Signal reglering i Stockholm

bossjo

Aktiv medlem
Hej Happy jag skickade detta mail till trafikverket.

"I korsningen v226/västerhaningevägen den sk Flaggplan är trafikljusen för cykel inställt så att den visar grönt samtidigt som "herr gårman" visar rött.
Bilar som svänger över cykelbanan/övergångsstället ser inte det gröna cykelljuset utan bara den röda gubben med incidenter som följd. Detta händer ofta och det är ett under att ingen allvarlig olycka har skett.
Denna inställning med rödgubbe och grönt cykelljus verkar vara vanlig i stockholm och är för mig som cyklist fullkomligt livsfarlig.
Hur kommer det sig att ni kom framtill detta sätt att reglera.
Den aktuella korsningen skulle behöva åtgärdas omgående."

Trafikverket svarar:

"Hej!

I de korsningar där det finns signalstyrda övergångsställen är de vanligtvis inställda så det är olika signaler för gångare och cyklister. Anledningen till detta är att trafiksignalen för gångtrafikanter behöver vara grön en längre stund än signalen för cyklister. Skulle båda ljussignalerna lysa grönt vare sig det är en cyklist eller gångare som passerar övergångstället så skulle det innebära förlorad kapacitet på den väg de passerar i detta fall flödet på väg 226.

I en korsning där det finns ljussignaler ska bilisterna inte titta på ljussignalen för gångtrafikanter då de inte reglerar bilisternas framfart utan gångtrafikanternas. SoBilister är skyldiga att vara uppmärksamma på både gångare och cyklister vid övergångsställen och ska lämna företräde. Det är ett problem att alla inte följer de trafikregler som finns, det är vi medvetna om.

Som du skriver är det vanligt i Stockholm att trafiksignalrena regleras på detta sätt i korsningar och det finns idag inga planer på att ändra det.

Med vänlig hälsning,
XXX
Kundtjänsthandläggare

Telefon: 0771-921 921

Trafikverket
781 89 Borlänge
http://www.trafikverket.se"

Detta gör mig mest förbannad kanske går det att få en ändring om vi är många som trycker på och kanske förhindra att detta sprider sig i landet. Tyvärr har ju många kommuner redan gjort på detta sätt iallafall kring Stor stockholm

Fråga om hur svårt skadad man måste bli för att dom ska se till att signalerna är synkade med korsningens signaler. Då behövs inga tryckknappar eller detektorer i vägen. Ett tekniskt fartgupp.

Trafikverkets svar är väl i princip helt korrekt?

För bilisterna ska det inte spela någon roll vad signalen till cyklister och gångtrafikanter säger, de måste släppa fram dem ändå när de svänger och korsar övergångsstället.

I praktiken funkar det kanske inte riktigt så. När jag kör bil får jag erkänna att jag ofta kikar på huruvida gång/cykel-övergången har grönt eller rött, kanske ibland mer än jag kikar efter cyklar och gångare.

Kan inte säga att jag blir särskilt förbannad, ser fördelar med båda signaltyperna.

" Anledningen till detta är att trafiksignalen för gångtrafikanter behöver vara grön en längre stund än signalen för cyklister. Anledningen till detta är att trafiksignalen för gångtrafikanter behöver vara grön en längre stund än signalen för cyklister."

Varför?
Okej gående behöver längre tid för att komma över, men varför kan det inte vara grönt lika länge för cyklister i sådant fall?

Grejen är väl att om det bara blir grönt för cyklister kan det växla tillbaka till rött snabbare, eftersom cyklisterna är snabbare över. Tänds det grönt för gångare måste de ju också få tillräckligt med tid för att hinna över.

Fördelen är väl att det blir mer tid "grönt" för cyklister. Nackdelen är att många bilister bara ser den röda signalen för fotgängare och får för sig att man cyklar mot rött. Har hänt några gånger att vissa tutat och antagligen trott jag cyklat mot rött. Vissa bilister kanske då också ser cyklisterna som lovligt villebråd om de får för sig att det är rött...

