SID race eller team

togus

Ny medlem
SID race eller team
Hej alla med erfarenhet av Rock Shox SID-gafflar.

Jag har nu en gammal Judy SL och den har fungerat fint och varit mycket pålitlig under flera år med mycket skogsåka i stökig terräng. Har dessutom kört en 4-5 långlopp per år. Nu känns det dock som jag vill byta upp mig.

Vilka erfarenheter har ni av Rock Shox SID race eller team? Är det t.ex. besvärande mycket jobb att hålla dem igång? Andra för- och nackdelar?

Hälsningar
Tomas

SID race eller team
Varför en SID öht? Tänker inte racka ner på SID, men det finns ju andra också... Marathon ex. Den är tyngre än SID, men jag prioriterar precision och styvhet framför vikt.

Kanske ska påpeka att jag rullar runt på en Shiver SC... =)

SID race eller team
Jomen det där är ju två helt olika sorters gafflar. Går väl knappt att jämföra dem; Marathon väger väl typ ett halvkilo mer är SIDarna?

SID race eller team
Jaa? Funktion före form? Marathon är ju lätt för att vara en MZ... Har ingen koll på vad Manitou har att erbjuda, men deras TPC+ är ett mycket bra dämpsystem iaf...

SID race eller team
Det är ju många saker som spelar in vid val av gaffel.

Vet inte hur det är numera, men förr var det många som tyckte att SID:en var mera lätt än bra.

Den lär bete sig ganska annorlunda än din Judy SL iaf - Judyn är en fjädergaffel och SIDen en luftgaffel.

SID race eller team
Har en SID race ombyggd med lockout på min Fuel 98. Och jämfört med Zochi är den mycket lättare och lite flexigare. Inga som helst tillförlitlighets problem än så länge. Upplever även att SIDen är mera en race betonad gaffel. Inte så "plush" som de Italienska alternativen. För och nackdelar med det.... Men jag personligen upplever inte flexet och "stötigheten" i min SID som särskilt besvärande. Sen funkar ju lockouten klockrent. Bättre än Zochin , tycker jag. När man låser en gaffel så ska det ju vara stelt.... Som sagt , är det "race" du ska köra så är det SID du ska ha och är det lite mera "soft" körning som ska utövas , skaffa Zochi.... Marathon är mitt imellan SID och MX serien. Både vad gäller vikt och dämpningsfunktion.

Peter

SID race eller team
Det är lätt, väldigt lätt! Vad är det för årsmodell? Jag har för mig att de äldre var lättare?

Som ytterligare en parentes kan nämnas att min Psylo vägde 2.1 kilo med okapat styrrör :-)

Leos Z1 FR vägde 2.4 om jag inte minns fel, med okapat styrrör då.

SID race eller team
2460g väger min Shiver SC med 20mm axeln och en Hope HedDoctor och 215mm styrrör. Galet att en gaffel kan väga mer än ett kilo mindre och fortfarande hålla... =D

SID race eller team
Har en SID SL -01 med lock out som ska motsvara team-modellen. Väljer du mellan race och team ska du definitivt ta team. Tycker lockouten är super, det är väldigt bra uppför och på jämna raksträckor.

Sen är sid:en i allmännhet väldigt flexig, första gången jag körde känndes det som om hjulet satt löst jämfört med min gamla manitou sx... Nu är jag van vid hur det känns och trivs väldigt bra med den.

Manitous scareb super är nog jämförbar med sid team, något tyngre men ska vara klart mer styv. Den har fått bra recensioner på http://www.mtbr.com. Skiljer ca 100g i vikt tror jag. Kolla in http://weightweenies.starbike.com/, där står det vad den verkliga vikten är på saker och ting.

Vill du komma undan lite i pris kan jag rekommendera tyska ebay. Där har jag sett åtminståne scareb super från ca 350 euro och sid team från ca 400 euro. Men man måste ju ha lite tur förståss..... :)

SID race eller team
2465gram väger min Marzocchi Z1 Freeride -03 utan kapat styrrör, för att vara exakt! ;-) Ärligt talat trodde jag att den skulle kännas tungkörd pga vikten, men inte då! När man väl cyklar med en sådan stabil sak så märks inte vikten längre. Klart den väger lite extra, men det är ju ingen "ultralättviktsracermtb" den sitter på heller så... :-P

Kommer inte att stirra mig blind på vikterna vid nästa gaffelköp heller, då det nog blir en Mx Comp eller Mx Pro till vintercykeln...men det får vänta ett tag till med det...

