SingleSpeed

JayEmBee

Ny medlem
SingleSpeed
Jag har funderat lite...
Blir det itne väldigt knasigt om man bara har en växel? Hur funkar det? Går det tok trögt i början tills man får uppfarten eller funkar det typ som en automatisk låda på en bil och ökar av sig självt hela tiden?

Jag vet att bmx har det o att d funkar bra, men dom kör ju långt ifrån lika tekniska stigar som vi gör, så jag är lite konfigurerad....

PS. Ja vet att det heter konfunderad, so dont even bother =P

SingleSpeed
Jag körde på SS under hela min uppväxt, fast med limpa och coolt bockstyre. Det gick ju bra, fast det var ju bara asfalt såklart. Sen beror det väl på hur man väljer att fixa utväxlingen, stor/mellan/liten klinga fram och bak?

SingleSpeed
Inget av det Ville pysslar med gäller i den riktiga världen. Ville bor i Matrix och behöver inte rätta sig efter samma regler som vi andra. Jag tror inte ens Armstrong skulle orka vispa runt 22-16 utväxling 5 timmar i skogen utan att sitta ned utan varje sig mat eller dryck.

Senast redigerad av en moderator:
SingleSpeed
Men vad sägs om att åter gå in på tråden =P Kan man verkligen köra tekniskt (dvs över jobbiga röter och sten i uppförsbacke) Vi kan väl säga köra downhill banor både upp och ner. funkar d då?

SingleSpeed
JayEmBee:

Med SS går det tungt vid start och uppför backar. På platten och utför spinner man som en dåre. Man har aldrig rätt växel, eller i vart fall väldigt sällan.

Men... Känslan är helt annorlunda på ett bra sätt. Inga kraftförluster genom bakväxlar och sneda kedjelinjer. Inget skrammel från växeln och kedjan. Inget raspande från framväxeln. Inga reglage på styret (utom bromsen om du inte kör fixed).

Fri.

Skippa dämparna också. Väck med dem. Helstelt men med grova däck.

Ut i Hellas (eller motsvarande).

Fri.

Med SS går det fort, det går tyst. Det är människa med natur.

Poesi.

Men ta svängen förbi dubbeldämpat och massor av växlar, annars kommer du inte att uppskatta friheten på samma sätt. Det är först när hemmastigarna börjar kännas tama, kanske inte tråkiga men.., som en SS är en underbar förlösning.

Roxy skrev:
-------------------------------------------------------
> Ville är übermannen vi alla drömmer om.. =)

Det ryktas att du ska adoptera Ville? ;)

SingleSpeed
Tvärtom! Ville har förvånansvärt ofta rätt när han säger konstiga saker. Ja, utom när han säger att man ska ha flatties och att man inte ska ha en ryggsäck full med slangar, verktyg, mat och vatten då.

En väl vald utväxling fungerar jättebra överallt utom i några ytterst få klättringar, som ändå bara de allra skickligaste klättrarna klarar av med hjälp av granny gear. Det finns flera anledningar till varför det fungerar så bra fastän man inte tror det:

* En helt rak kedja är grymt mycket mer effektiv än en växlad sned stackare.
* Cykeln blir lättare.
* Man slipper sakta in och välja växel och förlora energi in i backen, mitt under klättringen när man annars ofta växlar ner ännu mer (det märker en singlespeedare som ligger bakom en växlare i uppförsbacken - det går inte att ens hålla styrfart!).
* Man blir van att ta i istället för att sitta och mala med samma kadens.

SingleSpeed
the_TnT skrev:
"Man har aldrig rätt växel, eller i vart fall väldigt
sällan."

Jag skulle vända på det å säga att du alltid har rätt växel eftersom du inte har någon annan att välja på :)

SingleSpeed
the_TnT skrev:
>
> Roxy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ville är übermannen vi alla drömmer om.. =)
>
> Det ryktas att du ska adoptera Ville? ;)
>
>

Ska jag?! Räcker det inte med att prata med honom då och då? Måste han ligga under mitt ansvar också?!

SingleSpeed
bjorre skrev:
> Jag skulle vända på det å säga att du alltid har
> rätt växel eftersom du inte har någon annan att
> välja på :)

Så kan man också se det och det är också rätt.

Jag menade att man inte har en teoretiskt korrekt kadens särledes stor andel av cykelturen. Men det är teori och flyger ut genom fönstret när man bryter sig upp och förbi i den där monsterbacken.

SingleSpeed
Tillägg: Med SS blir man generellt snabbare än de med växlar. Man har inget val, man 'måste' hålla en hög kadens och därmed hög fart. Med växlar kan man växla ned och ta det lite lugnt.

SS kräver kondis.

SingleSpeed
the_TnT skrev:
> SS kräver kondis.

Japp eller ett vanligt straight café funkar åxå fint.

SingleSpeed
Knees!...Ah, yes I remember the days! Cycling all day without a single creak,crack, or PAIN from my knees. But, my knees died long before the SS came into my life. After months of torture, with many moments of impass, we came to an understanding....

