Sidoljus till cykel [orange], finns det?

RäsTobbe

Aktiv medlem
Nu planeras det inför mörkret och jag har fastnat för en detalj.
Jag skulle vilja ha batteridrivet orangt positionsljus på pendelcykeln såsom bilar och släp har sidomarkeringljus i orange, även att fästa på sidan av cykelkärran.
Orange är ju redan "lagligt" på sidan av en cykel som reflex, så varför inte en stark och ännu mer synlig orange led för att blidka de halvblinda förarna så de kanske låter mig leva i korsningarna.
Jag har letat och letat och bara hittat en ekerreflex med diod som går på 2x cr2032 batterier men såklart bara i helt galna färger som grön, rött och blått, annars hade en sån varit perfekt.
Har också hittat något som heter monkeylight men jag är inte ute efter att underhålla någon med regnbågsfärger.

Har någon tips åt mig trots att jag är rätt så töntig?

BJS

Aktiv medlem
Bra reflexer är effektivt. Kombination av ekerrefkexer och reflekterade däck syns väldigt bra från bil. Att undvika enfärgat och mörka murriga färger gör också stor nytta. Jag ser inget lagstöd för att använda oranga lampor på sidan av en cykel.

SmartSelect_20220805-130200_Drive.jpg

RäsTobbe

Aktiv medlem
Bra reflexer är effektivt. Kombination av ekerrefkexer och reflekterade däck syns väldigt bra från bil. Att undvika enfärgat och mörka murriga färger gör också stor nytta. Jag ser inget lagstöd för att använda oranga lampor på sidan av en cykel.

Visa bilaga 572232
Du har så rätt, ordet lagligt hamnade inom haröron för att jag åtminstone håller mig inom färgkoden, samt att de flesta fordonsförare vet relfexmässigt att mindre oranga ljuskällor är en sidomarkering på fordon så det tänkte jag är ett bra koncept att följa.

BJS

Aktiv medlem
Du har så rätt, ordet lagligt hamnade inom haröron för att jag åtminstone håller mig inom färgkoden, samt att de flesta fordonsförare vet relfexmässigt att mindre oranga ljuskällor är en sidomarkering på fordon så det tänkte jag är ett bra koncept att följa.
Så länge det inte blinkar så har jag inget att invända bortsätt ifrån att de som skriver reglerna inte har tillåtit det. Dock har jag svårt att se att risken för att bli lagförd för att ha en orange lampa pekandes sidledes som särledes stor.

simson

Aktiv medlem
Reflexer är effektivt,
D9B0D11D-BBD8-477F-93D3-9A9950DB54CC.png

Kombinerat med lysen å reflexjacka så syns jag bättre i mörkret än på dagen förutsatt att motrafikanterna använder lyse å inte sitter på mobilen.(bilden är tagen med en kass mobilblixt)
Mange

BJS

Aktiv medlem
Reflexer är effektivt, Visa bilaga 572283

Kombinerat med lysen å reflexjacka så syns jag bättre i mörkret än på dagen förutsatt att motrafikanterna använder lyse å inte sitter på mobilen.(bilden är tagen med en kass mobilblixt)
Mange
Reflexer och varselfärger är bra skit. Dock skyddar som sagt inget emot mobilzoombies bakom ratten. Tittar man inte ser man inte ens en rosa elefant på en kolhög.

RäsTobbe

Aktiv medlem
Det finns verkligen inga såna här produkter vad jag lyckades hitta, så det blev ett busigt experiment med en enkel vit nyckelringsdiod och orange nagellack.
Kameran fångar inte färgen väl men skenet är väldigt orangt precis som sidobelysning på släp och vissa fordon.
Vet inte om jag känner mig så nöjd, börjar smälta in varför det inte finns på marknaden, till och med katten tittar snett på mig.
Blir förmodligen fler reflexer som rekommenderats istället!

Bilagor

• sidoljus.jpg
    sidoljus.jpg
    86.2 KB · Besök: 29

simson

Aktiv medlem
Det finns verkligen inga såna här produkter vad jag lyckades hitta, så det blev ett busigt experiment med en enkel vit nyckelringsdiod och orange nagellack.
Kameran fångar inte färgen väl men skenet är väldigt orangt precis som sidobelysning på släp och vissa fordon.
Vet inte om jag känner mig så nöjd, börjar smälta in varför det inte finns på marknaden, till och med katten tittar snett på mig.
Kissen ser jättesnäll ut å det där syns väl bra !(glöm inte att lägga upp den i fulmektråden)😜

me.I.am

Aktiv medlem

Tror faktiskt att bra(!) reflexer syns bättre än det där.

ADD

Aktiv medlem
Förutsatt att de blir belysta från rätt vinkel och med någorlunda ljusstyrka. Lampa syns så länge den är tänd.

