Singelklinga grand canyon al sl 7,9

Ponta79

Medlem
Hej.
Det börjar bli dags att byta ut min drivlina. Och jag tänkte passa på att konvertera till singelklinga
Jag har idag 22-36 fram och 11-36 bak. Och använder mig uteslutande av stora klingan.
Hade tänkt mig en 36t nw fram och en 11-40 kassett.
Jag lyckas inte hitta uppgifter om vad jag har för vevarm på hojen? Men bcd verkar vara 104 om jag mäter rätt. Bakväxeln har jag bytt till en Shimano XT Shadow Plus med long cage, ifall det skulle spela någon roll.
Jag tar gärna emot tips på prisvärda alternativ?

Senast ändrad:
Tusen tack Sixten.
Jag har fc-m627 dvs 104 ?. Den är ju dock för 2 klingor, behöver jag distanser för att centrera den nya lite?
Kommer gamla skruvarna till klingan att fungera?
Är det något man behöver fundera på angående kassetten? Eller är det samma montage till alla?

Länk till EV http://si.shimano.com/#/en/EV/FC-M627
Det kan kanske skilja lite mellan olika klingor, men de jag har bytt från 2x till 1x på Shimano vevparti har varit enkelt, ta bort lilla klingan som sitter med 4 egna bult, byt storklingan och återanvänd samma bult som tidigare. Olika stora klingor (antal tänder) kan ha lite olika offset/kedjelinje beroende på tillverkare, tillverkaren av klingan har koll på detta. Jag lämnar inga garantier för "perfekt kedjelinje" och att du garanterat kan använda samma bult till alla klingor.

Alla kassetterna har samma infästning, HG body och låsring som ingår/följer med kassetten.

Ooo Sixten, föredömligt, men den bakväxeln tar enl spec max 36T. Inland går det med lång B-skruv enligt somliga, men annars moddning med cage etc. Bäst med rätt bakväxel eller uppgraderas kit....

Aj fasen det låter ju lite dåligt.
Jag kanske gör bäst i att avbeställa min 11-40 kassett då?

mfo sa:
Ooo Sixten, föredömligt, men den bakväxeln tar enl spec max 36T. Inland går det med lång B-skruv enligt somliga, men annars moddning med cage etc. Bäst med rätt bakväxel eller uppgraderas kit....

Ser ingen video ovan.
Men hittade någon på Youtube där det verkade fungera. Har även läst omdömen på diverse sidor. Och för vissa fungerar det direkt, medans några måste ersätta b-skruven med en längre.
Det va bara nån enstaka som inte fått det att fungera alls.

Ponta79 sa:
Ser ingen video ovan.

Sixten Fors sa:
Sluta noja. Kolla videon ovan. 11-42T med XT 10spd bakvxl.
I videon använder personen faktiskt en 11-växlad bakväxel (och kanske 11-växlat reglage), av nån anledning.

Men det funkar utmärkt med 10-växlad bakväxel med längre b-skruv. Själv upplever jag att Shimano-kassetten växlar otroligt mycket bättre än Sunrace, vilket även personen i videon tycker vid c:a 5:50.

Men jag sliter ut mina 13- och 11-kugg snabbt med singelklinga. Därför köper jag dessa samtidigt som kassetten, och byter samtidigt som jag byter kedja.
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-sprocket-11t-with-spacer-for-cs-m771-10-bl-162017
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-sprocket-13t-for-cs-m771-10-bj-bk-636185

Aliexpress etc är överlägset billigast på framklingor, även med postens avgift. Men lång frakttid.

Nu börjar jag känna mig lugn igen. Det ska nog inte vara något problem att få 11-40 att fungera med min bakväxel ?.

Jag får tacka för stödet i denna svåra stund?.

Tillbaka
Topp