Sidoreflexer, vad rekommenderas [det blev 3M ekerreflexer från BT]

me.I.am

Aktiv medlem
Jag syns för dåligt i sidled, har inga sidoreflexer (förutom någon reflexstripe i jackan) på min vinterträningshoj, som ibland även används för pendling. Tänkte åtgärda det. Vet själv om man kör bil hur effektivt det är med någon form av reflex på ekrarna för cyklister.

På vanliga pendlaren har jag sån där orange(?) reflex klämd på någon eker. Anledningen att jag inte har det på träningshojen är att det känns som att något kan lossna och flyga in i ögat, jag cyklar jättesnabbt.

Så vad finns det för alternativ? Själv skulle jag helst ha såna som sitter runt ekrarna (har för mig att t.ex. @Miracle har såna på sin pendlare), tycker dom syns bäst. Men sitter dom säkert fast i högre hastigheter?
Eventuell reflex på däcket tycker jag inte räcker - för min del.

Senast ändrad:
Jag har köpt en massa ekerreflexer feån Kina, förstås. De syns bra när jag sett min cykel på avstånd, och jag har inte tappat en enda. De knäpper fast bra. Det har gått nära 80 som fortast på 26" mtb, så det snurrar ju ganska fort.

Sen kanske de skyddar ekrarna lite också, för de får en del stryk.

Det är 3M som gör de Miracle har. De är grymma. Jag har haft ett gäng på olika cyklar inklusive mtbn och tror inte jag tappat någon.

Alternativet är nog reflextejp på ramen. Inte fullt lika snyggt men det finns svart tejp som är diskret.

På bilden har jag såna ekerreflexer fram, resten är 3M reflextejp.

Bilagor

• WP_20151109_17_12_38_Pro.jpg
    WP_20151109_17_12_38_Pro.jpg
    98 KB · Besök: 315
Kikon sa:
Jag har köpt en massa ekerreflexer feån Kina, förstås. De syns bra när jag sett min cykel på avstånd, och jag har inte tappat en enda. De knäpper fast bra. Det har gått nära 80 som fortast på 26" mtb, så det snurrar ju ganska fort.

Sen kanske de skyddar ekrarna lite också, för de får en del stryk.

Någon länk?

Rattnalle sa:
Det är 3M som gör de Miracle har. De är grymma. Jag har haft ett gäng på olika cyklar inklusive mtbn och tror inte jag tappat någon.

Alternativet är nog reflextejp på ramen. Inte fullt lika snyggt men det finns svart tejp som är diskret.

Någon länk?
Precis, det var dom jag menade. Hur fäster man dom. Jag är väldigt noob på att meka hjul/ekrar och är nervös av att bara klämma dit en magnet på någon eker, men det är kanske inte så ömtåligt? Kommer eventuellt även att ha det på räsern på vår/höst när det lätt blir skymning/mörkt under rundorna.

me.I.am sa:
Så vad finns det för alternativ?
om man ska hårddra det:
[url=https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202010_144.pdf sa:
TSFS 2009-31[/url][/b]
18 § Reflexanordning framtill och baktill på cykel ska
1. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 3, klass IVA, eller
2. vara typgodkänd av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket enligt
Vägverkets föreskrifter (VVFS 1993:18) om nationella typgodkännanden.
Reflexanordning som monterats före den 1 april 1986 får vara av typ som
godkänts enligt ECE-reglemente 3 klass I eller I A.
Reflexanordning baktill, som monterats före den 1 april 1986, får vara av
typ som före den 20 maj 1980 godkänts av Statens provningsanstalt.
Reflexanordning framtill, som monterats före den 1 september 1985, får
vara av icke godkänd typ.
19 § Reflexanordning på sidan på cykel ska
1. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 3, klass IVA, eller
2. vara typgodkänd av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket enligt
Vägverkets föreskrifter (VVFS 1993:18) om nationella typgodkännanden.
Kravet i första stycket gäller inte om minst ett av cykelns däck är av typ
som godkänts enligt ECE-reglemente 88.
Reflexanordning på sida

Klart som korvspad.
Speciellt om man köper 3M-kopior från Kina på eBay...

me.I.am sa:
Rattnalle sa:

Någon länk?
Precis, det var dom jag menade. Hur fäster man dom. Jag är väldigt noob på att meka hjul/ekrar och är nervös av att bara klämma dit en magnet på någon eker, men det är kanske inte så ömtåligt? Kommer eventuellt även att ha det på räsern på vår/höst när det lätt blir skymning/mörkt under rundorna.

