Siljan Runt 2014

Siljan Runt 2014
Just det! Glömde att höra ifall någon vet hur det gick för tjejen som gick i backen rätt hårt när en vinröd Volvo gjorde en mycket korkad manöver vid den första infarten till campingen direkt efter bron till Sollerön. Istället för att vänta 10 sek innan han svängde av och släppa förbi de cyklister som låg bakom svängde han tvärt åt höger in på campingen varpå de som kom bakifrån var tvungna att tvärbromsa och några gick på hjul. Vi stod i mötande fil och såg det hela men då det verkade vara gott om kunniga som rusade till stannade vi inte och kollade läget. Såg även en herre som sprang ned på campingen för att förhoppningsvis säga ett eller annat väl valt ord till idioten i Volvon. Hoppas det gick bra för de cyklister som blev indragna dock.

Siljan Runt 2014
Det måste ha varit runt 12:30 tiden då vi satt i bilen hemåt. Vi hade en husbil och en kombi mellan oss och miffot som svängde vänster rakt framför cyklisterna.

Siljan Runt 2014
Jag tycker bilisterna överlag var rätt respektlösa, vi fick vara med om en omkörning av en klunga som bildades i en backe och så vart det möte oxå så han höll på att preja in hela högen i staketet, ingen ramlade men vi var flera som fick klicka ur för att inte rasa..
För att inte tala om en silvrig Volvo som bromsade in för att titta på en tjej som hade rasat vilket resulterade i att vi fick tvärnita då det inte gick att komma förbi den just där......

Siljan Runt 2014
En något störande sak som alltid händer är att när man under större delen av loppet haft en svans efter en organiserad grupp, så är det alltid ngn Allan som skall spela spurtare precis på slutet. Tack för dragjobbet lixom, men JAG VINNER !!!

Siljan Runt 2014
Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> En något störande sak som alltid händer är att
> när man under större delen av loppet haft en
> svans efter en organiserad grupp, så är det
> alltid ngn Allan som skall spela spurtare precis
> på slutet. Tack för dragjobbet lixom, men JAG
> VINNER !!!

+1
Man kan inte vinna motionslopp, bara förlora!

Siljan Runt 2014
Fliken skrev:
> VINNER !!!

+1

Siljan Runt 2014
Fliken skrev:
> VINNER !!!

Haha! Det är väl liksom kärnan med landsvägscykling, taktik. ;)

Siljan Runt 2014
Fliken skrev:
> VINNER !!!

Eller så hänger man av svansen i valfri backe :)

Siljan Runt 2014
thomalin skrev:
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En något störande sak som alltid händer är
> att
> > när man under större delen av loppet haft en
> > svans efter en organiserad grupp, så är det
> > alltid ngn Allan som skall spela spurtare
> precis
> > på slutet. Tack för dragjobbet lixom, men JAG
> > VINNER !!!
>
> Eller så hänger man av svansen i valfri backe :)

Nja. Inte om man vill hålla egen grupp intakt

Siljan Runt 2014
Jo, bilister är korkade. Eller iaf vissa av dem.
Jag fick dock anledning att tacka vänliga bilister vid åtminstone 4 tillfällen då de
visade hänsyn och tydligt släppte fram oss i rondeller och vid trånga passager.
MEN...
* privata följebilar....en låg framför oss genom Leksand, följde hela slingan runt centrum, nyfiket tittande på allt vackert i 18 km/h för att hålla avstånd till den de följde antar jag
* ett pucko skulle absolut köra om i en uppförsbacke vid Siljansnäs trots att det var två grupper av cyklister med två bilar mellan sig före....och bilistidoten skulle inte längre än 5-600 meter innan den skulle svänga vänster in på en gård....man kunde inte ha legat kvar bakom den enda cykeln man kom om?? Att det var en tandem som höll några meters lucka var ju inte för att de skulle ha marginal
att anpassa farten efter trafiken...
* på hemväg på söndagen var det ju en och annan bil med cyklar på taket. Några hade tydligen bråttom så man måste göra lite halvkorkade omkörningar av 5-6 bilar av de 40-50 som de hade framför sig innan man kom fram till Borlänge och fick stanna för rött.

