Sidi skor

maria

Ny medlem
Sidi skor
Körde för första gången igår med mina nya skor. Sidi Rocket Lady.
Lite chansning med storlek eftersom jag beställde dem från H&S Bike-discount.de men det gick ju bra(fuskprovade ett par Rampa på CykelCity, fy på mig:-))Sitter mycket bra och sulan verkar styv och bra.
Rocket-Lady.jpg

Min fråga.
Ska mönstret på sulan verkligen va så hårt som det är? Lite halkvarning på dem. :-)
Är det för att det ska bli så bra som möjligt när det är lerigt ute?

Maria

Senast redigerad av en moderator:
Sidi skor
Ja du.....
Sulan är hård jag håller med dig. Jag tror att bättre gummi, typ Vibram eller Skywalk, skulle göra skon dyrare. Jag tycker mina är hala också men de ger bra fäste i mjukare terräng och lera. Dock ska påpekas att mina gamla Shimano inte var mycket bättre på rötter och sten men å andra sidan vad funkar då?
Vi får helt enkelt hålla oss på cykeln!
dp

Sidi skor
hihi...jo, det är väl meningen:-)
Var väl bara nära att halka när vi kom hem från turen igår.
Halkade nästan när jag steg av cykeln hemma på garageuppfarten. :-)
Men så fick ju grannarna något skoj att prata om igen:-)

Maria

Sidi skor
Mina Sidi Bullit har likadan sula i hårdplast.

Frågan är vilka skor har en annan sula, kanske anki kan skvallra om hur specializeds skor funkar på hala stenar. =)

Sidi skor
Nu vet inte jag vad Anki har för erfarenheter av Specialized och hala stenar men jag tycker iaf att dom greppar bra på alla underlag. Mönstret på skon är gjort i ganska mjukt gummi som funkar på både rötter och stenar. Dock bör man i mitt tycke undvika dobbar i framkant på skorna för då blir det halt.

Sidi skor
nöff, nöff Danne

om butiken inte har den modellen av SIDI som jag vill ha, och inte vill ta hem den heller när jag frågande så får jag väl köpa skon någonannanstans:-)

Det hade varit ett dåligt beslut av Cykelcity att inte låta mig prova skor(tror det var ett par Rampa) fast de visste att jag inte tänkte köpa skor av dem.

2st MTB ramar, 2st Dämpare, 2 par CrossMax och en massa andra attiraljer till våra nya cyklar.
mycket som låg i potten för deras del
nästan sålt , men väldigt nära att förlora hela kakan om de inte sköter det rätt:-)

Helt plötsligt kan man ju vända på det Danne:-)
Det hade varit grisigt om jag inte hade fåt prova skor, eller hur Danne!:-)
(och vi hade definitivt lämnat affären utan att köpa en enda pryl)

Maria

Sidi skor
då var det en helt annan sak och du är nästan förlåten ;) Generellt står jag dock fortfarande för vad jag sa.

Sidi skor
hihi..bara nästan:-)
Jag och min make har nästan betalt CykelCitys löner den här månaden:-)

Generellt håller jag med dig Danne. Om man inte handlar där så är det fel.
Nu visste de ju de ju varför jag provade skor.

Kanske dags för dem att börja ta in lite fler dam-modeller.
Vi börjar ju bli några tjejer som cyklar MTB

Maria

Sidi skor
Om du är ute i skogen och cyklar blir sidi sulorna ganska snart mycket mindre hala. Halkade på min dominator ganska mycket när de va ny men nu är det ingen risk längre så ut och spring i skogen med dig.

-Åke

Sidi skor
Action SRS (och särskilt Dragon SRS) har bättre sulor, dock inte lika "höga" och så slits de snabbare. Det är ju dock inget problem när man kan byta dom, enda nackdelen är väl priset egentligen.

Halkar du mycket kan du ju skaffa dobbar, de funkar fint. 50 spänn för ett par Sidi på City.

Sidi skor
Åke:
Ja, jag får väl springa lite brevid cykeln i skogen:-)

Jonas: Det fanns inga SRS skor till mina små fötter;-( . Me dubbar blir det väl än värre på hårt underlag?

Maria

Sidi skor
maria: Jo, de gör ju mest nytta vid mjukare underlag. Men eftersom skorna är böjda uppåt längst fram kan du men rätt teknik få bättre grepp på tex berg. Men i trappuppgångar och så är de väl till mindre nytta. Enda gången de är helt värdelösa är när man går i "galler-trappor".

Är du säker på det med storlekarna, är det inte bara så att de är luriga att få tag på? Annars kan Sidi göra custom till dig, men då pratar vi nog ett par kronor extra.

Sidi skor
Nej jag är inte säker på det med storlekarna.

Men det är lurigt med att få tag på små storlekar

De Rocket Lady MTB jag köpte fanns i 36 när jag beställde dem.

När jag "snodde" bilden igår till inlägget så var minsta stroleken 39.
Så det verkar va efterfrågan få små skor.

Annars hade dom SRS MTB Action i helsvart(minsta storlek 42) rätt mycket snyggare än de blåröda som säljs i Sverige.

Jag kör med mina Rocket Lady nu. Jättesköna :-)

Maria

Sidi skor
Jag har ett par Sidi dominator mega. De är extra breda vilket jag behöver som har fötter som Kalle Anka. Det är nog något av det mest välpassande i skoväg jag någonsin haft. Sulan är som tidigare nämts dock ganska hård med lite sämre fäste på hårt underlag men när mina nu börjar bli lite inslitna funkar de faktiskt bättre som Åke sagt.

Jag tror nog att du kommer att gilla dom skarpt.

;~}

Sidi skor
Jag är också SIDI fantast, har tre par olika. Bullet är det som gäller för mtb just nu för egen del, innan dess ett par Eagle som till slut blev alltför mjuka i sulan - otroligt nog. Passformen är riktigt bra som sagt, men sulan är hård och lite hal. Men faktiskt bättre än man kan förvänta sig, jag halkar sällan när jag väl klättrar och går med dom i skogen. Det är väl bara på hala klippor de är riktigt hala men det är nog de flesta skor. Sen är det ju väldigt sällan man behöver gå, när det oftast går att cykla. ;-)

/Leo

Sidi skor
Ja, jag valde också just SIDI av gammal vana.
Detta var dock mina första MTB-skor.
Jag har haft SIDI racerskor i ca 10år
Först med Look pedaler och numera med Campagnolo pedaler på racern

Till MTBn blev det Time pedaler(får kolla när jag kommer hem från jobb vad modellen heter)

Maria

Tillbaka
Topp