SID race eller team
Kul att höra att det finns de som gillar SID'en. Jag tycker mig också har upplevt det som att många kör SID men få prisar dem.

Cykelbud: Vad är skälet till att du rekommenderar team före race? Är pris-prestanda så mycket bättre?

Hur är det med lock-outen? Jag har fått för mig att det borde regleras från styret och inte på direkt från gaffelkronan. Nån som har provat båda sätten?

/Tomas

SID race eller team
SID är ju framför allt en "race" gaffel. Lätt och lite "hårdare" än Zochin. Har delvis ändrat min uppfattning då jag börjat köra lite hårdare nu. Tyckte förr att Zochi var bättre då den "svalde" stenar å rötter bättre (mjukare). SID är mera åt det gamla stelgaffeln känslan. Jag tror Cykelbudet prisar "lockout funktionen" på Team gaffeln. Och jag kan bara hålla med , den är klockren. Och har man en FS med lockout bak åxå så har man den gamla "stela" cykeln där. Som att både ha kakan å äta den.... Har bara testat reglaget på gaffeln.

SID race eller team
Jag kör en SID SL -01 och gillar funktionen på den skarpt!
Det där med att den skulle vara hårdare än andra stämmer inte alls. Det beror på hur du pumpar den.

Den positiva kammaren reglerar hur mycket sag du skall ha och den negativa hur gaffeln skall fungera (linjär eller progressiv).

I manualen står det att de rekommenderade lufttrycken skall vara ungefär lika stora i positiva respektive negativa kammaren. Kör man med de inställningarna upplevs säkert gaffeln som hård. Detta beror på att gaffeln blir ganska progressiv med de inställningarna. Misstänker att de som klagar på att de inte får ut 80 mm slaglängd kör med de inställningarna.

Ju högre tryck i den negativa kammaren desto mer progressiv blir gaffeln.
Ju lägre tryck i den negativa kammaren desto mera linjär blir gaffeln samt blir lättare att utnyttja hela slaglängden.

Jag har testat mig fram och kommit fram till att 90 psi i den positiva kammaren och 40 psi i den negativa. Detta gäller för en heldämpad hoj. Visst kan den upplevas som lite svampig uppför och när man står upp men då är det bara att utnyttja climb it funktionen (lock), delvis eller fullt ut.
Min Climb it sitter på gaffelbenet och visst hade det varit smidigare med reglaget på styret men jag störs inte av att ha den där den är nu.
För övrigt beträffande RockShox låsningsfunktion på gafflar så tycker jag de fungerar klockrent jämfört med andra som jag testat.

Det som jag har att säga som är negativt är att SID flexar lite mera än andra, men det tar jag om man tjänar hekton! :)

/Anders

SID race eller team
Har ingen erfarenhet av remoten men jag tycker inte det är några problem att sträcka ned högerhanden, det tar kanske ca 1 sekund och snabbare än så behövs oftast inte. Bättre vore det om reglaget satt på vänster sida så kan man hålla högerhanden kvar om man skulle behöva växla, men det är en småsak.

Hittills har det blivit att jag använder lockouten då den behövs en lite längre stund, tex i en uppförsbacke.

Det skulle kunna vara bra att ha remote i vissa sammanhang, man skulle tex kunna låsa upp gaffeln precis när man åker över en ojämnhet och sen låsa snabbt igen om det i övrigt är jämn mark. Vill man reglera ofta så kan det vara bra, snabbheten är ett mindre problem. Men för 1000kr till så vet jag inte....

På cyclecomponents costar race 4900kr och team 5635kr och då tycker jag lockouten definitivt är värd de 735 extra kronorna. Däremot team med remote för 6370kr tror jag inte skulle kännas värt ytterligare ca 650kr.

SID race eller team
Man saknar remoten när man glömt låsa upp gaffeln och kommer med hög fart in i ett stökigt parti. Annars är väl stabiliteten SID-ens svaghet. Men som tur är finns ju WC med kolfiberkrona. Den är mycket styvare än en vanlig SID. Lite dyr, men för den som är intresserad kan jag tänka mig att släppa min gubbkörda Carbon Race-02:a eftersom jag numera kör Fox.