Ett sätt att "lösa" det är väl att trafikverket ser till att det blir mindre tid grönt för cyklister eftersom signalen synkas med fotgängarna och de behöver mer tid för att ta sig över. Inte heller en bra lösning.

HaraldN skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Kan inte säga att jag blir särskilt förbannad,
> ser fördelar med båda signaltyperna.

Det är ett systemfel som visar att systemkonstruktören inte förstått hur männsiskor fungerar. Att dessutom den ansvariga mydigheten bara accepterar systemfelet med en axelryckning tycker jag nästan innebär en skyldighet att bli förbannad.

Förstår inte hur det skulle bli minskad kapacitet. Cyklist trycker på knappen: grönt i 20 sek för cyklister och fotgängare. Fotgängare trycker på knappen: grönt 40 sekunder för cyklister och fotgängare. Hur skulle detta resultera i minskad kapacitet?

Det går inte att släppa på korsande biltrafik under den tid det är grönt för gång/cykel? Mer grön tid för gång/cykel ger alltså mindre potentiell grön tid för de korsande bilarna.

Jo håller med om att det inte borde spela roll vad signalen visar det är ju inte mer rätt att köra på någon som går mot rött. Det som jag ser som det stora problemet är att cykelsignalen inte syns för bilisterna vilket gör att dom ofta inte har minsta beredskap att bromsa eller tom i vissa fall axar för att dom har ju "rätt". Sen är du ju som vanligt så att man som cyklist måste vara med och hålla koll men jag tycker nog att trafikverkets sätt att resonera inte speciellt praktiskt.

Problemet är väl snarast att det inte sitter ljus för cykel i alla stolpar där det sitter ljus för fotgängare. Annars hade bilisten sett att det är grönt för cyklisten trots att det är rött för fotgängaren. Jag har ett sånt övergångsställe på vägen till jobbet och det funkar precis så; att bilisterna tror att man cyklar mot rött fast man har grönt. Fullständigt vansinnigt.

Lösningen är att ALLTID ha både ljus för cykel och fotgängare bredvid varandra, så att alla inblandade kan se dem.

Vissa korsningar här i Göteborg har gula varningssignaler mot vägtrafiken i korsningar som är konstruerade så här. Inte dumt.

Satt just och tänkte på en sån variant, det finns alltså redan. En varningslampa som tänds om det är grönt på övergången efter svängen alltså?

HaraldN skrev:
> Satt just och tänkte på en sån variant, det
> finns alltså redan. En varningslampa som tänds
> om det är grönt på övergången efter svängen
> alltså?

Jepp. Den svarta saken bredvid röda gubben http://goo.gl/maps/8lgBC
Blinkar och har sig. Funkar bra tycker jag.

"det finns idag inga planer på att ändra det." personen borde se den här filmen.

Titta vad resultatet blir ca 2min in i den här filmen

Trafikverket skrev:
> Det är ett problem att alla (bilister) inte följer de
> trafikregler som finns, det är vi medvetna om.

Kanske det skulle införas någon typ av förarbevis för att få framföra bil då det verkar vara svårt för så många att förstå och följa de trafikregler som finns? Eller vänta nu...

Otroligt taffligt svar från TV, om de inte inser att det är ett systemfel med stor risk för skada på oskyddade trafikanter (+ oförtjänt dåligt rykte för cyklister) så är det inte utan att man undrar vad deras intresse är egentligen. Kanske skulle samma brev skickas till Clas Tingvall & Co på TSV för att se om det kan bli annat liv i luckan.

bossjo skrev:
> Jo håller med om att det inte borde spela roll
> vad signalen visar det är ju inte mer rätt att
> köra på någon som går mot rött. Det som jag
> ser som det stora problemet är att cykelsignalen
> inte syns för bilisterna vilket gör att dom ofta
> inte har minsta beredskap att bromsa eller tom i
> vissa fall axar för att dom har ju "rätt". Sen
> är du ju som vanligt så att man som cyklist
> måste vara med och hålla koll men jag tycker nog
> att trafikverkets sätt att resonera inte
> speciellt praktiskt.

