Singlespeed

• Trådstartare Trådstartare bb
  • Start datum Start datum

bb

Ny medlem
Singlespeed
Hejsan!
På en racer sitter det ju små ställskruvar (ofta iaf...) vid bakre hjulinfästningen. Kan man med hjälp av dessa justera hjulets läge så pass att man inte behöver ngn kedjesträckare om man bygger en singlespeed även om man har quickrelease?

Ha en bra dag!
Mvh björn

Singlespeed
Det enda dom små skruvarna hjälper till med är att linjera upp hjulet så det kommer rakt. Man stället in dom så att när man lagat punka eller liknande kan slänga tillbaka hjulet på exakt samma plats som det var innan man tog av det.

Singlespeed
Men en cykel med sådana har normalt sett dropouts som är tillräckligt långa för att man ska kunna justera kedjespänningen. Som Rippa säger så räcker en QR inte till för att hålla fast bakhjulet däremot - jag slet väck det åtskilliga gånger när jag körde SS på min crosscheck och skulle definitivt lösa det på något annat vis om jag skulle göra det igen.

Singlespeed
Jag sa bara att vissa inte tror att en QR håller fast ett racerhjul i SS konfiguration. Personligen har jag svårt att se varför det inte skulle funka :)

Singlespeed
Nu har jag inte koll på racercyklar, men torde inte axeln till en QR lösning vara för kort. I så fallebehöver du en ny axel. Om diametern på den är densamma som till QR axel torde det bara var en fråga om att flytta över lagerbanor och tjafs från den gamla till den nya. Boe eller nån för svara.

Singlespeed
bb skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur skall man då lösa det enklast? Kan man byta
> till "mutterlåsning" rakt av från quickrelease?

Det finns långsamkopplingar att köpa som i övrigt har samma konstruktion som snabbkoplingarna (en egen axel som går igenon hjulaxeln).
För att dessa skall ha en chans att sitta bättre än en qr måste du ställa om lagerspänningen på naven (om du har lager med lösa kulor i navet) så att den är anpassad för den mycket hårdare åtdragningen. Det är inte säkert att långsamkopplingen håller för detta hårda åtdragningsmoment...långsamkopplings-axeln kan töja sig för mycket så att den plasticerar (ej går tillbaks till sin ursprungliga längd när du tar loss hjulet) eller så kan någon utav gängorna paja.
Själv tror jag att en qr stängd med en längre hävarm (så att du får samma hårda åtdragning som på långsamkopplingen) kommer att sitta ännu bättre än en hårt åtdragen långsamkoppling.
Annars kan du byta axel på baknavet till en längre där du får plats med muttrar som gängas på hjulaxeln utanför dropoutsen.

EDIT:
Själv tror jag också att att man kan få en qr att sitta tillräckligt bra om man:
1. Har en bra qr (ingen j*fla hope med titanaxel. Shimano gör bra snabbkopplingar.)
2. Vet hur man skall dra åt den (snabbkopplingen skall börja ta när du har hävarmen cirkus 90 grader ut från hjulet [parallell med hjulaxeln] och sedan skall den stängas HELT och hållet. Det skall gå trögt att stänga den.).

Men många säger att jag har fel på den här punkten och jag lämnar inga garantier för att det kommer att funka.
Vad jag inte förstår är hur en qr kan hålla för Jan Ulrich när han brötar på med 56-15 (iofs på en växlad hoj med bakväxeln fukntionerande som kedjespännare)och 50 i kadens uppför en alptopp eller för den delen Allessandro Petacchi när han trycker på i en spurt (då banne mig är det acceleration och hög belastning på grejerna).
Men samtidigt håller inte en qr för fincyklister i stockholms innerstad som jufsar runt med sina ss med relativt låg utväxling...Tzere iz zooomeziiing fishie here!

Senast redigerad av en moderator:
Singlespeed
Hur är det med denna nödlösning på landsvägs-singlespeeds? Jag testade detta i vinter på MTB och det funkade utmärkt så länge man höll sig på asfalten. På skumpig stig var det värre, särskilt som kedjan var på väg att ta slut och sträcktes under turen så att det till slut inte ens hjälpte att ha drevet så långt bak att det nästan tog i bakdrevet. Det kan alltså vara en nödlösning för den som har vertikala dropouts och skiter i utseendet så länge det bara funkar. Och det gör det, lustigt nog.

55047-kulhjul.jpg

Singlespeed
Eh? det var det sjukaste jag sett på länge, men men alla sätt är bra utom dom dåliga.

Mytomspunnen, preeeciiiis shimanos qr sitter tametusan som berget om man spänner dom ordentligt!

Singlespeed
Den största faran med "ghost gear" är att man i gatlyktors sken kör in i hårda vägnära objekt, eftersom man sitter och ser fascinerat på skuggan av drevet samtidigt som man cyklar.

Singlespeed
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag sa bara att vissa inte tror att en QR håller
> fast ett racerhjul i SS konfiguration. Personligen
> har jag svårt att se varför det inte skulle funka
> :)

Hmm, jag måste vara som humlan... Funderade inte ens på om det skulle fungera eller ej, utan jag bara cyklade. Dessutom tyckte jag att TnT satt utväxlingen för högt så det var så attans svårt att trampa. Tog loss hjulet, bytte drev och satte tillbaka hjulet. Sedan fungerade det utmärkt i 2 timmar trots mina 100 kilo och trots att jag hängde tungt på pedalerna uppför asfaltsbacken vid trångsund.

Så vad tycker happykollektivet, skall jag vara orolig och köpa prylar för att slippa cvara orolig eller skall jag fortsätta som det är och bara trampa?

Tillbaka
Topp