Jag tror jag ska hålla cost-benefit-kurser.

Men annars var det ju en fantastisk runda och säkert 99% av alla var helt OK så varför fokusera på
idoterna! Det är sol och nu ska jag ut och trampa!

Siljan Runt 2014
Fliken skrev:
> thomalin skrev:
> -----
> > Fliken skrev:
> >
>
> > -----
> > > En något störande sak som alltid händer
> är
> > att
> > > när man under större delen av loppet haft
> en
> > > svans efter en organiserad grupp, så är det
> > > alltid ngn Allan som skall spela spurtare
> > precis
> > > på slutet. Tack för dragjobbet lixom, men
> JAG
> > > VINNER !!!
> >
> > Eller så hänger man av svansen i valfri backe
> :)
>
> Nja. Inte om man vill hålla egen grupp intakt

Håller med... så det förutsätter ju att de som ligger i svansen ligger där av en anledning och de som drar dem framåt av en annan ;)

Vi var fyra som drog en svans i helgen och de släppte i någon kurva eller rondell tror jag, helt plötsligt var de iaf borta... Men vår grupp förblev intakt.

Siljan Runt 2014
Jag körde för andra året och tycker som några skrev att det var riktigt ruskigt på en sträcka när asfalten bara var borta under knappa 10m. Jag hann ställa mig upp och hade flaskorna i behåll jag såg alla som låg på backen och fick lite varning. Vi mötte en gök i en gråaktig bil där det var trång som nog var less på allihop eller varför drar man på med bil när hela mötande körfält är knött med cyklister som är på väg att trampa uppför?? Tur att ingen kom ivägen. Putsade mitt eget resultat? något från förra året, främst för att jag kom iväg rätt tidigt och kom i en rask klunga efter att ha dragit om en bra skock uppför Tällbergsbacken. Vet ej hur många vi var men på slutet blev det rätt så många, men med några Mora,Bollnäs o Kungälvscyklister malde jag å nåra till med i en skaplig kedja framtill Kyrkbacken. På vägbanken över vattnet ut mot Sollerön verkade alla ha svinbrått upp vilket straffade sig då backen som de flesta vet fortsätter EN liten bit till så efter en pågasning så det killade i låren med två andra på bakhjulet rullade vi kort därefter in under bågen och fick slutpipet:-). Härligt att kunna pusta ut efter en till början vägblöt inledning fram till en solgnistrande avslutning.
Så sugen på att göra om ett igen
Kent/1952
BH G6

Siljan Runt 2014
Premiär på Siljan Runt för mig. Fick tag på starplats sent torsdag. Första motionsloppet på över ett år.
Ridley höll på att lura med mig i gruppen "runt 40". Och jag tänkte det lät ju ok, 45 år som jag är. Sen när jag fattade att det handlade om farten kändes det som att spänna bågen lite väl hårt.

Hittade en Hofvet sub9-grupp (med målet sub5 denna dag) som behövde lite mer folk, så det var ok att vara med. Det blev en kalasrunda! Kommer gärna igen, och med 4:54 i sluttid (inkl. lätta-på-trycket-paus och stopp i Leksand) så var det ett väl avvägt tempo.

Tack VCK för gästfrihet i stugan!

Edit: stavade fel på min vän Ridley. Osportsligt gjort!

Senast ändrad:
Siljan Runt 2014
Pilen skrev:
> Halva gänget från Conti Test Team var ju där
> och cyklade också.
>
> Här kan ni läsa hur jag upplevde denna
> "rekordsnabba" runda
> med vårt team.
>
> http://contitestteam.blogspot.se/2014/06/siljan-ru
> nt-2014-med-conti-test-team.html

Helvete vilken fart. Även om man känner sig nöjd med egen prestation så är det ju rena fikacyklingen i jämförelse med er. Otroligt bra jobbat, mer som EU-moppar än cyklister med tanke på den extrema farten.

