Singelklinga anthem

NickPick

Aktiv medlem
Singelklinga anthem
Hej!
Tänkte "testa" singelklinga på min anthem efter att framväxeln fick kedjan att ramla av ett par gånger.

Om jag förstår det rätt så räcker det alltså att köpa ett raceface narrow/wide med 104bcd och skruva dit, så är man golden? Har förstått att bakderailleurn ska ha "koppling".

Det är egentligen bara "plug and play"?

Shifters Shimano SLX
Front Derailleur Shimano SLX
Rear Derailleur Shimano XT, Shadow+
Brakes Shimano SLX, Hydraulic disc, [F] 180mm [R] 160mm
Brake Levers Shimano SLX
Cassette Shimano HG81 11x36, 10-speed
Chain KMC X10
Crankset Shimano SLX, 24/38
Bottom Bracket Shimano, Press fit

Labbade lite med utväxling på bike gears calculator och kom fram till att jag som mest egentligen använder upp till växel 17 och ner till växel... ja kanske 3. Mycket för att jag inte orkar bikea min mtb snabbare än lite över 30 på asfalt antar jag.

Här är en länk till utväxling http://gears.mtbcrosscountry.com/#2...20I14I1049X29/2.20I813I1049X29/2.20I1567I1049

Vart rekommenderad 36t, men jag tror nog att en 34t blir "bättre för mig".

Senast ändrad:
Singelklinga anthem
marr skrev:
-------------------------------------------------------
> Sålänge du har 104 i bcd så :)
>
> Kanske behöver du andra klingbultar med. De du
> har nu blir nog för långa.

Snabbt svar, satt precis och redigerade!

Ja klingbultarna bör bli för långa. Köper man dom där man beställer klingan?

Vill ju såklart ha en så låg lägstaväxel som möjligt utan att trampa ur onödigt enkelt på högsta, så hur många tänder jag ska ha är lite lurigt...

Singelklinga anthem
Satan vad det kliade i fingrarna. Beställde en 34t baserat på att jag egentligen bara orkar med en mindre klinga i backarna :)
Bultar fanns tydligen vanliga i stål på typ classe i sjön. Trodde att det var speciella grejer.

Edit: ska väl inte behöva kedjestyrare "enligt google"? :)

Senast ändrad:
Singelklinga anthem
Jag kör 30t singel på 29er, skulle inte vilja ha större i den terräng jag cyklar. När jag trampar ur går det ruskigt snabbt i mina ögon, befinner mig dessutom i princip aldrig på sådana ställen att det sker.

Singelklinga anthem
ante_hedis skrev:
> Jag har nog 4 klingbultar du kan få köpa
> billigt, finns i Sandviken. För visst var det dig
> jag cyklade med i onsdags i Gävle? :)

Ja precis, även om dig snarare var jag som cyklade med er andra :)
Köper gärna "om det passar" någon dag. Har ingen bil för tillfället och rör mig sällan utanför kommunen.

Känns ju ändå litet med mindre än 34t om man "jämför" känns det som.

Har någon en vettigare åsikt så kan jag helt enkelt bara ändra ordern. Kanske passar sig bättre med säg 32t då.

Fick precis mail från wiggle att allt är skickat... Utom klingan som ska skickas "inom kort". Dom hade ju 9 i lager??

Senast ändrad:
Singelklinga anthem
Inte funderat på att modda kassetten med? 40T bak hade ju hjälpt en hel del.

På hundra i kadens håller du typ 45 som det blir nu. Men lättaste växeln blir bra tung tycker jag iallafall. Jag är kanske klen iofs.

http://www.gear-calculator.com/?GR=...34&RZ2=11,13,16,19,21,24,28,32,36,40&UF2=2309

Där har du en hygglig räknare för utväxling. Lagt in en jämförelse med 40t modd på kassetten för att få lättare lättast växel.
Kan dock innebära att du måste bygga om bakväxeln lite med för att det ska fungera perfekt.

Läs mer på dessa länkar:

http://www.oneupcomponents.com/
http://www.wolftoothcomponents.com/

Singelklinga anthem
NickPick skrev:
> ante_hedis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har nog 4 klingbultar du kan få köpa
> > billigt, finns i Sandviken. För visst var det
> dig
> > jag cyklade med i onsdags i Gävle? :)
>
>
> Ja precis, även om dig snarare var jag som
> cyklade med er andra :)
> Köper gärna "om det passar" någon dag. Har
> ingen bil för tillfället och rör mig sällan
> utanför kommunen.
>
> Känns ju ändå litet med mindre än 34t om man
> "jämför" känns det som.
>
> Har någon en vettigare åsikt så kan jag helt
> enkelt bara ändra ordern. Kanske passar sig
> bättre med säg 32t då.
>
> Fick precis mail från wiggle att allt är
> skickat... Utom klingan som ska skickas "inom
> kort". Dom hade ju 9 i lager??

34 klarar du dig nog med. Ska till testebo på söndag och köra på fricyklisternas km.
Wiggle brukar dela upp ordrar av någon konstig anledning :)

Singelklinga anthem
Johansson83 skrev:
> Jäklar vilka hydraulcylindrar till ben ni har som
> orkar med sådana klingor :-)

Körde med 38T i fram förra året på min 29:a med 11-36 kassett så det funkar lugnt :)

Singelklinga anthem
ante_hedis skrev:
> Johansson83 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jäklar vilka hydraulcylindrar till ben ni har
> som
> > orkar med sådana klingor :-)
>
>
> Körde med 38T i fram förra året på min 29:a
> med 11-36 kassett så det funkar lugnt :)

Det är inte riktigt mänskligt :p

Kör 36, med 11-40 bak. På min 26a...... :p

Singelklinga anthem
Om alla psyklade på samma ställe med samma förutsättningar skulle ni kunna jämföra setup men eftersom nån kanske matar långlopp på löpande band och nån psyklar stenkistor uppför så blir det svårt, jag och en kompis som brukar psykla tillsammans har liknande psyklar (am-29or) med sram x1/x01 10-42 med 32 framklinga, vi jämför oss ibland och han tungdragare skulle kunna gå upp på 34 i fram medans jag vevar på med högre kadens och är klenare och tyngre skulle kunna gå ner på 30 men då kör vi bara för nöjes skull.

Singelklinga anthem
Det här kanske inte tillför något men ändå.
Jag hade tre delat på min anthem och tre av dessa bultar som "blev över" vid nedmontering funkade bra när jag satte dit en e-thirteen 30T N/W. Det är en 29:a jag har.
Kedjestyrare har jag aldrig behövt trots stökig körning. Gissningsvis med hjälp av shadow + och rätt längd på kedjan.
30T funkar bra med 11-36 och jag behöver sällan en snabbare setup kanske beroende på att jag inte kör grusväg lätt utför a la CV.
Om du ändå inte kör snabbare än dryga 30km/h som du skriver lär du knappast behöver snabbare grejer. Men för mig funkar det bra med en hope 40 längst in när jag vill ha lätt vxl och min xt bakvxl klarar det utan bekymmer. Skruvade lite på b skruven bara. Med 40T bak som tillägg ger ju 32 fram ett rätt stort omfång anser jag.
Lycka till!

Singelklinga anthem
Äger en Anthem 27,5 2014.
Monterade race Facebook singelklinga 34T.
Hade 2-delat.
Klingbultarna fungerade perfekt.
34T duger gott som ett allt i allo drev..

Tillbaka
Topp