RäsTobbe

Aktiv medlem
Kissen ser jättesnäll ut å det där syns väl bra !(glöm inte att lägga upp den i fulmektråden)😜
Där passar den bra haha!
Tror faktiskt att bra(!) reflexer syns bättre än det där.
Det tror jag också nu när jag ser det framför mig.
Jag tänker förstås ta ut dom på en åktur och skämma ut mig åtminstone en gång tills en bättre lösning blir till skott :)

Det står vad man får ha. Står det inte att du får ha det så är det inte tillåtet.
Nej, här tänker jag sätta mig på tvären.
Det är rätt tydligt vad man ska ha (t ex sidokastande reflexer i orange).
Men lagar stiftas inte för enskilda saker som tillåts det är helt enkelt inte realistiskt utan lagar är generellt stiftade för att begränsa eller kräva en viss nivå.

Av lagen ovan är det tydligt att det är orange mot sidorna.
Kommer man med en röd och snabbt blinkande lampa åt sidorna så finns det goda skäl till att säga nej, det är inte okej enligt lagen. Om det är en blinkade orange lampa som blinkar snabbare än 200 gånger per minut så får vi nog hänvisa antingen till ett prejudikat eller rätten att bedöma vad som är ok. Det är lite gråzon men är även fallet för de flesta lagarna så som de är skrivna.

Jag tänker rent spontant att det är olämpligt med blinkande lampor åt sidorna då det oftast signalera att fordonet ska svänga. Är det ett fast sken så ser jag inget skäl till varför det inte skulle vara ok. Sedan har jag dock inget prejudikat att peka på.

roller

Aktiv medlem
Man kanske skulle ha en lampa med blått sken på några tusen lumen som blinkar, riktad uppåt. Det står ju faktiskt inte att man inte får ha det.

ADD

Aktiv medlem
Då det bli föregivande av allmän ställning som cykelpolis. Från dagsböter upp till 6 månaders fängelse kostar det. Blir billigare att köra utan reflexer.

me.I.am

Aktiv medlem
Förutsatt att de blir belysta från rätt vinkel och med någorlunda ljusstyrka. Lampa syns så länge den är tänd.

Nja, en bra (som jag skrev) reflex behöver inte bli belyst från "rätt vinkel", men självklart måste det vara någorlunda. Och jag förmodar att de objekt som TS oroar sig för har tillräcklig belysning.

Känns nästan som att du inte testat lite med en bra(!) reflex.

RäsTobbe

Aktiv medlem
Man kanske skulle ha en lampa med blått sken på några tusen lumen som blinkar, riktad uppåt. Det står ju faktiskt inte att man inte får ha det.
Eller hur det står ingenting i lagen om belysning på cykel riktade uppåt! Blinkande blått, fyrverkerier och lasershow och tömma några AK mags uppåt i luften, ingen kommer ju missa att någon cyklar där då! Till och med halvblinda agda skulle se allting klart och tydligt och trötte alkis-sture vaknar nog till och tar tag i ratten ordentligt, cykelhatarna som vill mörda på vägarna kanske skulle börja gilla mig litegrann också!
Då det bli föregivande av allmän ställning som cykelpolis. Från dagsböter upp till 6 månaders fängelse kostar det. Blir billigare att köra utan reflexer.
Äsch då där sket sig den idén :)

Riktigt så illa är några oranga led dioder ändå inte hehe, har svårt att tro att någon polisman ens skulle reagera eller fundera på lagligheten om jag blir sedd med det, skulle det ske skulle följderna bli intressanta nog att jag kan riskera att prova på.
Tanken från början är att det redan är inpräntat vad litet orangt ljus är (sidomarkering), så fordonsförare som ser mig inte behöver undra "vad fasiken är det där", utan automatiskt ser mig som ett fordon och enkelt ser min position och färdriktning.
Problematiken jag försöker lösa är korsningar och passager inom tätbebyggelse där enbart lyse framåt och bakåt inte alltid räcker för bilister att se tydligt nog men bättre reflexer kanske löser det problemet likaväl.
På lvg gör det här nog ingen som helst skillnad.

Senast ändrad:

Campus_with_an_H

Aktiv medlem

LTS

Aktiv medlem
Det finns diverse bakljus med röda lysdioder riktade åt sidorna. Jag har ett gammalt blackburn-baklyse som istället har orange ljus åt sidorna.

RäsTobbe

Aktiv medlem

Väldigt mycket tack för alla tips.
Jag kontaktade företaget Brightside och bara några dagar senare fixade han fram den på svenska amazon så att jag skulle slippa strul med import och få den billigare, beställer en sån och återkommer med resultat.
Länk om någon mer var intresserad

Topp