Siljan Runt 2014
Hasse#7 skrev:
> Pilen skrev:
> -----
> > Halva gänget från Conti Test Team var ju där
> > och cyklade också.
> >
> > Här kan ni läsa hur jag upplevde denna
> > "rekordsnabba" runda
> > med vårt team.
> >
> >
> http://contitestteam.blogspot.se/2014/06/siljan-ru
>
> > nt-2014-med-conti-test-team.html
>
> Helvete vilken fart. Även om man känner sig
> nöjd med egen prestation så är det ju rena
> fikacyklingen i jämförelse med er. Otroligt bra
> jobbat, mer som EU-moppar än cyklister med tanke
> på den extrema farten.

+1 44,1 km/h rena TdF!

Senast ändrad:
Siljan Runt 2014
Alla ni som klagar på bilister bör kanske fundera lite över hur en del cyklister beter sig. Jag körde korta rundan och ungefär vid bron tillbaks till Sollerön så kom jag ikapp ett par som cyklade i bredd. Den yttre cyklisten låg väl en meter från mittlinjen och han gjorde inga som helst försök att flytta på sig när det kom bilar bakom. Hade väl varit OK om det inte kom bilar från andra hållet, vilket det gjorde. Var på vippen att köra "om" mellan dem.
Jag försvarar inte bilisterna här men loppet går på allmän icke avlyst väg och då gäller trafikregler alla, även cyklister.

Siljan Runt 2014
Hr F skrev:
> Alla ni som klagar på bilister bör kanske
> fundera lite över hur en del cyklister beter sig.
> Jag körde korta rundan och ungefär vid bron
> tillbaks till Sollerön så kom jag ikapp ett par
> som cyklade i bredd. Den yttre cyklisten låg väl
> en meter från mittlinjen och han gjorde inga som
> helst försök att flytta på sig när det kom
> bilar bakom. Hade väl varit OK om det inte kom
> bilar från andra hållet, vilket det gjorde. Var
> på vippen att köra "om" mellan dem.
> Jag försvarar inte bilisterna här men loppet
> går på allmän icke avlyst väg och då gäller
> trafikregler alla, även cyklister.

Ehh, hade det INTE kommit bilar från andra hållet så hade det kunna gjort skillnad. Nu spelade det ingen roll, cyklisten hade kunnat ligga PÅ mittlinjen. Det går inte att köra om en cykel vid mötande trafik där även om cykel och cyklist slickar gräskanten, om man inte själv vill göra sig skyldig till vårdslöshet i trafik och riskera någons liv vill säga...

Siljan Runt 2014
Ridley skrev:

>
> Ehh, hade det INTE kommit bilar från andra
> hållet så hade det kunna gjort skillnad. Nu
> spelade det ingen roll, cyklisten hade kunnat
> ligga PÅ mittlinjen. Det går inte att köra om
> en cykel vid mötande trafik där även om cykel
> och cyklist slickar gräskanten, om man inte
> själv vill göra sig skyldig till vårdslöshet i
> trafik och riskera någons liv vill säga...

Jodå, det går alldeles utmärkt. Bortsett från brobanken så finns det en rejäl asfalterad bit utanför kantmarkeringen: https://www.google.se/maps/@60.9385...ata=!3m4!1e1!3m2!1s1jtqPNolo4_m9KBS1RDzLg!2e0
De flesta cyklisterna låg snyggt utanför den heldragna kantlinjen men det här paret låg konstant i bredd i körbanan utan antydan till att gå åt sidan. Inte bara på själva bron alltså.

Siljan Runt 2014
-"Jadu, om jag måste klaga på något, så tog det faktiskt lite tid att få kaffet i Siljansfors, säger Peter, från Stockholm."

Om han väntat på kaffe i Siljansfors förstår jag att det tar tid....
(För er som inte hittar så ligger Siljansfors ca 20km väster om Mora och inte alls längs
Siljan Runts bansträckning, till skillnad från Siljansnäs som man passerar med ca 40km kvar... men om det finns kaffe där har jag ingen aning om..) ;)

Tillbaka
Topp