Singelspeed drev fråga

MatsS

Aktiv medlem
Singelspeed drev fråga
Har funderat ett tag på att bygga en singelspeed. Grejen är att jag funderar på en 29er som även skulle fungera för pendling till jobbet och sedan genom skogen på väg hem. Jag känner att då blir utväxlingen en viktig fråga, kan man sätta två drev bak och behålla två drev fram och sedan lägga om mellan pendling och skogsdrevning och fortfarande ha rak fin kedjelinje?

Om jag nu köper en ny ram så kan jag välja en med ebb skulle en sådan klara av att spänna kedjan mellan tex 18-32 och 16-44 eller hur kan man göra.

Är jag helt ute och seglar som tänker i dom här banorna?

/Mats

Singelspeed drev fråga
det kan ju gå att lösa, örutsatt att du har en bra kedjesträckare, måste ju va nog slack ör att du ska kunna lyfta av dom över huvud taget :)

Men det kan ju va ett förslag att du ser till att utväxlingarna har lika mycket tänder sammanlagt båda två, så kommer det bli betydligt mindre att spänna..
Så 32-18 för mtb och typ 38-12 för vägen, eller ännu mer..

Och ett EBB blir väl en rätt krånglig lösning? om du ska kunna växla snabbt och utan att skita ner dig, gärna utan verktyg också..

Singelspeed drev fråga
En av mina cyklar är en "dinglespeed" just av samma skäl. Jag har just nu 32/18 och 34/16 och behöver inte justera kedjespänningen mellan utväxlingsbyte. Bara att lossa på snabbkopplingarna till bakbromsen och hjulet, flytta kedjan och sätta tillbaks hjulet och bromsen. Tre kuggar skillnad på dreven skulle nog ha varit bättre rent utväxlingsmässigt, tex 32/18 och 35/15 eller 33/19 och 36/16, men då kanske kedjespänning börjar skilja sig lite väl mycket mellan de två lägena.

Bilagor

• bild1.JPG
    bild1.JPG
    69.9 KB · Besök: 54
  • bild2.JPG
    bild2.JPG
    63.4 KB · Besök: 60
Singelspeed drev fråga
kfn:s lösning såg ut som jag hade tänkt mig, men den ramen som jag hade tänkt Zion från Jenson-Usa <http://www.jensonusa.com/store/product/FR405A02-Zion+737+Frame.aspx> har ebb eller öra för växel vilket´gör att man måste ha en spännare.

Vilken spännare kan ni rekomendera? Kan man använda befintliga klingor på vevpartiet? Hur gör man med dreven bak, det bör väl vara en distans mellan dreven?

Tror att det blir en kalascykel, kul med något helt nytt. Nu kommer dom svåra frågorna vilka utväxlingar, vilken färg på ramen/gaffeln för det blir nog stel gaffel.

/Mats

Singelspeed drev fråga
Men med ebb behöver du väl ingen spännare? Det är ju precis därför man har det. Om du nu inte väljer väldigt dumma drevkombinationer förstås ...

Väljer du drevstorlekar som jag gjorde så att summan av antalet kuggar fram och bak (32+18=50=34+16) är lika för båda fallen och det inte är för stor skillnad på storleken på dreven fram så slipper du dessutom att justera ebb:n mellan växlingar. Detta för att kedjelängden då är ungefär samma i båda fallen.

Singelspeed drev fråga
Men för att byta mellan dreven antar jag att du måste låtsa hjulet och dra ner det för att få kedjan tillräckligt slak. Det jag tänkte mig var att om man har en spännare så kan man byta utan att låtsa hjulet, fast det är klart att det blir snyggare utan spännare...

/Mats

Tillbaka
Topp