARA kört xc med den...

Dj Dirt här på forumet totalkvaddade ju hela dämpningssystemet på sin Psylo, den lät som en skallra när man skakade på den sen. Så den verkar inte helt stabil heller, nej. :)

Psylon ska pensioneras 2006 och ersättas av en REBA eller en FOX nånting...
Blir dock ingen SID , för att återknyta till topic.

TiTeX skrev:
> Jag har hört att man kan styva upp sidgafflarna
> genom att svetsa fast metallplåtar mellan
> gaffelbenen uppifrån v-bromsfästena ner till
> dropoutsen...
>
> "titex är nästan lika mystisk som vi verkar vara
> för folk på utsidan av hk." /Burner
>
>
> Prylar säljes, kolla profilen

Gaffelbenen är av Magnesium tror jag, sådant kan man inte svetsa riktigt bra, för överhettar du magnesium så brinner det upp, man gjuter eller fräser dom, svetsning funkar om det är mycket gods vilket det inte är på en SID nedre gaffelben, det är totalt ca 400 gram gjutgods där.

Det är kronan och de veka topprören som utgör det största flexet fram och tillbaka samt i sidled.

REBA tror jag blir SIDens efterföljare då det finns en World Cup version och är inte så mycket tyngre än en SID

Allt är ju relativt. SID:arna är klart byggda för att få låg vikt och då får man kompromissa. Det kanske kan bli flex i SIDled de heter ju så.
Själv har jag inte märkt några flextendenser på min -05:a. Ialla fall inget som jag har ont av. Där emot märkte jag hur himla skönt gaffeln fungerar. Den passar mig perfekt för XC-LL och mina 75kg.

swerider skrev:
> SID gafflarna är ju kända för att flexa en hel del
> , blir ju så om man bygger FÖR lätt.
> Min RS Psylo flexar friskt , och den lanserades
> som en freeride gaffel...
> Jag har BARA kört xc med den...

MX Comp 2004 flexade lika mycket som min SID Race 2005. Fast det skiljer 700 gram (till SID'ens "fördel").
SID funkar med v-broms och skivbroms. Jag undrar vad herrarna väger ? ;o)

SID är gjord för XC-tävlande tävlande räkor. Ni vet bigmollo eller micke s eller Gunn Rita-Dahle eller vem som helst, dom väger typ 65 kg. Den funkar med skivbroms men eftersom den är tänkt att vara lätt så kan det vara lämpligt med lätta v-bromsar. Hayes skivbromsar är ju inte lätta precis.
Är man en lite lätt korpulent Svensson kan man ju köpa en tyngre gaffel. Det är typ som om jag skulle köpa en Ferrari och klaga på bagageutrymmet... ;o)

Don efter person helt enkelt !

//Skogling

Senast redigerad av en moderator:
var lite halvt på väg o skaffa en hoj med shimanos 575-hjul (om jag minns rätt, de med 16 ekrar iaf) och en sid-gaffel och läste runt lite på nätet och det visade sig att SID-en tillsammans med få-ekrat tydligen är en dålig kombination, kan bara säga vad jag läst på andra forum, ingen egen erfarenhet på detta område. Men det som framkom var just att hjulet flexar över i sidled med en sån kombination, SID+få-ekrat.

Eftersom magnesium har nämnts så kommer en följdfråga:

Är det "ren" magnesium som Rock Shox använder eller är det en alu-legering med en gnutta magnesium i? Tänker på "scandiumramar" som innehåller endast någon procent scandium...

Ren magnesium är nog en anings aning för mjukt. Jämför med magnesiumfälgar till bilar, det är inte ren magnesium där inte. Snarare en alu-legering med magnesium i.

Skogling satte huvet på spiken. Festligt förresten att jag nämns tillsammans med Micke S och Gun Rita.. ;o)
Ville du låna stålar till hjulen eller? :)

Muerto skrev:
> Ren magnesium är nog en anings aning för mjukt.
> Jämför med magnesiumfälgar till bilar, det är inte
> ren magnesium där inte. Snarare en alu-legering
> med magnesium i.
>

Nja, ren aluminium är värdelöst, men smidd höglegerad alu är något riktigt bra.
Detsamma gäller Magnesium som används till motorcyklar läs Marchesni hjul, osv.
Magnesium har fördelen att den har lägre densitet än stål men korroderar rätt fort och banracingfälgar till bilar har begränsad livslängd.

Ta en titt här:
http://www.matweb.com/search/SpecificMaterial.asp?bassnum=MMAZ85

Så aluminium med magnesium är fortfarande aluminiumlegering men inte tvärtom.

Magnesium är dyrt, svårbearbetat av rätt självklara skäl, det kan brinna och är korrosionskänsligt.

Tillbaka
Topp