Makten skrev:
> Problemet är väl snarast att det inte sitter
> ljus för cykel i alla stolpar där det sitter
> ljus för fotgängare. Annars hade bilisten sett
> att det är grönt för cyklisten trots att det
> är rött för fotgängaren. Jag har ett sånt
> övergångsställe på vägen till jobbet och det
> funkar precis så; att bilisterna tror att man
> cyklar mot rött fast man har grönt.
> Fullständigt vansinnigt.
>
> Lösningen är att ALLTID ha både ljus för cykel
> och fotgängare bredvid varandra, så att alla
> inblandade kan se dem.

Ni skriver i princip samma sak och det är bara att hålla med, problemet skulle inte vara lika stort om det var tydligare & synligare för bilisterna att det (faktiskt) är grönt för cyklisterna i dessa situationer. Särskilt i de lägen där cykelbanan är dubbelriktad och man cyklar på vänster sida om de ordinarie körbanorna.

Kanske hade en tydligare separation av cykeltrafiken från gångtrafiken och bättre integration med övrig trafik så att alla fordon kör mot samma signal (+ cykelbox) hade hjälpt i dessa fall. Som det är idag så försvinner cyklisterna allt för ofta ur motoristernas medvetande och dyker istället upp "oväntat" där det är störst risk för konflikt och kollision nämligen korsningarna. Jan Heine skrev ett långt blogginlägg om det för ett tag sen, har inte ändrat sig sen dess.

Men å andra sidan är ju inte cykelbanor främst till för cyklisternas (och deras säkerhets) skull utan för att hålla dem ur vägen för motoristerna. Fast det visste de flesta redan.

Makten skrev:
> Problemet är väl snarast att det inte sitter
> ljus för cykel i alla stolpar där det sitter
> ljus för fotgängare. Annars hade bilisten sett
> att det är grönt för cyklisten trots att det
> är rött för fotgängaren. Jag har ett sånt
> övergångsställe på vägen till jobbet och det
> funkar precis så; att bilisterna tror att man
> cyklar mot rött fast man har grönt.
> Fullständigt vansinnigt.
>
> Lösningen är att ALLTID ha både ljus för cykel
> och fotgängare bredvid varandra, så att alla
> inblandade kan se dem.

Här är ett sånt exempel http://qsview.com/2ti8rgz3qw4lhz2wwzpbz2u , händer typ i vartannat fall jag cyklar där att någon bilist som svänger vänster blir förbannad på mig när jag "cyklar mot rött" (dvs. röd gubbe när cykelsignalen visar grönt, men ingen cykelsignal synlig för bilisten) Jag har mailat gatukontret två gånger men aldrig fått svar. Får väl se till att bli påkörd så kanske de orkar tänka om.

nisseson skrev:
> Här är ett sånt exempel
> http://qsview.com/2ti8rgz3qw4lhz2wwzpbz2u ,
> händer typ i vartannat fall jag cyklar där att
> någon bilist som svänger vänster blir
> förbannad på mig när jag "cyklar mot rött"
> (dvs. röd gubbe när cykelsignalen visar grönt,
> men ingen cykelsignal synlig för bilisten) Jag
> har mailat gatukontret två gånger men aldrig
> fått svar. Får väl se till att bli påkörd så
> kanske de orkar tänka om.

Prova att stanna mitt i nästa arga bilists väg och vänta på att h*n ska börja gorma och domdera. Sen kan du lugnt förklara att du hade grönt och att det är h*n som har gjort fel, inte du. Att bara cykla vidare och känna sig kränkt funkar inte i längden.

