Siljan Runt

Hinkas

Ny medlem
Siljan Runt
Någon här som tänker cykla denna? Jag är sugen som få på det men jag skulle samtidigt vilja öva lite på att cykla i grupp, inte trampa runt ensammen.
Finns det någon som har någon grupp på gång för att ta sig runt denna pöl? Kanske runt 28-30km/h i snitt?

Mvh
Hinkas

Siljan Runt
Det är rätt många som kör Siljan så du kommer säkert hitta en grupp med lagom fart på plats.

Söker du träningskompisar fram till dess kan det ju vara bra att skriva var du bor, Sverige är ganska stort.

(Men jag gissar erfarenhetsmässigt att du bor i Stockholm, Stockholmare tycks ta det för givet att alla bor där. Jag kan helt klart relatera till det för det är precis den känsla man får när man är där och trängs. ;) )

Siljan Runt
Jag körde Siljan Runt första gången förra året, och jag håller med TnT, det borde gå att hitta en grupp på plats. Jag kan inte köra i år, men om jag skulle gjort det skulle jag ha startat tidigt. Om man inte kommer med en bra grupp direkt kör man ju oftast inte lika fort som en grupp, alltså blir man ikappåkt av snabbare grupper som man kan haka på. Men det skönaste är nog att ha en grupp från början, trots allt.

Siljan Runt
i en äldre tråd om just Siljan Runt var det någon som avslöjade sitt knep hur man hittar en bra klunga (om jag minns rätt):

Stå brevid kön och kolla efter dyra cyklar och cyklister med rakade ben. Se till att tränga in dig tillsammans med dessa, eller strax före. [Man får ju ingen starttid, utan det är en lång kö, där folk släpps i väg i en jämn, kontrollerad (nåja) ström.]

(Ett alternativ är förstås att prata i hop sig på happy, och bestämma tid och plats. Det är nog massor med happyiter med på SR)

E: Jag tänker köra. Siktar på strax över 5 timmer. (30-31 km/h i snitt)

Senast redigerad av en moderator:
Siljan Runt
Jag kommer att vara på plats och har säkert ett par kompisar med. Vi kör nog lite fortare än 30 men du är välkommen in i klungan om du har lust. Annars är det som sagt inget problem att hitta ett lagom gäng. Om du ser till att starta ganska tidigt så dyker det nästan alltid upp några bakifrån som man kan haka på.

Siljan Runt
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är rätt många som kör Siljan så du kommer
> säkert hitta en grupp med lagom fart på plats.
>
> Söker du träningskompisar fram till dess kan det
> ju vara bra att skriva var du bor, Sverige är
> ganska stort.
>
> (Men jag gissar erfarenhetsmässigt att du bor i
> Stockholm, Stockholmare tycks ta det för givet
> att alla bor där. Jag kan helt klart relatera
> till det för det är precis den känsla man får
> när man är där och trängs. ;) )

Fel fel fel fel, jag bor i Härjedalen. I Sveg närmare bestämt. Har har vi massor med snö ute så jag har liksom inte kunnat ta mig ut och träna något på asfalt än i år... Var dock ut en sväng med min mountainbike och trampade lite i kylan, känndes gott.
Ja, som ni säger så får jag väl helt enkelt ställa mig i starten och trampa iväg och se om det kommer ifatt någon lämplig grupp man kan cykla med eller så siktar jag på att orka köra i ÅL's tempo.

Senast redigerad av en moderator:
Siljan Runt
Hinkas skrev:
> Fel fel fel fel, jag bor i Härjedalen. I Sveg närmare bestämt.

Som boende i Sveg har du inga privilegier att anta att alla andra också gör det. ;)

Cykelrelaterad anekdot: 2004 var på väg till Åre för att cykla, vi hade lunchstop i Sveg. Klockan var runt 13 och Emil frågade efter Aftonbladet. Svaret blev det spydiga: "Det är faktiskt en kvällstidning, den har inte kommit än."

:D

file=83110

Siljan Runt
the_TnT skrev:
> Hinkas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fel fel fel fel, jag bor i Härjedalen. I Sveg
> närmare bestämt.
>
> Som boende i Sveg har du inga privilegier att anta
> att alla andra också gör det. ;)
>
> Cykelrelaterad anekdot: 2004 var på väg till
> Åre för att cykla, vi hade lunchstop i Sveg.
> Klockan var runt 13 och Emil frågade efter
> Aftonbladet. Svaret blev det spydiga: "Det är
> faktiskt en kvällstidning, den har inte kommit
> än."
>
> :D
>
> http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=83110

Jepp... Det är Sveg det... Då är ni ett par av få som har stannat till i Sveg, de flesta råkar blinka till och då redan passerat ;)
Nehdå, Sveg är jättebra ur cyklingssynpunkt. Backar åt alla håll om man inte ska cykla inne i Sveg... Var man än ska så är det uppför :p, perfekt träning ;)

Siljan Runt
hakanf skrev:
> har tävlat runt Siljan (då Solleröloppet gick
> den sträckningen) samt kört flera
> träningsrundor runt pölen. Fina vägar!

Solleröloppet går väl fortfarande runt siljan?
Var tvungen och titta och det gör det ju inte, går ju bara runt Orsasjön numera. Där ser man.
Jaja, ja, jag har kört lite motorcykel nere vid rättvik (vurpade och bröt 2 revben) och det är riktigt fina vägar, den jag körde var IAF kurvig, smal och riktigt fin.

Siljan Runt
Siljan runt är nog det enda landsvägslopp som jag är riktigt sugen på, men varför måste det gå samma helg som Lida Loop? Om de lägger dem annorlunda nästa år så är jag på.

Tillbaka
Topp