Singlespeed valhjälp.

CykelSture

Medlem
Singlespeed valhjälp.
Hej, är en gubbe på 60 som tröttnat på krånglande växlar genom åren. Oteknisk och kan därför inte bygga en själv. Så det vore inte helt fel med lite tips på vilken cykel jag ska välja och varför. Med begränsad ekonomi hamnar jag på nedanstående cyklar. Tänker dock höja styrstammen lite pga ryggproblem.

Vet ni andra cyklar så säg gärna till

Singlespeed valhjälp.
Jag köpte en Fixie Floater i höstas för att ha som pendlarhoj och är efter lite modifieringar helnöjd. Gillar att cykla på den! Tycker den är prisvärd.

Singlespeed valhjälp.
Jag köpte en Fixie Floater i höstas för att ha som pendlarhoj och är efter lite modifieringar helnöjd. Gillar att cykla på den! Tycker den är prisvärd.
Nu blir jag nyfiken, vad för förändringar gjorde du? En fråga, kan man sätta i en högre styrstam (själva stolpen) och höja styret utan att behöva byta vajrar?

Singlespeed valhjälp.
"Tycker du att omväxling förnöjer så byter du busenkelt genom att helt enkelt skruva av däcket, vända på det och sätta tillbaka det." -

Omväxling förnöjer, sa Bull.

Singlespeed valhjälp.
Jag tror att vilken som av cyklarna blir bra. Kapitol finns det ju ett passande skärmset att köpa till och skärmar är ju trevligt att ha. Decathlon-hojen har ju iaf fäste för skärm fram. Men det finns ju å andra sidan skärm-lösningar även för cyklar utan skärmfästen. Köp den du tycker är snyggast!

Sen går det att få upp styret antingen genom att skaffa en styrstam som har mer "rise" (dvs är mer "uppåtvinklad") eller genom att skaffa ett styre med mer rise. I båda fallen kan du även behöva byta ut bromsvajrar och vajerhöljen eftersom de då kan komma att bli för korta.

Singlespeed valhjälp.
Jag tror att vilken som av cyklarna blir bra. Kapitol finns det ju ett passande skärmset att köpa till och skärmar är ju trevligt att ha. Decathlon-hojen har ju iaf fäste för skärm fram. Men det finns ju å andra sidan skärm-lösningar även för cyklar utan skärmfästen. Köp den du tycker är snyggast!

Sen går det att få upp styret antingen genom att skaffa en styrstam som har mer "rise" (dvs är mer "uppåtvinklad") eller genom att skaffa ett styre med mer rise. I båda fallen kan du även behöva byta ut bromsvajrar och vajerhöljen eftersom de då kan komma att bli för korta.
Tack för hjälpen. Ska kolla lite och se vad det blir. En fråga: är 700-däck samma sak som 28"?

Singlespeed valhjälp.
Nu blir jag nyfiken, vad för förändringar gjorde du? En fråga, kan man sätta i en högre styrstam (själva stolpen) och höja styret utan att behöva byta vajrar?
Leader_bikes_721_riser_bar_silver_02-420x420.jpg

Släng på ett Mtb-styre med 40mm rise så är du hemma. Kostar inte många hundra. Vajrar brukar vara löjligt långa från början så inte säkert att det behöver bytas.

Singlespeed valhjälp.
Såg ett rejält ett. Men kan man kapa styret nån dm på varje sida?
Några dm är kanske till att ta i, men några cm var sida är ju ok. Markeringen är väl främst för att göra mindre justeringar.

På bikester finns det ju rätt bra utbud av styren under 650mm https://www.bikester.se/delar/styre...=pf_12&prefmin1=528&prefmax1=653&page=2&sz=48

Tänk på när du köper styre att du får rätt storlek mot styrstammen. Det du har där är 31,8 vilket är vanligt men 25,4 är ganska vanligt förekommande också.

Singlespeed valhjälp.
Jag har en Floater som har nu rullat fyra somrar som pendlingscykel med bara däckbyte och olja på kedjan som underhåll. Helt nöjd! Jag bytte snart pedalarna, kanske var dom (enda) dåliga komponenterna.