Jag har också 3M, köpta på Rose.

https://www.rosebikes.com/article/3m-sekuclip-compact-spoke-reflectors/aid:547456

Man snäpper bara dit dem. Lätt som en plätt. Jag har tappat en, det var på ett hjul med platta ekrar. På runda ekrar sitter de bättre. (på bilden från Rose ligger öppningen nedåt)

me.I.am sa:
Tack. Om man ska vara petig, det skall vara orange åt sidorna egentligen, eller det är lagenligt med vitt där också?

Reflexanordning på sidan, som monterats den 1 september 1985 eller
senare, ska vid belysning återkasta orangegult ljus eller vitt ljus åt sidan.
(TSFS 2010:144)

Mina Schwalbe Winter har reflexer på sidorna, har dock inte kollat hur bra de reflekterar...

3Ms ekerreflexer finns på Biltema, 30:- för 10 stycken.
Om du vill ha dom innan sommaren.

emmer sa:
Pfaff sa:

Förvisso var ju frågan vad som funkade bra...
...me för den skull bör man ju inte uppmana till lagbrott.

:-)
Nej, det ska man inte. Säkert inte en särskilt hårt kontrollerad lag i det här fallet, men det spelar ingen roll.

De funkar.

:)

Senast ändrad:
Enligt Rose produktbeskrivning är de godkända enligt StVZO och alla ekrar ska ha reflexer. Sen vad det betyder för svenska godkännanden, vet jag inte...

...
approved by German road traffic regulations (StVZO)
...
· can be used instead of the yellow plastic spoke reflectors - REQUIREMENT: ALL spokes in both wheels are equipped with Sekuclips!
...

Och om någon undrar:
"-Hm... Kan man inte ha reflex på däcket istället för massa mer eller mindre lösa grejor på ekrar och liknande?"
Självklart är ju tanken luftmotståndsrelaterad. Finns ju en anledning till att ekrar är teplattata och silicon (el.dyl) mellan däck och fälgkant är förbjudet av UCI.
Jovisst kan man det. Bara att följa ECE Regulation #88 och utföra de tester man anses behövas för att bevisa efterlevnad och sedan registrera dokumentet och produktidentifiering hos Transportstyrelsen.

emmer sa:
Och om någon undrar:
"-Hm... Kan man inte ha reflex på däcket istället för massa mer eller mindre lösa grejor på ekrar och liknande?"
Självklart är ju tanken luftmotståndsrelaterad. Finns ju en anledning till att ekrar är teplattata och silicon (el.dyl) mellan däck och fälgkant är förbjudet av UCI.
Jovisst kan man det. Bara att följa ECE Regulation #88 och utföra de tester man anses behövas för att bevisa efterlevnad och sedan registrera dokumentet och produktidentifiering hos Transportstyrelsen.
Eller så köper man däck med redan godkänd reflexkant så slipper man ju göra allt det där själv.

fhloston sa:
Enligt Rose produktbeskrivning är de godkända enligt StVZO och alla ekrar ska ha reflexer. Sen vad det betyder för svenska godkännanden, vet jag inte...

...
approved by German road traffic regulations (StVZO)
...
· can be used instead of the yellow plastic spoke reflectors - REQUIREMENT: ALL spokes in both wheels are equipped with Sekuclips!
...

Det är ju ORÄTTVIST! Varför skall den som kör med 16 ekrar slippa undan med det när andra måste ha 36! Kränkande!

Vanliga i orange plast som fästs mellan ekrar är svåra att slå. Är man rädd för att få splitter i ögonen kan man nöja sig med reflex i bakhjulet.

geologen sa:
Vanliga i orange plast som fästs mellan ekrar är svåra att slå. Är man rädd för att få splitter i ögonen kan man nöja sig med reflex i bakhjulet.
Nja. Men det kan förstås bero på skicket.

Igårkväll körde jag lite mördarmaskin och passerade en cykel som hade både orangea plastbitar och "pinnarna". De senare var så mycket bättre att det var pinsamt.

Beror nog på vilken sort. Jag har sett gula som varit som en liten sol i skenet av bilstrålkastarna. Dessutom tror jag stora, gula lättare associeras som cykelreflexer.

geologen sa:
Beror nog på vilken sort. Jag har sett gula som varit som en liten sol i skenet av bilstrålkastarna. Dessutom tror jag stora, gula lättare associeras som cykelreflexer.
Rörelsemönstret (cirkel) är med ganska stor säkerhet viktigare än färgen (även om nu bara gul och vitt är godkänt)

Pfaff sa:

Lite dyrt tycker jag allt. Om man ändå ska beställa något annat (eftersom frakten går på en hundring) så har dessa annars bättre pris: https://www.bike-components.de/en/Buechel/Sekuclip-Speichenreflektor-mit-StVZO-Zulassung-p20005/

Fast det är ju svårt att klå biltema i jag-behöver-mina-grejer-direkt-faktor. :)

Edit: ignorera mig. De hos Rose var ju billigare. :)

Senast ändrad:
Jag gillar ekerreflexer. De syns bra och är visar tydligt att det är en sidovy, men sätta dem på varje eker... nja...

