Singelspeed och kedjespännare -det kuggar över

LarsM

Aktiv medlem
Jag gjorde min singlespeed till duospeed med två bakdrev och kedjespännare.
Men när jag har kedjan på 15t drevet kuggar den över. Inga problem med 20t drev.
Ny kedja (8-delad -onödigt bred?) och nästan nytt drev.
Duo2.webp
Några lösningsförslag?
Behöver kedjan svepa runt mer av drevet?

Bilagor

• Duo1.webp
    Duo1.webp
    318.4 KB · Besök: 65
Spännarens fjäder är ju hårdare spänd på det större drevet. Kolla om du kan korta kedjan en länk (och fortfarande köra på 20T).

Edit: Det är inte så att 15-drevet är gjord för bredare kedja? Finns två vanliga bredder har jag för mig.

Spännarens fjäder är ju hårdare spänd på det större drevet. Kolla om du kan korta kedjan en länk (och fortfarande köra på 20T).

Edit: Det är inte så att 15-drevet är gjord för bredare kedja? Finns två vanliga bredder har jag för mig.

Tjena!

Borde verkligen gå att korta en länk.

Bredden är nog inget problem, åttadelad kedja är bred nog.
Men är det verkligen ett singelspeedspecifika drev bak och hur ser kedjelinjen ut? Den skiljer ju sig mellan dreven.

Tjena!

Men är det verkligen ett singelspeedspecifika drev bak och hur ser kedjelinjen ut? Den skiljer ju sig mellan dreven.

Med en sådan kedjespännare borde man väl inte behöva ha några single speed specifika drev? Det blir ju precis som en bakväxel.

Jag antar/förutsätter att kejdespännaren justeras om när du byter drev?

vet inte om ditt arrangemang har b-skruv, men det ser ut som det brukar vid b-skruvsproblem, dvs långt avstånd mellan drevet och övre trissan.

som du antyder borde det bli bättre om växeln knycklar sig lite mer. alltså justera ev b-skruv alt lägga till en länk.

sen är profilen på dreven old-school, dvs höga spetsiga taggar. har varit ute för att det inte gillas av vissa kedjor trots att allt är nytt.

i de fallen har en tålamodsprövande inkörning hjälpt:)

Jag skall testa att korta kedjan.
Kedjelinjen justerar jag manuellt i samband med byte av drev (stanna, lossa en skruv, lyft över kedjan på andra drevet, justera spännaren och dra åt skruven. Inga onödiga växlingar här.)

vet inte om ditt arrangemang har b-skruv, men det ser ut som det brukar vid b-skruvsproblem, dvs långt avstånd mellan drevet och övre trissan.

som du antyder borde det bli bättre om växeln knycklar sig lite mer. alltså justera ev b-skruv alt lägga till en länk.
Skall försöka få kedjan att omsluta mer av drevet -det blir att slipa ner något eftersom det inte går att justera mer i nuläget.
sen är profilen på dreven old-school, dvs höga spetsiga taggar. har varit ute för att det inte gillas av vissa kedjor trots att allt är nytt.
Är det så att höga taggar på ett litet drev kan komma fel i förhållande till kedjans "urgröpningar" och därför lyfter kedjan? Det skulle kunna vara förklaringen. Skall kolla om jag har andra drev med låga taggar, alternativt slipa ner topparna.

Tillbaka
Topp