Siljan100 2018

RazDuv

Medlem
Siljan100 2018
Siljan100 går av stapeln om ett par veckor och jag (med flera) är tydligen anmäld! Nån mer som kör i år?
Ni som kört tidigare - Vad behöver man veta, ta med sig, behöver man träna eller räcker det med sportdryck?

Banan ska vara snarlik 2016 års upplaga, någon här som körde den? Hittade ingen rutt på Strava men det beror nog på min talang för att leta. Just nu hoppas jag iaf på att vädret visar sig från sin bästa sida..

Siljan100 2018
Körde 2017 och det var en mindre misär. Regn hela dagen före start, och regn under hela loppet. Höll på i drygt 11tim, med en plan att jag skulle ta mig runt på 8-9tim (baserat på tiderna från 2016).

Dragningen på 2017 års bana var mer teknisk stig, vilket gjorde det hela väldigt krävande bitvis med all nederbörd. Använder dom banan från 2016 misstänker jag att det blir mer lättkört, körde inte själv då men tiderna på resultatlistorna skvallrar om det.

Anmäld i år igen så man blir väl varse snart vad som väntar :D

EDIT:
Här är från tävlingsledningen:

Obligatorisk utrustning:
Mobiltelefon
Första hjälpen (kompress, linda)
Extra förstärkningsplagg (vindjacka alt supertröja)

Senast ändrad:
Siljan100 2018
Jag kommer köra detta lopp iår som "säsongsavslutning". Ska bli spännande att se hur jobbigt detta kommer bli jämfört med UltraBirken som jag körde förra året. UB var ju "bara" 105km förra året (+2000m, -2700m)

målet är att slå min kompis som åkte premiär året och kom sist på 11,55h =)

Siljan100 2018
Nu börjar det närma sig - vädret ser ut att ordna upp sig från att vara katastrofalt och banbeskrivningen tycks nästan vara klar (?!).
89BB811F-639A-42D9-A7A3-D72DD6F41288.png

Jag är fortfarande lite på det oklara med vilken cykel man ska ha, FS eller HT men kommer köra så lättrullade däck som möjligt, är det inte dynglera så känns det som att det är på grusvägarna man kan få det som segast.

Känns heller inte som att man behöver massa survivaltools med sig heller, med depåer så klarar man sig nog ändå, mat och verktyg tycks finnas.

Till skillnad från Arga Tröttgubbens oinspirerande film på tuben så levererar Insta en annan bild.

Det här blir jäkligt kul! Full pepp!

Skönt förresten att det verkar räcka med lite sportdryck. Träning är ju skitjobbigt. Tur.

Siljan100 2018
Oj! Vilken prognosändring! Såg betydligt värre ut tidigare. Kan iofs ändras tillbaka så man skall väl inte jubla alltför mycket. Skall bli intressant att testa detta lopp får jag säga. Om man nu bara kan få korrekt GPX så är men redo! Förutom ev. däckbyte då.... :-)

Väl mött!

Siljan100 2018
Verkar som årets bana blir mycket mindre teknisk än förra året.
Tänker främst på partiet efter depå2, där är det en väldigt annorlunda dragning nu, och om jag minns rätt från förra året så var det ett av banans mest brötiga parti på den sträckan.
Ser ut att vara en mer rak dragning nu vilket borde indikera väg/grusväg istället.

Liknande förändring ser ut att vara gjord före depå1 (på banans nordligaste punkt).

Ska bli intressant att se vad nya dragningen ihop med förmånligare väder kan göra på totaltiden.
Förra året blev en smärre chock ?

Siljan100 2018
ancientacid sa:
Tänker främst på partiet efter depå2, där är det en väldigt annorlunda dragning nu, och om jag minns rätt från förra året så var det ett av banans mest brötiga parti på den sträckan.
Ser ut att vara en mer rak dragning nu vilket borde indikera väg/grusväg istället.

Liknande förändring ser ut att vara gjord före depå1 (på banans nordligaste punkt).

Ska bli intressant att se vad nya dragningen ihop med förmånligare väder kan göra på totaltiden.

Tråkigt att den blir mindre tuff. Tydligen hade deltagare önskat samma bana som 2016, därav ändringen. Man "slipper" lite höjdmeter som kanske var lite synd. Klockarberg / Mockalberget hette det väl typ? Är det youtubefilmen från "aventurelinus" som har gjort förändringen? Han var ganska själv i sin kritik, men filmar man när man svär åt banan och lägger ut på youtube så blir det väl effekt av det.

Ska bli "kul" iaf. Får se om den där vrålstarka Christer Lindström kör solo från start till mål i år också... Vädret, ja bättre än ifjol iaf.

Siljan100 2018
NickPick sa:
ancientacid sa:

Förra året blev en smärre chock

Tråkigt att den blir mindre tuff. Tydligen hade deltagare önskat samma bana som 2016, därav ändringen. Man "slipper" lite höjdmeter som kanske var lite synd. Klockarberg / Mockalberget hette det väl typ? Är det youtubefilmen från "aventurelinus" som har gjort förändringen? Han var ganska själv i sin kritik, men filmar man när man svär åt banan och lägger ut på youtube så blir det väl effekt av det.

Ska bli "kul" iaf. Får se om den där vrålstarka Christer Lindström kör solo från start till mål i år också... Vädret, ja bättre än ifjol iaf.

Partiet vid Klockarberg och strax innan där banan gick vid kanterna av ett par insjöar är borta. Det var många sträckor som åtminstone jag hade snitthastighet på <5km/h då och då, så brötigt var det där. Blåmarkerat på en bild från min Polar-profil.
Den sträckan som cirkulerat via den där filmen du pratar om är det rödmarkerade och den biten är kvar (notera den lilla felkörningen jag gjorde strax innan detta parti :D Råkade missa en avfart och plöjde uppför en höjd i onödan...)

Bifogar de båda olika kartorna så kan man se skillnaderna själv. Som sagt stora förändringar med mycket grusväg innan depå1 dessutom.

Bilagor

• siljan100_2017.JPG
    siljan100_2017.JPG
    72.9 KB · Besök: 20
  • siljan100_2017(1).JPG
    siljan100_2017(1).JPG
    49.7 KB · Besök: 22
  • siljan100_2018.JPG
    siljan100_2018.JPG
    50.8 KB · Besök: 19
Siljan100 2018
Verkar bli en vacker dag i morgon!

Jag roade mig med att kolla upp vad för underlag som erbjuds i loppet på mina hemmamarker som är mellan depå 2 och 3...

Hoppas ni som tävlar får stigbehovet stillat på de övriga sträckorna, för trots ett hyfsat utbud på stigar i området har man lyckats missa de flesta tyvärr.

siljan100-2-3.jpg

Siljan100 2018
Ja den sträckan mellan depå2 & 3 lyckades dom kastrera rätt duktigt. Lite synd, särskilt eftersom mycket fina stigar är borta före depå1 också.
Blir nog jobbigt ändå, men troligtvis mer av grusvägsrally långa sträckor.

Siljan100 2018
NickPick sa:
ancientacid sa:

Får se om den där vrålstarka Christer Lindström kör solo från start till mål i år också....

Nej han körde vi slut på på Lida24h förra året.
Har tyvärr ryktats om överträning och nedgång efter det. Men han var ruskigt stark på Lida24h , men vi körde slut på han ;)

Tillbaka
Topp