Siljan Runt 2014

igloo

Aktiv medlem
Siljan Runt 2014
Finns det någon grupp som siktar på att köra Siljan + Orsasjön med runt 36-38 i snitt och kan tänkta sig att ta emot lite förstärkning?
Jag är inte ute efter att ligga på rulle utan vill givetvis hjälpa till att dra. Jag brukar snitta 34-35 på mina solorundor beroende på väder, vind och längd så jag är kapabel till att dra mitt strå till stacken och göra min tid i vinden vid klungkörning i 38+.

Siljan Runt 2014
Jag kör gärna runt 38. Problemet är att jag inte vet hur jag skall komma upp till Siljan. Nån som har plats i bil från Stockholm? Skicka ett mejl till innings#@gmail.com (tag bort #)

Siljan Runt 2014
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Nån som har koll på var man kan hitta
> startplatser? Eller är det kört för
> eftersläntrare? =)

Jag hittade en startplats på Blocket. Tror faktiskt att säljaren hade två.

Jag tänkte försöka snitta runt 34-35. Så är det någon grupp i den farten som vill ha lite draghjälp så hjälper jag gärna till :)

Siljan Runt 2014
thomalin skrev:

> Jag tänkte försöka snitta runt 34-35. Så är
> det någon grupp i den farten som vill ha lite
> draghjälp så hjälper jag gärna till :)

Bump!

Det ser ut att bli fint väder!

Siljan Runt 2014
Alfsomfan skrev:
> Är det någon här som vill sälja sin
> startplats? Jag har tänkt köra 70km. Kan dock
> köpa annan sträcka och ändra på plats.

Typ samma här. :)

Velat alltför länge nu...

Siljan Runt 2014
Starstruck....
När man cyklar tandem får man mycket mer hejarop än annars.
Och man hälsar på alla andra tandemcyklister.
Vi passerade några som såg ut att ta en paus med sin helcoola tandem som
såg ut som en Brampton = liten, packbar o små hjul.
vid målet träffade vi dem och det visade sig att deras framdäck exploderat
och de hamnade i diket. De hade lagat det hjälpligt, cyklat till Biltema och köpt
nytt. Lätt skrubbade. Minst sagt. Båda cyklisterna är hur tuffa som helst.
så noterar jag hans tröja. RAAM....Gunnar är inte bara tuff utan även trevlig.
Liksom hans fru. Kanske inte så chockartat att det ger löpsedlar.
Men jag blev lite starstruck :-)

Jo vi tog oss runt utan problem och i lagom fart. Men vi träffade RAAM-Gunnar!

Siljan Runt 2014
Det såg litet ut så det stämmer nog. Fränt! Velomobilen såg jag bara på taket på en bil, den var nog först i mål, igen. :)

Siljan Runt 2014
42Hz skrev:
> Velomobilen såg jag bara på taket på en bil,
> den var nog först i mål, igen. :)

Velomobilen svischade förbi oss i snabbklungan strax efter start.
Djävlar vilken fart och helt ljudlös. Häftigt.
(men svår att upptäcka)

Siljan Runt 2014
DSC_0905-PANO.jpg

Siljan Runt 2014
Anamma vilket finväder det blev i år. Jag är lite förbryllad. Det gick bättre i år när jag knappt tränat cykel, än alla fyra tidigare år. 5.10 på 160 km och 31 i snitt nästan helt solo, medelpuls 144 bpm vilket motsvarar 73% av absolut maxpuls. Jag är helnöjd. Den svaga vinden gjorde enormt stor skillnad för min del. Drog en jättegrupp från Mora till Rättvik i 35-36 km/h. Ingen ville ta över och dra. Fick faktiskt lite beröm för den förningen, ovanligt men kul. Hade en standardsvacka mellan 110 och 140 km av banan. Insåg att det var omöjligt att gå under 5 timmar. I år blev det en gul dalahäst för att det var så fantastiskt väder. Fin bild 42Hz.

Siljan Runt 2014
Gul dalahäst här med, den stack ut på ett bra sätt! :)

Vi var tidigt i mål så det fanns många färger aatt välja mellan, tydligen inte alltid så om man kör långa turen.

Kändes bra att komma in efter 20:e på 7-milaren, hade säkert blivit bättre resultat utan det långa stoppet i första depån. ;)

Man hade nog pinnat på lite mer också om man hade haft koll på placeringarna.