Ibland är det ont; ibland flytt; alltid kul! Med träning och tid kommer du lyckas att cykla nästan var som helst - och du kommer känna väldigt bra efter varje mål.....det är ett tufft utmaning att cykla i skogen med ett växel. Rötter, stenar, upför - allt är möligt! Det är inte för alla, men alla kan lära n'åt att cyklar "single" för ett tag.

SingleSpeed
Roxy skrev:
> Måste han ligga under mitt ansvar också?!

Med vem/vilka och när han ligger bör rimligtvis inte ske under ditt ansvar...

SingleSpeed
Det värsta med SS är nog att man måste avstå från sin långa plusha sköna bekväma gaffel oxå. SS kräver brytvåld och det rimmar illa med 120 gungande millimetrar.

Den ultimata SS raketen torde vara en 29tummare med ballongdäck.

SingleSpeed
Perfekt skogs-SS

foto18.jpg

Senast redigerad av en moderator:
SingleSpeed
Aha, ok, då vet ja lite mer iafall =) Men om man säg tex ska köra freeride eller downhill samt ns banor o bara allmänt lek, vilket är bäst? SS eller massa växlar?

Jag såg även att på en del (kanske alla, vet inte säkert) DH hojjar så finns det bara ett kugghjul fram, man har alltså bara 7-9 växlar eller?
Hur funkar det funtionsmässigt sett och varför är det bättre än med tex 27vxl?

SingleSpeed
Downhillcyklar har bara en stor klinga fram eftersom dom bara behöver använda de tyngsta växlarna.

27 växlar för allmänt skogs- och stigbruk är inte bra för NÅGON. Möjligtvis undantagen rena XC racecyklar. Det är nån sorts arv från lvg cyklingen, att hänga på fler o fler växlar bara för att det är tekniskt möjligt. På lvg (möjligen oxå tävlings XC) så är det viktigt med optimal kadens. På skogsstigar är jag övertygad om att mellan 5-12 växlar är fullt tillräckligt beroende på tycke o smak.

SingleSpeed
SS enligt Sycip, says it all.

Feel the burn. Feel the pain. Feel the pride. Why have 3, 12, 18 or 27 speeds when one works so well? No chain slap and derailleur crunch means your ears are free to listen to your natural surroundings: the wind in the trees, the creaking of your knees, your friends whining as you crush them on the climbs. And when you reach the top, with your legs screaming and your heart pounding, you can honestly say that, yes, life is good.

http://www.sycip.com/bikes_single.html

SingleSpeed
JayEmBee skrev:
> Så varför har så många cyklar 9-delat då?

För att Shimano lurat oss att det är det som är bra?

Svaret på din fråga, i trådens anda, är 0!

SingleSpeed
Newsboy skrev:
> No chain slap and derailleur crunch means
> your ears are free to listen to your natural
> surroundings

Inte så jäkla tokigt sagt, dessutom hör man Chris King-frihjulet bättre åxå, det är ju viktigt.
Baksidan är ju att man inte alltid vill ta bilen till skogen och då behövs ofta även de högsta växlarna :(

SingleSpeed
Orv skrev:

> Inte så jäkla tokigt sagt, dessutom hör man Chris
> King-frihjulet bättre åxå, det är ju viktigt.
> Baksidan är ju att man inte alltid vill ta bilen
> till skogen och då behövs ofta även de högsta
> växlarna :(
>

Flip-flop nav?

SingleSpeed
JayEmBee skrev:
> Så varför har så många cyklar 9-delat då? Jag tex
> som kör en blandning mellan xc och fr, vad vore
> lämpligt för mig? typ 12 vxl lr?

12 kan du väl inte få till på något sätt? Jag har(och håller på) att experimentera lite. Standard har jag 22/32/44 tänder fram och 9-delat bak. Använder ALDRIG den minsta ringen, då jag gillar låg kadens och att segdra på mellandrevet uppför. Så fort det går lite utför använder jag det största. Har tänkt sätta på en bashguard och då kan jag alltså bara ha två drev. Därför har jag tänkt göra en kompromiss och byta till 24/36/bash eller 26/38/bash. I mellanledet kommer jag prova att köra 22/32/bash, men jag tycker att jag får slut på växlar så fort med bara 32.

Anledningen att man kör en klinga fram när man kör utför är att man inte trampar upp igen och därför inte behöver lätta växlar och därmed kan montera en kedjestyrare så man inte tappar kedjan när det guppar och slår.

För att svara på din fråga tror jag att 18 växlar(två klingor fram) är lämpligt för dig.

SingleSpeed
Roxy skrev:
> Ville är übermannen vi alla drömmer om.. =)
>
> ---------------------------------
> C'mon! Lets chew some balls!

HAHAA, är det ok om jag tar den som min nya signatur..HAHHA,....sådär lagom ödmjukt.

SingleSpeed
bjorre skrev:
> ViZ 6 delade kasset och 2 klingor fram ger väl 12
> växlar? ;)

Rätt tight mellan tvåan och trean så du får nog inte ut mer än 2 x 4 växlar med den kombon ;)

Tillbaka
Topp