Förresten cyklar jag ofta i den korsningen men har faktiskt aldrig haft något problem där. Kanske beror på vilket håll man kommer ifrån? I högra delen av bilden ser man dock tydligt att cyklisternas ljus bara är riktat mot trottoaren, så en bilist som kommer från vänster och ska svänga vänster har bara fotgängarnas ljus att gå efter. Cyklisternas sitter förmodligen mitt i refugen. Vansinnigt idiotiskt.

Makten skrev:
> nisseson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Här är ett sånt exempel
> > http://qsview.com/2ti8rgz3qw4lhz2wwzpbz2u ,
> > händer typ i vartannat fall jag cyklar där
> att
> > någon bilist som svänger vänster blir
> > förbannad på mig när jag "cyklar mot rött"
> > (dvs. röd gubbe när cykelsignalen visar
> grönt,
> > men ingen cykelsignal synlig för bilisten)
> Jag
> > har mailat gatukontret två gånger men aldrig
> > fått svar. Får väl se till att bli påkörd
> så
> > kanske de orkar tänka om.
>
> Prova att stanna mitt i nästa arga bilists väg
> och vänta på att h*n ska börja gorma och
> domdera. Sen kan du lugnt förklara att du hade
> grönt och att det är h*n som har gjort fel, inte
> du. Att bara cykla vidare och känna sig kränkt
> funkar inte i längden.
>
> Förresten cyklar jag ofta i den korsningen men
> har faktiskt aldrig haft något problem där.
> Kanske beror på vilket håll man kommer ifrån? I
> högra delen av bilden ser man dock tydligt att
> cyklisternas ljus bara är riktat mot trottoaren,
> så en bilist som kommer från vänster och ska
> svänga vänster har bara fotgängarnas ljus att
> gå efter. Cyklisternas sitter förmodligen mitt i
> refugen. Vansinnigt idiotiskt.

Jag känner mig kränkt av Trafikverket/Gatukontoret/dyl. och inte så mycket av den stackars bilisten som inte ges en rimlig chans att förstå vad som händer. Mailade ett sakligt mail till trafikverket igen, de gör nog inte så här av illvilja men det är inte så genomtänkt.

nisseson skrev:
> Jag känner mig kränkt av
> Trafikverket/Gatukontoret/dyl. och inte så mycket
> av den stackars bilisten som inte ges en rimlig
> chans att förstå vad som händer. Mailade ett
> sakligt mail till trafikverket igen, de gör nog
> inte så här av illvilja men det är inte så
> genomtänkt.

Du har rätt. Det hjälper ingen att "sätta dit" en bilist som gör fel utan att veta om det för att signaler och skyltar är värdelösa. Men å andra sidan är det ju inte kul att som cyklist bli "anklagad" för att göra fel genom tutningar och svordomar. Oavsett hur usel trafiklösningen är, så bör det vara alla trafikanters skyldighet att veta hur den fungerar. Och alltså bör bilister känna till att cyklister kan ha grönt trots att det inte ser ut så från deras perspektiv.

Som redan skrivits av andra så är boven att cyklister buntas ihop med fotgängare istället för att få tillgång till vägbanan:-/ De som planerat cykeltrafiken i Sverige kan omöjligen själva vara cyklister.

Lulle skrev:
> Men hur svårt kan det vara att trycka på
> gångknappen istället för cykelknappen? Eller
> har jag missar något?

T.ex att det redan är grönt för cyklisten som ska passera - tittade du inte på filmen?

Jag vet inte om det är detta kortare-grönt-för-cyklister-och-längre-grönt-för-gående som ställer till det vid överfarten nere vid Tegelbacken, men när jag ska hem (på väg söderut) så är det oftast precis s.a. de första cyklisterna i kön hinner över innan det slår om till rött medan resten av ledet får välja mellan att stanna vid någon av mittrefugerna eller köra mot rött. Det larviga är att det alltid är grön gubbe typ tio sekunder efter det att det blivit rött för cyklisterna. Inte direkt något som uppmanar till laglydigt följande av signalerna. Om detta beror på olika längd på tidsintervallen med grönt känns det som någon missat att göra kollen att om det är grönt för gående ska det också vara grönt för cyklister. Om något borde det kunna vara grönt lite längre för cyklister då de typiskt färdas snabbare än gående.

