Silk Road Mountain Race (SRMR) 2020

kri

Medlem
Thank you, your entry form is now complete. You can edit your form at any time before cut-off date of 31st December 2019. The team will review all entries. You will hear if you have been accepted or declined for the Silk Road Mountain Race by the email address provided in your entry form.

kri

Medlem
Blir solo, men vore fett trevligt om mhenry, antonlb, freddiesan eller någon annan kändis mötte upp på startlinjen

Peth

Aktiv medlem
Så, typ 3 st superrandonnée i följd, på usla vägar och begränsade möjligheter till mumiebullar och annan nödvändig föda.

Kan bli kul att följa på distans. :-)

kri

Medlem
Liten jul-uppdatering:

Träningsschemat fram till sommaren är ganska klart nu och känns bra!

Har mailat lite med AJ i Bishkek som hjälp till med logistik förra gången vi var nere och försöker fixa några dagars acklimatisering på hög höjd dagarna innan start.

Det kommer bli lite nytt på prylfronten också. Cairn (samma koncern som Hunt) släpper en ny grusgaffel som jag precis tror att jag lyckats förbeställa). Hjulen blir 32h Light Bicycle 650b MTB-fälgar med DT350 bak, SON fram och 32 ekrar

Däcktips mottages varmt. Jag vill ha något med hållbara sidewalls (räknar med en del sten). Ca 2.2” brett och optimerad för att vara snabba på torrt ganska packat underlag. Och helst något som är lätt att få av/på och även TL-tätt. Tips på vad man ska ha, eller varning för något som är riktigt kasst?

Sandströmramen från TransAm är sjukt fin och jag skulle lätt kunna köra på den men det lutar åt en ersättare från samma designer med några små geometrijusteringar för att passa mig ännu bättre.

Jag funderar på att gå emot all hype och köra med en Tubus airy pakethållare (den tar fetare däck än tillverkaren hävdar) och väskor från Altura. Detta väger inte märkbart mer än sadel- och styrväskan som man nu kan skippa. Dessutom slipper man svaj och har något som är mycket smidigare att packa i och ur. Åsikter?

Såg för övrigt att MSR säljer någon slags lättviktstält nu som ser ut som mitt Hubba NX men väger 800 g. Kan gå med grötdiet :)

Annars finns nog alla övriga pryttlar hemma sedan tidigare dumheter.

GoranS

Aktiv medlem
Hur funkar pakethållare på riktigt skakiga vägar som jag inbillar mig att det är på SRMR? Ram och styrväskor brukar väl vara kardborrefästning på medan jag inbillar mig att en pakethållare är något som snarare skruvas fast. Ingen aning om det vare sig är korrekt eller ett problem. Bara en fundering.

Senast ändrad:

kri

Medlem
Generellt har jag ingen aning med utifrån egna anekdotiska upplevelser (mestadels en massa taskiga vägar i Pamir, Kyrgyzstan och Spiti) så tycker jag att pakethållare funkat fint. Måhända inte så aero, men det kan nog kvitta här...

NLC

Aktiv medlem
Ang däck så kanske Race King Protection (eller motsvarande Schwalbe) kan vara ett alternativ i de bredderna?

HåkanC

Aktiv medlem
Spännande äventyr du ska ut på!
kri sa:
Hjulen blir 32h Light Bicycle 650b MTB-fälgar med DT350 bak, SON fram och 32 ekrar
Beställer du hjulen färdigbyggda från LightBicycle eller bygger du dem själv?
Och i så fall varför DT350-nav? Det finns ju nav med bättre placerad flänsar (vilket borde vara bra för ffa livslängden).

kri sa:
Däcktips mottages varmt. Jag vill ha något med hållbara sidewalls (räknar med en del sten). Ca 2.2” brett och optimerad för att vara snabba på torrt ganska packat underlag. Och helst något som är lätt att få av/på och även TL-tätt. Tips på vad man ska ha
Klarar du dig med 48mm däck finns ju Jan Heines lättrullade Rene Herse-däck i 650B x 48 med extra förstärkt stomme
Juniper_Ridge_End_3393_s.jpg

https://www.renehersecycles.com/shop/components/tires/650b/650bx48-juniper-ridge-tc/
https://weightweenies.starbike.com/forum/

/Håkan

kri

Medlem
Tack Håkan! Jag för spana in däcken. Kanske i smalaste laget? Jag gillar att DTs ratchetnsv är sjukt lättmekade och pålitliga. Har kört massor på dem, men är inte fundamentalist. Vad för alternativ har du i åtanke?

aki

Aktiv medlem
Husky har en intervju med två svenskor som körde loppet i år. Ang. däck så pratade de om att de skulle ha valt nåt kraftigare för att minska antalet punkor. Jag vet dock inte vad de rullade på.

kri

Medlem
De där Herse-däcken verkar fina men lite smala. Jag skulle vilja ha något sånt här fast lite lättare: Schwalbe Almotion Evo 27.5 x 2.15 (väger 690 g).

izar

Aktiv medlem
Nu har jag ingen som helst erfarenhet av detta men skulle man inte kunna titta på vilka däcka som överlever grusrace som tex Dirty Kända. Det har hänt väldigt mycket med Graveldäcken den senaste tiden.

