singelklinga low budget

doubleH

Medlem
singelklinga low budget
Har planer på att fixa en "cykla till tågstationen" hoj och då risken är stor att nån snor den är tanken att hålla budgeten på ett absolut minimum.
Tänkte köra singelspeed eller 1x8 (uppförsbacke på hemvägen).
Har försökt läsa på i "konverteringstrådarna" runt singelklinga fram och förstått att det funkar bäst att skaffa en riktig singelklinga utan växlingsramper + ev kedjestyrare.
Fick dock en vild idé vars funktion eller möjliga genomförande säkert kommer att skjutas i sank här på forumet. Tänkte spara mittklingan fram, men skulle det funka att vända på den...?
Dvs så att ramperna hamnar "baklänges" och på utsidan.
Det tillsammans med en gammal utsliten storklinga i alu som får agera bashring och där jag slipat ner kuggarna.
Ev behov av kedjestyrare går ju att lösa mha en spärrad gammal framväxel eller så återanvänder jag bara klamman runt sadelröret o fixar styrardelen mha IKEA-skärbräda.
DO or DON'T ?

singelklinga low budget
om du kör singelspeed tror jag inte att du behöver bry dig om att byta kling. Jag hade en skrotpendlare som jag körde på mittenklingan från ett 3-delat vevparti, körde den som singlespeed både på asfalt och lite i skogen. Gick hur bra som helst.

singelklinga low budget
Ramen har tyvärr inte horisontella dropouts utan jag kommer att behöva en kedjesträckare (strippad/låst bakväxel).
Men då jag är lat och otränad lutar det åt 1x8 alternativet. Och då har jag förstått att det finns risk för att kedjan vill "kliva av"

singelklinga low budget
Åter till grundfrågan..
Skulle det funka att vända drevet för att undvika att växlingsramperna underlättar för kedjan att "kliva av"?

singelklinga low budget
Jag har svårt att se att kedjan skulle ramla av inåt pga. växlingspunkterna på drevet. Testa för all del att vända på den, om drevet går att sätta så. Annars finns det SS eller DH-drev utan växlingsramper som inte är så himla dyra.

singelklinga low budget
AlphaTango skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är väl bara att du slipar bort
> växlingsramperna när du ändå ska ge dig på
> storklingan, så får du en lättning också =)

Ramperna är väl delvis stansade i klingan...?
Åtminstone på den gamla Deore stålklingan sm sitter där nu. Ev "stift" åker självklart bort mha filen

singelklinga low budget
Jag kör 1x10 med ett moddat LX parti, gammalt 3-delat. 42 klinga(BBB)där mellanklingan satt, med ramper och allt, inga förändringar alls, dock med en Rohloff styrare. Funkar klockrent och styraren är i princip "onuddad" av kedjan. Aldrig varit i närheten av att hoppa av.

singelklinga low budget
Jag skulle inte vända på klingan. Tänderna är utformade för att ha en rotationsriktning och jag tror inte det kommer fungera.

Ser ingen anledning att vända. Jag har kört med vanliga klingor med växlingsramper fram i flera år utan att ha haft problem. Får du problem så sätter du bara dit en spärrad framväxel så är problemet löst. Inget behov av att krångla med att slipa ner tänderna på storklingan heller.

singelklinga low budget
Ja kör 1*9 med mellanklinga+ bash+ framväxel på riktiga cykeln och 1*9 med storklinga o framväxel på pendlaren o det funkar hur bra som helst, du behöver inte vända på nåt.

/T

singelklinga low budget
OK, då blir det nog 1x8 med mellanklinga + hemmasnickrad bashring (nedslipad storklinga - så att inte kuggarna greppar tag i finbyxorna...).
Om jag hinner får det nog bli en fulmekad/ombyggd framväxel med en bit IKEA-skärbräda som kedjestyrare. Eller så spärrar jag bara en framväxel.

Tillbaka
Topp