Singlespeed valhjälp.
Tack!
Gillar styret, 46 cm. Får se om det räcker med en ställbar styrstam för att sitta rakare upp. Om inte annat så var det mycket cykel för 3000 spänn.

Singlespeed valhjälp.
Ett smalt styre som blir bredare sänker överkroppen, vilket är värt att tänka på du ska börja byta saker,
Ja, det är klart. Och när jag såg ett 70 cm uprisestyre så tänkte jag "detta kapar vi till lagom längd" men tydligen verkar det inte vara så enkelt.. Varför vet jag inte, kanske styret blir tjockare ju längre in man kommer?

Singlespeed valhjälp.
Hej cykelsture! jag är precis som du, ny med detta och kollar på samma som du kikade på nu när jag tänkte köpa en SS för första gången. Vill också lägga runt 3.000-5.000kr max, tänker det är lagom för en ingångscykel som bara ska användas i stan.

Hur kommer det sig att du valde den du valde och är du nöjd med den? Eller du kanske inte har hunnit cykla så mkt med den ännu givet vädret... Den ser fin ut btw!

Jag kollar på Decathlons Single speed, Kapitols (samma som dig), och några olika Fixie inc modeller från Bikester.

Singlespeed valhjälp.
Hejsan, jag kollade på samma som du gjorde. Och föll för Kapitol, varför vet jag inte. Kanske den tilltalade mig bäst. Har bara cyklat några korta svängar med den. Cykeln är skön och lättrampad. Ska dock sätta på en lite bredare sadel, denna är 13 och jag byter till 17 cm. Jag är 60 och vill sitta lite mer upprätt, så det blir en ställbar styrstam och ett uprise mtb-styre. Men om man kan kapa bredden på dom hur man vill har jag ingen aning om. Mitt styre är 46 brett och alternativen är 70-80 cm. Lycka till med ditt köp & jag tror att du blir nöjd oavsett vilken du än väljer.

Singlespeed valhjälp.
Det är inte mycket som kan går fel med en ss, köp den som du tycker är snyggast (och har geometri som passar dig)! Jag köpte en Fixie Inc Floater för att den var baby-blå, billig och för att den hade en Sram Automatix nav (så inte riktigt SS). Jag är riktigt nöjd, det är den roligaste och enklaste av mina många cyklar att använda i stan och att pendla på.

Singlespeed valhjälp.
Tack för svar! Den ser väldigt snygg ut och har en bra prisbild för oss nybörjare.
Skönt med bredare sadel, dock lite synd byta styre väl? Ser ju riktigt snyggt ut på bilden ovan du delade?

Berk - hur vet jag ens om geometrin passar mig?!? :D

En fråga till - är det bara design som skiljer den lite sportigare looken vs den lite mer klassiska eller är det några större andra skillnader man bör tänka på? Tänker främst på kvalitet, och ja sure det är säkert inte super kvalitet för en cykelfantast men ni fattar nog...

Kikar på dessa:

vs.

Singlespeed valhjälp.
Hittar ingen geometi till kapital, då blir det svårt att veta om den passar! Snygg cykel dock!

Kvalitet på alla dessa cyklar är liknande, gissar jag. Räcker väl vanligtvis. Bara sadeln kan vara problematiskt, men det är alltid personligt. Jag gillar bra, flexibel däck med bra punkaskydd, men tror inte det är större skillnader på däck mellan den här cyklarna.

Singlespeed valhjälp.
Försök kolla upp hur breda däck cyklarna klara av (de tekniska specarna visar bara vad cyklarna levereras med). Det är skönt att kunna ha 28 mm eller bredare däck. Breda däck kan ha lägre tryck och lite mer dämpning.

Singlespeed valhjälp.
Försök kolla upp hur breda däck cyklarna klara av (de tekniska specarna visar bara vad cyklarna levereras med). Det är skönt att kunna ha 28 mm eller bredare däck. Breda däck kan ha lägre tryck och lite mer dämpning.