Ska bli kul att följa ditt race/äventyr!

NLC

Aktiv medlem
Hade varit intressant med någon kommentar från föraren om vad som funkade bra / mindre bra men noterar att Maxxis Ikon och Conti RaceKing verkar vara populära val.

cykeldanne

Medlem
Jag körde Morocco Bike Adventure på Terravail Sparwood 29" x 2,2 i durable varianten). Riktigt nöjd med det däcksvalet. De finns i 650B också. Var lätta att fixa Tubeless dessutom.

Senast ändrad:

kri

Medlem
Terravail vetkar fina men väger ännu mer än Schwalbe Almotion Evo (som jag av erfarenhet vet håller måttet). Så de är alltjämt favvis men om någon kan tipsa om lättare däck med matchande hållbarhet (ffa sidewalls) så är jag idel öra.

n3wton

Aktiv medlem
Sjukt spännande film, lockar enormt för min del. Förmågan lär dock vara helt galet låg i förhållande till vad som krävs. Imponerande prestation att ta sig igenom.

Ni som har erfarenhet av liknande grejer:

Vad och när äter man? Förstår att det bjuds på mat och sovplats i checkpointsen, men de är väl tre till antalet och den snabbaste cyklisten i filmen var ute 8 dagar. Cyklar man igenom små byar och köper på sig grejer?

Jag brukar själv påstå att det inte gör så mycket att bli blöt om man har bra kläder, men det måste vara ett mindre helvete att vara blöt och sova i tält flera dagar i sträck. Hinner man bli torr någon gång? Vädret verkade pendla ganska friskt och jag antar att det skiljer rejält mellan dag- och nattemperatur. Torkar man upp i värmen på dagen?

kri

Medlem
Sådär, då var anmälningsavgiften betald, fälgar beställda och ny ram på G. Har mest blivit löpträning, men ska bo på Tenerifa en månad med start lördag, så förhoppningsvis blir det någon enstaka mil cykel...

kri

Medlem
Någon av er som har kontaktinfo till (svenskar) som kört och kan höra med dem om det är ok om jag kontaktar dem. Tycker inte man får ut så mycket matnyttigt av att lyssna på podcasts, läsa intervjuer och stirra youtube.

Det som jag är mest intresserad av är hur vanligt/ovanligt det var att hitta snacks och mat längs vägen. När jag cyklat i Kirgizistan och Tadjikistan innan har jag haft med kök, men vore skönt att slippa...

Ny ram på G också, så får väl dra upp enseparat byggtråd under våren :)

I veckan blir det till att köpa flyg och fixa boende. Ska försöka hitta någonstanspå 3-4000 m för att få några dagars acklimatisering.

Annars tuffar träningen på: En månad Teneriffa, 2 veckor Mallis, skimo i Chamonix, en väldans massa grusväg med sonen i GinkGon, lite Rando, lite löpintervaller och lite klubbcykling när det blir varmare är receptet. Ingen aning. Motiverande tips så säg gärna till!

antonlindb

Aktiv medlem
Någon av er som har kontaktinfo till (svenskar) som kört och kan höra med dem om det är ok om jag kontaktar dem. Tycker inte man får ut så mycket matnyttigt av att lyssna på podcasts, läsa intervjuer och stirra youtube.

Det som jag är mest intresserad av är hur vanligt/ovanligt det var att hitta snacks och mat längs vägen. När jag cyklat i Kirgizistan och Tadjikistan innan har jag haft med kök, men vore skönt att slippa...

I veckan blir det till att köpa flyg och fixa boende. Ska försöka hitta någonstanspå 3-4000 m för att få några dagars acklimatisering.

Annars tuffar träningen på: En månad Teneriffa, 2 veckor Mallis, skimo i Chamonix, en väldans massa grusväg med sonen i GinkGon, lite Rando, lite löpintervaller och lite klubbcykling när det blir varmare är receptet. Ingen aning. Motiverande tips så säg gärna till!

Tjena Kristian :-).
Angående kontakt till Sue och Marika som körde förra året finns de på Instagram - @metalheadrunne
@idamarika

De som jag pratat med som kört loppet med smalare än 2.2” önskar att de kört bredare.

kri

Medlem
INSTÄLLT... eller åtminstone nästan säkert instället enligt arrangören. De utesluter inte helt att det kan köras.

kri

Medlem
Ja. Min plan ser ut såhär:

A. Racet blir av.
B. Racet blir inte av men världen har hunnit normalisera sig. Jag sticker ner i sommar och bikepackar på flygbiljett jag redan har. I det fall tveksamt om jag åker tillbaks till just Kyrgyzistan 2021, kanske blir Tour Divive eller något annat i så fall.
C. Racet blir inte av och det är inte möjligt/vettigt att resa i sommar. Siktet instället på 2021.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer