Single Bygge - tips välkomnas!

oscarabc

Medlem
Hej Happy!

Nu när det är rusk ute så kliar det lite i byggfingrarna! Tanken är att bygga ihop varsin single speed tillsammans med en kompis för att ha något enkelt och roligt till sommaren. Men vi är båda riktiga nybörjare egentligen... så hur gör man när man bygger cykel?

Tanken är att utgå från en gammal Crecent som jag har och använda ramen, övriga komponenter ska bytas ut. Första steget blir att strippa den från alla komponenter som sitter där nu. Men sen ska ju dessa ersättas. Så har ni tips som ni kan dela med er av ang:
- Onlie butiker för delar?
- Delar som passar ihop med ram och varann? Hjul, styrtapp, vevparti osv...
- Några speciella verktyg som behövs?
- Kommer ramen att funka för ändamålet tror ni?

Tanken är att det ska bli en enkel cykel att ta spontant på små äventyr. Budget är väl inte direkt satt men prisvärda delar som funkar bra ihop är målet, inget super fancy behövs direkt. Sen är väl själva bygget resan också vilket ska bli väldigt kul! Ska försöka dela med mig här om vad som händer, alla misstag och alla nya frågor som kommer att dyka upp under projektets gång.

Tack på förhand!

IMG_4623.JPG

IMG_4624.JPG

IMG_4625.JPG

Jag hade strippat av den på allt först. Trist med svetsat blocklås men lämna den ändå.
Veven skulle jag behålla och bara renovera lagret. Styrstammen och gaffelnfunkar bra de med men hade såklart fixat styrlagret.
Sen hade jag bytt ut frambroms och grepp mot något coolare, t.ex. något gammalt campagnolo-ok (för att dom är snygga) och ett grepp för cantibromsar eller styrändsgrepp. (för att de drar mer kabel än v-bromsgrepp)
Hjulen är ju lite trista, men vill du hålla budget hade jag köpt ett par billiga hjul med däck på ebay med flip-flop nav så kan du köra fixed, när du ändå håller på. Någon kul färg på dom, sen matchande styrlinda och sadel. Ja, och ett bullhornstyre eller något.

Totalt kanske 1500:-? Så ska jag göra snart med en gammal monark jag har liggandes.

Alltså, det där är en helt vanlig gubbcykel. Den är ju färdig.

Vill du finlira, ta bort pakethållaren och sätt dit en sansad sadel.
Sänk styrstammen (den håller på att ramla ur).
Tvätta den?

Ta bort kedjeskyddet, om du är ok med att cykla med höger byxben i strumpan, annars behåll det).

Klart. Cykla till badet.

En gubbcykel är en gubbcykel och det jobbet brukar de göra bra. Ta inte i för mycket bara för då går saker av.

Den där går säkert att fixa till, det gäller väl bara att bestämma vilken nivå man vill lägga sig på, mitt råd är att lägga några timmar på att plocka ner allt, slipa och lacka ramen, det blir mycket roligare att pyssla med då, samtidigt som det blir snyggare!
Vevpartiet är av Fauber typ, vill du ha något annat så måste du antingen montera en fyrkantsaxel som passar i vevlagret

http://www.cykelkraft.se/vevlageraxel-for-ersattning-av-faubervev

, eller skaffa en adapter som möjliggör montering av modernare vevlager, det finns någon i Finland som gör sådana tror jag, gör en sökning här på "fauber adapter" eller så, så hittar du den säkert, sen är det fritt fram att välja bland vevpartier.

Cykelkraft har en hel del andra grejor också som du kan ha nytta av, annars brukar Cykelexpo i Solna ha en hel del grejor till äldre cyklar, även begagnat.

Rent spontant så skulle jag nog som du säger, skaffa ett hjulpar för single /fixed, byta styrstam till en längre och montera ett bockstyre, kanske en annan sadelstolpe och en "racigare" sadel.

Kapa bort låset och onödiga fästen på ramen, slipa och lacka den, eventuellt ett annat vevparti om du vill ha lite modernare look. Plocka ihop allt och ut och cykla!

Jag har ett projekt på gång med en likadan ram som din, kolla här om du vill

http://happymtb.org/forum/read.php/1/2617668/2792817#msg-2792817

,vi får se när det blir klart bara....

Mvh Ulf S.

Kul med lite respons! Gött med tips och tankar :D

Jag ska kolla på hjul, måste mäta hur brett det är och så bara. Vill ha smala däck. Men måste man tänka på hur långt ut själva kuggen på navet ska för att den ska ligga i linje med kuggen på vevpartiet? Får väl mäta och utgå från det jag har tänker jag.

Jo men att lacka om ramen hade vart kul, det höjer hela känslan av bygget liksom. Ska se om det går att få till och om ramen är i tillräckligt gott skick.

Men nu har cykeln kommit in i "verkstan" iaf! Ska försöka bygga upp en riktigt go meckkänsla där. Lite fleecetröja, värmeelement, snus, radio P4, snabbkaffe och en byggöl på det! Då blir det roligare :) Men har börjat plocka ner den nu iaf, tycker det blev en helt annan cykel så fort man fick av skärm, pakethållare m.m. Men hur får man av vevpartiet? Ser inga skruv eller så...

IMG_4627.JPG

IMG_4628.JPG

IMG_4629.JPG

Du har en låsring ytterst (och innerst) på vänster sida (andra bilden). Helst ska du väl använda nån slags låsringstång, med de flesta använder nog hammare och mejsel/dorn. Den är vänstergängad, så för att få av den ska den snurras medurs. Det ser ut som den suttit ett tag så jag hade nog sprayat lite wd40 på den och tagit en kopp kaffe innan jag började banka.

Senast ändrad:
Hej igen!

Nu är det dags att visa lite liv i den här tråden igen :) Bygget går sakta men säkert.

En kompis har hoppat på projektet med sin cykel, alltid kul att vara flera! Här är vi på verkstadsvinden
IMG_4794.JPG

Jag har fått bort nästan alla delar, och dessutom slipat bort det gamla låset och stödet för att få en renare ram.
IMG_4816.JPG

IMG_4820.JPG

Ramen skall troligtvis få sig en omgång blästring och sedan omlackeras, tips på bra ställen i Göteborg? Men först måste jag få ramen tät också. Blev en del hål efter att man skruvat av mer och mer pryttlar som tidigare var fästa i ramen. Räcker det att täta dessa med typ plastic padding eller något glasfiber spackel och sedan slipa ner eller bör man svets ihop dem och slipa ner?

Sen behöver jag nya delar...och det här är en djungel för mig som är nybörjare! Jag behöver
- nytt nav
- kedja
- hjul
- styre
- kanske också nytt "kullager" i fram gaffeln för den känns lite hackig när man snurrar på styret

Men vad ska man kolla efter för att få delar som passar till just min ram? Hjulen tänker jag att man får mäta hur brett det är där mellan drop outsen. Men det är navet jag är mest osäker på, det satt ett Fauber nav där tidigare, men ska kolla vidare på det som @us930 tipsade om!

Nu är det ju banne med snart april så nu blir det till att lägga på ett kol om det här ska bli klart till i sommar!
Glad påsk på er!

Tillbaka
Topp