Bilagor

• IMG_20151111_175710.jpg
    IMG_20151111_175710.jpg
    204.4 KB · Besök: 740
Jag knäpper dit ett par nya höst och vår när de gamla börjar se för skitiga ut. Förr eller senare kommer jag att ha på alla ekrar :-)

Ska man köra på praktiskt och skita i lagligt så är ju reflextejp på fälgen inte så jäkla dumt...
[200x2cm gul eller vit för femtiolappen på clas i sjön]

Man kan ju faktiskt komplettera lagliga reflexer med tejp om man både vill synas och vara laglig.

Sen finns det e-märkt tejp också.

Det ser ju jättebra ut på bild men hur ofta har man en bil rakt från sida egentligen? När det gått så långt är det nog försent för bilisten att bromsa i alla fall.
Av alla ställen man kan sätta reflexer på tycker jag nog sidorna på cykeln är det minst viktiga.

På väg ut i en korsning eller överfart vid en cirkulation, för att ta ett exempel. Jag tycker ofta jag ser sidoreflexerna på cyklar när jag kör bil.

De där pinnarna syns rätt bra i sneda vinklar också eftersom de är runda och dessutom rör på sig.

Men jag har en rejäl röd blaffa på kompislappen och remsor längs framsidor av gaffelben och styrhuvud också.

Det blir ju ganska effektfullt när hjulen roterar.

Bilagor

• IMG_20160218_183011.jpg
    IMG_20160218_183011.jpg
    358.1 KB · Besök: 176
bsandborgh sa:
Det ser ju jättebra ut på bild men hur ofta har man en bil rakt från sida egentligen? När det gått så långt är det nog försent för bilisten att bromsa i alla fall.
Av alla ställen man kan sätta reflexer på tycker jag nog sidorna på cykeln är det minst viktiga.

I pendlingsstråken i storstockholm uppstår sidolägen inte helt sällan, men håller med om att bakrefex(erna) är nog den som är absolut viktigast för säkerheten. Känns så iaf när man själv sitter i en bil.

Bengt-re sa:
bsandborgh sa:

I pendlingsstråken i storstockholm uppstår sidolägen inte helt sällan, men håller med om att bakrefex(erna) är nog den som är absolut viktigast för säkerheten. Känns så iaf när man själv sitter i en bil.

Bakreflexen är den väl mest onödiga, eftersom den endast behöver sitta på när mörker råder tar ju lampan som ju också ska vara tänd i mörker ut reflexen.

Och sidoreflexer är ju de allra viktigaste, vid varenda korsning riskerar man ha en bil i sidan om man inte syns, oavsett om man cyklar på cykelbana el körbana.

bsandborgh sa:
me.I.am sa:
...
Vet själv om man kör bil hur effektivt det är med någon form av reflex på ekrarna för cyklister.

Tänkte i all ödmjukhet att det inte skulle bli försent för bilen att bromsa. 30 spänn kan det vara värt att synas lite lite bättre.

Aliide sa:
Och sidoreflexer är ju de allra viktigaste, vid varenda korsning riskerar man ha en bil i sidan om man inte syns, oavsett om man cyklar på cykelbana el körbana.

Jag brukar inte åka ut i korsningar där jag riskerar att få en bil i sidan. Jag har ju inga problem med att se bilen.

Så, shoppade 3M ekerreflexer på Biltema. Nu kan man kasta sig ut vid rondellerna, perfekt.

Men, visst står det 3M på förpackningen, men ganska undanskymt, det står "Biltema" och deras artikelnummer mycket mer synligt. Är det någon 2a-sortering eller möjligen gjort på nattskiftet? Med tanke på Biltema vs. 3M vad gäller kvalité så hade ju inte jag skyltat tydligast med "Biltema".

Bengt-re sa:
bsandborgh sa:

Ekerreflexerna har ju den egenheten att omsluta ekern och syns därför från alla håll. Utom rakt bak- och framifrån. Men där har den kloka cyklisten monterat både lysen och reflexer ;-)

Tillbaka
Topp