SID race eller team
togus: Har bytt från hardtail till fulldämpad Intense Tracer och då passar inte en SID ihop med den nåt vidare. Det blir ingen bra balans mellan bak och framdämpning säger experterna(hojen blev klar i lördags och jag har inte kunnat testa den ännu :-( SID är ju en lätt tävlingsgaffel och jobbar inte lika mjukt som en Fox eller Marzocchi. Man kan inte få allt.

SID race eller team
Nej, den heter F80 X eller F100 X. Iofs mkt intressant, men rätt oprövad teknik så det kan väl löna sig att vänta ett tag o se om det är en hit eller ej. Läste i MBA att man kan ställa in dom andra Foxgafflarna med lockout så man får vad dom kallade poormans-propedal. Då ska det tydligen bli som en form av automatisk lockout. Måste testa det! Annars gör ju Fox väääldigt fina gafflar, men är det nån som säljer dom i Sverige?

SID race eller team
Ingen aning vem som säljer gafflar på aftermarket. Är ett gäng i klubben som kör på dem och en av dem har en sådan med automatisk lockout på en Epic och han har aldrig kört något bättre säger han. Tilläggas skall att han har full XTR-grupp med skivor på hojen också så han har testat det mesta.

SID race eller team
Är allt lite fundersam om SID är rätta valet för mig. Visst är det fint med låg vikt och hade jag en ren tävlingshoj så var väl valet lättare, men nu har jag bara en hoj så den får hänga med på det mesta. Lungna långa helgturer, träningar i stökig terräng, långlopp XC, kortlopp XC, vättern och till och med 25 mil på Bornholm varav 10 mil med cykelkärra. Är Marathon bättre? Den finns väl i olika versioner.

SID race eller team
På MTBR har Marathon S (olja/fjäder) fått mycket bra kritik medan åsikterna om SL (olja/luft) inte varit lika goda. Ska dock tilläggas att det är många fler som skrivit in om SL, men ett medelbetyg på 3.7 är inte bra för en gaffel.

Marathon väger mycket, har sett angivna vikter upp till 4.4 lbs för S vilket gör en vikt på 1.996 kg. Även med kapat styrrör så kommer den säkert att väga 1.8 kg när den sitter monterad på cykeln... mer än ett halvt kg tyngre än SID Race eller WC då.

Ett alternativ kanske kan vara en gaffel från engelska Pace? RC36 finns även med lock-out och en uppgraderad version med ti-alu-nitride beläggning på inre gaffelbenen (antagligen det "guldfärgade") som visst är mer hållbar, ger lägre friktion.

Länk till RC36: <https://www.pacecycles.com/product.asp?catID=2&subcat=3>

Jag är väl i samma sits som dig, och kommer med stor sannolikhet att köpa en Marathon S inom kort (ersätter en Marzocchi Z-2 AtomBomb eller Light som den hette i Europa). Ett prisvärt alternativ till Fox och antagligen lättare att få tag i reservdelar till då det inte verkar finnas nån Fox ÅF i Sverige än.

Post Edited (03-09-10 21:01)

SID race eller team
Ahh...
Hade nästan glömt min gamla Pace RC36 EVO 3 som ligger i garaget och sörjer över att inte få bli använd. En underbar gaffel med gaffelrör i kolfiber och fantastisk skön gång. Enda kruxet är att den inte har skivbromsfäste.

Kanske man skulle väga in den nya i gaffelbytarfunderingarna också?

Men SID är alltid SID...

SID race eller team
Hoppsan, det här kan ju faktiskt förklara varför jag saknade min gamla Marzocci så förfärligt. SID:en och jag kom inte riktigt överens...
Numera har vi utvecklat det till en fungerande (?) hatkärlek (men egentligen borde den ha åkt ut för länge sedan!).

Ekvationen går ju liksom inte ihop.
SID + Fisk ? katastrof

SID race eller team
togus sa:

Jag har nu en gammal Judy SL och den har fungerat fint och varit mycket pålitlig under flera år med mycket skogsåka i stökig terräng. Har dessutom kört en 4-5 långlopp per år. Nu känns det dock som jag vill byta upp mig.

Vilka erfarenheter har ni av Rock Shox SID race eller team? Är det t.ex. besvärande mycket jobb att hålla dem igång? Andra för- och nackdelar?

Hälsningar
Tomas

Det finns bättre gafflar numera

SID race eller team
janolle sa:
togus sa:

Hälsningar
Tomas

Det finns bättre gafflar numera
+1
Och Judy har återuppstått från de döda -> http://www.mbr.co.uk/news/rockshox-judy-357789

Tillbaka
Topp