Om man vill skicka ett mejl och klaga/informera om problemet, är det Stockholms stad man ska vända sig till?

GoranS skrev:
> [...]
>
> Om man vill skicka ett mejl och klaga/informera om
> problemet, är det Stockholms stad man ska vända
> sig till?

Nej, du ska tweeta/instagramma/blogga om det och att hoppas någon ansvarig läser...

;-)

Jag har en sån signal på väg till/från jobbet och tycker det är skitbra de gånger det är grönt extra länge för mig som cyklist. Med tanke på var bilförare har sitt fokus och att jag med största sannolikhet materialiseras som gubben i lådan på övergångsstället så lämnar jag ogärna ifrån mig ansvaret för min egen säkerhet - ganska långt innan övergången har jag överblick över de bilar som kan komma att korsa min väg och håller dem under uppsikt så att jag själv kan anpassa min fart för att inte bli påkörd eller orsaka någon annan olycka.

Jag kör rätt mycket bil också och vet att det ibland är en jäkla massa att hålla koll på vilket gör mig ödmjuk för det faktum att folk över lag har sämre uppmärksamhet än man kanske skulle tro. Jag vet inte om en till signal skulle hjälpa eller bara öka mängden brus men det skulle ju i alla fall vara en idé att ha cykel- och gångsignalerna jämte varandra eftersom de flesta bilister kollar på dem för att se om vägen är fri.

Som sagt, det hade nog varit bättre om cykeltrafik (i allmänhet) hade varit integrerad med övriga fordonslag i trafiken isf avskiljt från den samma och istället ihopbuntat med gångtrafiken. Men visst ska man vara ödmjuk och inse att människor har sina begränsningar och själv göra vad man kan för att undvika olycka.

Lulle skrev:
> Men hur svårt kan det vara att trycka på
> gångknappen istället för cykelknappen? Eller
> har jag missar något?

Ja, du har missat något...

Haha.

Istället för grönt för cyklister, rött för fotgängare, gult för hästar osv så anser jag att det vore enklast för människans begränsade perceptionsförmåga att det var rött/grönt lika länge för båda.

Ibland är det rätta inte svårare än så.

NLC skrev:
> Kanske det skulle införas någon typ av
> förarbevis för att få framföra bil då det
> verkar vara svårt för så många att förstå
> och följa de trafikregler som finns? Eller vänta
> nu...

Eller för cykel. Verkar väldigt svårt det här att ta sig fram i trafiken.

Varför begränsa sig till trafik & fordon? Bättre införa "livskörkort" så man blir vi av med alla lättkränkta människor som prompt ska skriva till fru Ribbing om minsta lilla sak som går dem emot.

;-)

NLC skrev:
> Varför begränsa sig till trafik & fordon?
> Bättre införa "livskörkort" så man blir vi av
> med alla lättkränkta människor som prompt ska
> skriva till fru Ribbing om minsta lilla sak som
> går dem emot.
>
>
>
>
>
> ;-)

Genialt. Var skriver man under?

Miss Lycka skrev:
> Det intressanta är den totala frånvaron av
> omdöme som en tutande och svängande bilist
> bilist uppvisar. Vederbörande ska lämna
> företräde!

Absolut, men även de som stannar kan få den felaktiga uppfattningen att cyklisten de väjde för körde mot rött. Det är det diskussionen handlar om. Att ett korrekt beteende kan ge cyklister dåligt rykte pga dumt placerade trafikljus, alternativt dåligt synkade trafikljus.

Vilket sammanträffande! Jag såg precis detta ske idag när en bil svängde ut från åkeshovsvägen ut på drottningholmsvägen (i stockolm) och tutade ilsket på en cyklist som, med grön cykelsymbol, korsade vägen.

Tillbaka
Topp