DSC_0900.JPG

Siljan Runt 2014
42Hz skrev:
> Gul dalahäst här med, den stack ut på ett bra
> sätt! :)
>
> Vi var tidigt i mål så det fanns många färger
> aatt välja mellan, tydligen inte alltid så om
> man kör långa turen.
>
> Kändes bra att komma in efter 20:e på 7-milaren,
> hade säkert blivit bättre resultat utan det
> långa stoppet i första depån. ;)
>
> Man hade nog pinnat på lite mer också om man
> hade haft koll på placeringarna.
>
> https://lh4.googleusercontent.com/-oq5JpezH8Og/U5N
> N39jWL4I/AAAAAAAChJk/dkDbl25uCjM/w666-h1184-no/DSC
> _0900.JPG

Ojoj! Blir man så där snabb av att träna fethjuling? Det fanns inga blåa och inga rosa när jag kom i mål. Inte vad jag kunde se i alla fall. För övrigt körde jag min standardfrukost. Två överfulla tallrikar fiberhavregrynsgröt med grädde, lingonsylt och honung. Sedan hinna göra nr 2. Därefter cykla helt utan stopp på bara vatten. Funkar om man har kapaciteten att trycka ner frukosten, inte det enklaste. :-)

Siljan Runt 2014
Blev en otroligt fin runda för mig med. Vi var fyra som körde tillsammans och kom iväg sist i 16 milagruppen, dv s rätt många att köra om ;) Perfekta väder/vindförhållanden.

4:50 gav 32 i snitt inkl 2st depåstopp.

Siljan Runt 2014
thomalin skrev:
> Blev en otroligt fin runda för mig med. Vi var
> fyra som körde tillsammans och kom iväg sist i
> 16 milagruppen, dv s rätt många att köra om ;)
> Perfekta väder/vindförhållanden.
>
> 4:50 gav 32 i snitt inkl 2st depåstopp.

Grattis till bra prestationer thomalin, Fliken m.fl.

Siljan Runt 2014
Den stora frågan är ju om det var någon här som trampa runt på en canyon spectral med feta däck? Glömde memorera nummerlappen...
Gled själv in på strax över 5h så jag klara över 30km/h inkl. stopp, första gången för mig.

Siljan Runt 2014
Tog mig runt (16) på endast 600ml vatten på grund av att en flaska hoppade av och att jag missade kontrollen i Leksand.
Jag var i en grupp som körde bra, så tanken var att inte släppa körningen som fanns, men törstig och slut blev jag.

Blir nog en vätskarygga istället för dessa flaskor som ska hanteras. Tiden blev 4.32

Siljan Runt 2014
Körde också runt 160 km banan med Hovet Brostugan Sub 9 gruppen. Lite blött och bitvis halt första biten men när solen kom fram blev det en skön dag i sadeln! Vi kom in exakt på måltiden 4:30 och jag kände mig fräsch hela varvet runt. Missade bilen och tandemcykeln tyvärr

Har bloggat om loppet och även lagt ut en video från loppet där.

Siljan Runt 2014
Bra filmat där! Blev inspirerad och tog en runda i morse.

Kan hålla med om att det var halt i rondellerna/korsningarna, framför allt på morgonen. Några i vår grupp vurpade.

Siljan Runt 2014
Det enda som störde mig överhuvudtaget var att det inte fanns varning eller flaggvakt på den korta sträcka där asfalten saknades. Egentligen var det ju bara att köra rätt över ståendes. Men många bromsade både före och i gruset. Antalet flaskor som låg spridda där tydde på att det gått vilt till för en del. Är det många som bara ställer ned sina flaskor utan att låta dem "klicka" fast i botten?

Siljan Runt 2014
Jag vet givetvis inte hur alla flaskor ramlade ut just där men ett ökande otyg tycker jag är alla som kör med sådana där triathlonställ på sadeln. Där sitter flaskorna inte fast ordentligt och det blir nästan alltid fippel och strul när folk ska försöka ta dom därifrån och sätta dit en tom flaska. Behöver man så mycket vätska med sig tycker jag man kan köra med Camelback eller extra flaska i en ryggficka.

Siljan Runt 2014
Någon mer som blev omkörd av en Mitsubishi (en grå) på väg från Mora mot Gävle, han hade tre cyklar (mitt öga sa att det var karbongramar med finhjul) på taket och främmre fästet hade släppt så cyklarna stod på halvsvajj och det såg ut som om det skulle kunna lossna närsom. Vi kom inte ikapp för att påpeka.

