Singlespeed 5000kr

vicious

Medlem
Singlespeed 5000kr
Hej!

Jag är på jakt efter en singlespeed cykel i 5k klassen.
Vad har ni för erfarenhet av ex:

Fixie Inc? ca 4500kr
Kapitol? ca 3000kr
Riva? ca 5500kr

Har jag missat någon guldklimp inom denna kategorien? Kommer pendla ca 1mil (ToR).
Om jag istället lägger ca 7k, vilka cyklar är intressantast då?

Är det här ett rimligt alternativ? Eller kommer allt ramla sönder?

Singlespeed 5000kr
Jag är riktigt nöjd med min Fixie Inc. Har inte haft problem i 3 år av sommarcykling och bara gjord underhåll på kedjan.

Singlespeed 5000kr
Tänker du cykla på vinterväglag? Om så är fallet är nog en cykel med plats för bredare däck att föredra. Är det många backar? Navväxel gör då stor skillnad.

Singlespeed 5000kr
Jag har också en Fixie Inc som huvudsaklig pendlare. Inte exakt samma modell, tror min heter Floater. Kom med bockstyre och 1x8 Shimano sora/claris som jag sedan byggt om lite, men får också säga att jag är nöjd med den. Inget har imploderat än så länge och jag pendlade i princip dagligen under ett år (förutom vinterväglag) innan den dära Corona-skiten kom.
Lite klent med plats för större däck är väl enda större nackdelen. Jag har 28mm schwalbe marathon under riktiga stänkisar, mer än så tror jag inte går.

Singlespeed 5000kr
Finns det några andra intressanta alternativ? Om jag vill slippa byta delar, och kunna trampa på lite mer ordentligt :) Såklart inräknat att det kanske blir lite dyrare.

Singlespeed 5000kr
Finns det några andra intressanta alternativ? Om jag vill slippa byta delar, och kunna trampa på lite mer ordentligt :) Såklart inräknat att det kanske blir lite dyrare.
Jag kanske ska tillägga att jag bytte några delarna för att jag insåg att jag hellre ville ha rakt styre. Jag tycker min Fixie inc funkade fint även original, bytte bara däcken men det är väl en smaksak.

Singlespeed 5000kr
För 5000 kr får man en riktigt bra ss om man letar på andrahandsmarknaden som nog känns bra mycket roligare än ovan nämnda. Det är säkert inget fel på de du listat, inte själv testat någon av dem men känns väl som att man får bra mycket mer för pengarna om man konverterar en äldre stålräser i finstål med flatbar?

Singlespeed 5000kr
För 5000 kr får man en riktigt bra ss om man letar på andrahandsmarknaden som nog känns bra mycket roligare än ovan nämnda. Det är säkert inget fel på de du listat, inte själv testat någon av dem men känns väl som att man får bra mycket mer för pengarna om man konverterar en äldre stålräser i finstål med flatbar?
Ja! Vill också tro det! Kanske letat dåligt, men inte hittat

Singlespeed 5000kr
Är också på jakt efter min första SS, ungefär samma prisklass som trådskaparen. Funderat på beggat då det känns som man kan hitta bättre kvalitet och roligare för pengarna, men kanske är det säsongen men inte sett så mkt ute som är till salu? Också lite nice att köpa nytt & fräscht dessutom..

Hur gjorde du vicious?

Tillbaka
Topp