Hej - hur kollar jag det och det viktigt eller relevant om jag bara tänker köra stadscykling?

Singlespeed valhjälp.
Hej - hur kollar jag det och det viktigt eller relevant om jag bara tänker köra stadscykling?

Jag kör gärna 30 mm däck i stadscykling. Det finns mycket utrymme kring de standard 25 mm däck på Kapital på bilderna ovan. Min Fixie Inc Floater tar också 30 mm däck utan problem.

PS enda problem jag hade med min Fixie Inc var att Continental racerdäck inte satt bra på fälgarna. Byta de nyligen till Schwalbe och dom passar perfekt.

Singlespeed valhjälp.
Har blivit sugen att prova på en singlespeed och ffa fixed, men vill inte lägga ofantliga summor på det. Fastnade för kapitolen och stålhästen singlespeed och är väl på god väg att slå till. Men en sak som hindrar mig är att jag är ganska kort, 168. Rekommendationerna på både kapitol och stålhästen är 175 - 190. Kommer det funka tro?
Hur är det att cykla på dessa enväxlade i längden egentligen? Kommer användas till nöjestrippar med familj liksom, så antar att det kommer mest vara gött att slippa allt extra? Eller blir det "jobbigt" i längden?

Singlespeed valhjälp.
Om du vill köra fixed/singlespeed får du säga adjö till ordet "jobbigt", det tillhör ej längre din vobakulär. Det är väl som Raw Vegans, du kan säkert finna tillfredställelse där, men begränsningen kommer absolut inte att göra ditt liv mindre jobbigt. En "all-in" approach in i livsstilen är nog nödvändig för att hålla ut. Det finns inga tunga uppförsbackar där jag tänkt "hmm, fan va smutt det hade varit att slippa trycka med tummen nu och få in en lämplig växel när jag kan stå upp och trampa tills det knakar i kedjan, tour-de-freaking-France-style". Men jag har en singlespeed i mitt stall. Jag gillar den, speciellt för att rulla omkring i kvarteret, hoppa nån trottoar, åka till posten. Om jag tar den på en tremila-runda kommer jag att hata mig själv och mitt liv. Trots det kommer ofta tankar på en tracklocross, eller en fixie för att bomba till jobbet med...man får försöka balansera den där fina sinnesbilden av enkelheten, det puristiska, med realiteten av minispyan i munnen efter att tagit en uppförslöpa med cadence: 13.

Så förstå vad det är du köper. Har du redan en växlad cykel är det bara att fara ut på högsta växeln ochi strunta i att växla och se hur det känns. Har du ingen cykel är ju en billig singlespeed naturligtvis ett insteg i en kul hobby, men för att göra det i längden måste du bli en fit fanatiker. Köp ingen fixed gear, där är din Risk/Reward ratio för hög

Singlespeed valhjälp.
Haha, det var en utförlig förklaring på hur jobbigt det är.. ? Tanken, som sagt, är väl att glida runt med den med familjen. Vägcykling är inte riktigt min grej, är mer ute i skogen så kommer inte pressa med den. Det är lite den där där jämförelsen jag är ute efter. Hur är "växeln" på den. Om man jämför med en treväxlad liksom, är den som 1,2 eller 3. Tänker att om dotter kan knata på med sin treväxlade 20tummare så kan nog jag hålla takten med en singlespeed. Men det är storleken jag är lite orolig över. Hur "viktigt" är det när man ska glida mest? Jag kommer inte lägga mil efter mil med den, kommer det då påverka så mycket att den är för stor?

Singlespeed valhjälp.
Det bestäms ju av vilken diameter du har på hjulen, samt antal kuggar på fram- och bakdrev:

Storleken på hojen kan du till viss del justera med kortare styrstamm och sadelplacering, men jag ser ingen anledning till varför du ska köpa en ny hoj som är för stor för dig, den kommer bara att kännas onödigt otymplig...med alla hipsters så är ju nu den här marknaden sas "fully saturated", du kan absolut hitta en hoj i din storlek (S/M, inte L/XL).

Tillbaka
Topp