Siljan Runt 2014
Panozz skrev:
> Någon mer som blev omkörd av en Mitsubishi (en
> grå) på väg från Mora mot Gävle, han hade tre
> cyklar (mitt öga sa att det var karbongramar med
> finhjul) på taket och främmre fästet hade
> släppt så cyklarna stod på halvsvajj och det
> såg ut som om det skulle kunna lossna närsom. Vi
> kom inte ikapp för att påpeka.

På vägen upp från Stockholm blev vi omkörda av en bil med en finracer innerst och en billigare ytterst monterade bak på bilen. Den yttre cykeln hade ett roterande framhjul som stod och slog mot ramen på den finare. De körde för fort för att vi skulle hinna påpeka detta. Hann bara se problemet och sen var de ganska långt före oss.

Siljan Runt 2014
Vart kanske lite rörigt, men med "fäste" menar jag själva takhållaren som släppt i fram på ena sidan och hela paketet såg ut att släppa! Samt den hastigheten (ca130-140) så var det ju en skaplig trafikfara, eller ja några kanske önskar att få en hoj i vindrutan..

Siljan Runt 2014
Fyra timmar och arton minuter kostade den rosa hästen. En av mina cykelmässigt och harmoniskt sämsta rundor, både som ledare och övrigt. 15 mil av spurtintervaller, gap och skrik. Både inom gruppen och på andra deltagare. Ungefär samma tid som förra året, med skillnaden att då tog jag en tvåtimmars mysrunda själv efter loppet. Nu var jag dränerad både på energi och cykelglädje efteråt. :(

Siljan Runt 2014
Panozz skrev:
> Vart kanske lite rörigt, men med "fäste" menar
> jag själva takhållaren som släppt i fram på
> ena sidan och hela paketet såg ut att släppa!
> Samt den hastigheten (ca130-140) så var det ju en
> skaplig trafikfara, eller ja några kanske önskar
> att få en hoj i vindrutan..

Pratade lite med en kille härom veckan som hade haft två cyklar på sitt Biltematakställ. Båda cyklarna med ställ och allt hade åkt i backen. Såg sådär kul ut.

Idag på väg från Lida Loop såg jag bil på Huddingevägen med en mtb på taket som stod rätt snett och vajjade rätt frisk i sidled vid minsta ojämnhet.

Siljan Runt 2014
david.nait skrev:
> Någon på Happy som stod på sidan och fotade
> utmed loppet måntro? Fanns en del kameror utmed
> vägen i lördags.

Jag plåtade lite i allén mellan kyrkan och bron i Leksand, men ganska sent på dagen. Inte de snabbaste deltagarna som passerade just då. Har inte kollat om det blev nåt bra än.

Siljan Runt 2014
Kupa skrev:
> david.nait skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon på Happy som stod på sidan och fotade
> > utmed loppet måntro? Fanns en del kameror
> utmed
> > vägen i lördags.
>
>
> Jag plåtade lite i allén mellan kyrkan och bron
> i Leksand, men ganska sent på dagen. Inte de
> snabbaste deltagarna som passerade just då. Har
> inte kollat om det blev nåt bra än.

Jag kom in som nummer 1000(05h.22m.09s.) ungefär så jag var inte snabbast av alla. Om du har en bild på startnummer 1539 så får du gärna lägga upp den och meddela mig. :)

Siljan Runt 2014
Som en extra bonus till det vackra loppet fick man även se alla raggarbilar i Mora. Men, den här pimpade Huyndaien kan jag inte undanhålla er.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    82.3 KB · Besök: 50
Siljan Runt 2014
Fint lopp som alltid, drog runt min pappa och svåger och två gubbar som vi mötte i startfållan. Myste runt i alla depåer och såg nog bara två olyckor varav den ena resulterade i en uppskrapad axel på en gubbe och den andra fick åka ambulaans med nackrage :/

Tyvärr som vanligt väldigt mycket vinglande och hetsigt kört av grupper där många kör över sin förmåga, vägrade låta nån lägga sig framför oss utan de som ville fick ligga på rulle men vågar inte ha okända vingelpellar framför mitt egna hjul.

Siljan Runt 2014
Passerade ambulansen mellan Mora-Leksand medans de höll på att lasta in en cyklist, hoppas det inte var något riktigt allvarligt!

Känns nästan värre att ha någon bakom som man inte har någon uppsikt över som kör in i ens bakhjul.

Siljan Runt 2014
Bakom mig hade jag alltid de jag litar på, min svåger/pappa eller de två gubbarna :) men om nån kör in i bakhjulet så klarar mig sig väl ändå oftast om man inte står upp dvs, värre för den som kör in i hjulet.

Tillbaka
Topp