Sierra Nevada / Lvg, hur högt kommer man?

Herr Thomas

Aktiv medlem
Jag har åkt skidor ett flertal gånger i spanska Sierra Nevada och noterat att vägarna fortsätter högt ovanför byn.
Finns det någon här som har cyklat lvg i området och har koll på hur högt man kommer på asfalterade vägar? Om man sen lämnar asfalten, är det cyklingsbart ytterligare på grusunderlag om man kör lvg?
Jag cyklar ofta och mycket runt Nerja och det vore kul att prova riktigt höghöjdscykling, upp mot 3000 möh om möjligt.

Går att cykla nästan hela vägen upp till Pico Veleta vars topp ju är på knappt 3400 möh; se https://happyride.se/forum/threads/rr-lvg-oestra-andalusien-del-1-7-komplett.2807513/#post-2809443

Är den högsta asfalterade vägen i Europa och den högsta som rimligen är cyklingsbar med racer.

Om jag skulle cykla den igen skulle jag cykla upp den vägen vi åkte ner. Duktigt brant på sina ställen "inledningsvis".

Tror att beläggningen slutar med i mycket grova slängar 1 km och 100 höjmeter kvar. Beläggningen var dock rätt dålig på slutet innan den helt försvann redan då, d.v.s. för fem år sen. Med mindre än att de mot förmodan skulle fixat den skulle jag gissa att den från ca 3200 möh kan vara på väg att helt försvinna. Från en vänsterkurva med kanske 50 meter kvar är det inte cyklingsbart med lvg. Jag slutade kanske 50 meter innan det då jag tyckte underlaget var lite för chansartat. En av mina kamrater som har bakgrund inom MTB hade dock inga problem att ta sig fram till vänsterkurvan.

Senast ändrad:
Jag hittade några rutter, beskrivningar och fotografier på Wikiloc också, man verkar komma rätt högt upp :-)
Får lägga in detta i planeringen framöver. Med tanke på hur mycket snö som ligger här på vintern så är nog sensommar eller tidig höst bästa tiden på året att cykla upp hit.

Vi var nere i de trakterna igen för ett par år sen, då i början på maj. Då hade de inslag på TV:n om att det var rejält med snö däruppe och att skidliftarna gick för fullt. Tror det var lite speciellt med så mycket snö, och vi såg när vi åkte förbi på väg norrut att det låg snö en bra bit ner på nordsidan av bergskedjan.

Sensommar/tidig höst är nog absolut ingen dum idé som tidpunkt. Om jag med lite framförhållning skulle planera in en resa med Pico Veleta som mål skulle jag inte åka före juni. Och då sommaren ju kan vara rätt varm där nere så lär man nog köra riktigt tidig start på turen om man tänker sig att cykla upp mitt i sommaren, alternativt vara väldigt värmetålig.

Jag tror att sista möjligheten till proviantering är på ca 2500 möh om man kommer när det är öppet där. Var stängt när vi passerade om jag minns rätt. Annars är det skidorten som gäller och då är det åtminstone 1200 höjdmeter till toppen.

Vet inte om det blir någon mer tripp dit (finns så många lockande ställen jag aldrig varit på), men det skulle vara kul att se hur det ser ut när det är klart väder uppe vid toppen.

Bumpar min gamla tråd. Nu har jag varit uppe på toppen med min LVG. Som har sagts tidigare är vägen dålig sista biten, från skidliftens toppstation. Man får leda cykeln ungefär 1 km. Väl värt att cykla upp hit.

Bilagor

• IMG_1216.webp
    IMG_1216.webp
    507.6 KB · Besök: 17
Tillbaka
Topp