singlespeed

sony

Ny medlem
singlespeed
Håller på att fixa upp en gamal puch-cykel från ca -83, och jag tänkte ha ss på den. Men vad behövs för att kör ss? Kan man använda några gamla delar från orginalväxlarna?
Har en väldigt begränsad budget och allt jag köper ska finnas i Sverige.

singlespeed
Är det horisontella gaffeländar så är det bara att plocka bort växlarna och välja passande klinga bak. Nog borde det väl vara horisontella ändar på den där Puchen. Den är ju snyggare att bara ha en klinga bak, men inte ens det behöver bli komplicerat. På min SS-Merckx råkade det t ex fungera att skruva ihop två klingor så jag fick en vettig utväxling: http://www.fjallstal.se/cykel/ss

singlespeed
skulle ss-kitet på Evalds fungera bra?
Art nr: 26NI-SS_paket

Men hur blir det med framdrevet då?, måste jag köpa ett nytt vevparti med bara en klinga fran då eller?

Senast redigerad av en moderator:
singlespeed
Gumae skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej det där ss-kitet funkar nog utan problem. Ja
> menar det är inte så mekaniskt avancerade delar
> direkt.

FEL FEL FEL FEL FEL!
Nej det ss-kittet passar nog inte alls på en gammal cykel från -83!

singlespeed
Uppsök ditt lokala återvinngsbruk, leta upp ett bakhjul med fotbroms, skruva bort hjulet, cykla
iväg fort som f*n.klart!

Edit: stavning!

Senast redigerad av en moderator:
singlespeed
mytomspunnen skrev:
----------------------------------------------------
>
> FEL FEL FEL FEL FEL!
> Nej det ss-kittet passar nog inte alls på en
> gammal cykel från -83!

Juste! De har du rätt i! Tänkte inte på att det var en så gammal cykel! Fel av mig!

singlespeed
mytomspunnen skrev:
> sony:
>
> Skicka upp ett par bilder på drivlinan på den
> tilltänkta cykeln så kan du nog få lite mer
> hjälp.

drivlina, det är väl typ kedjan eller nåt med växlarna?
Fattar nästan inga cykeltermer.

singlespeed
Växlarna är nedplockade just nu. Men dom är av märket Sachs. Bakdreven sitter iallafall fast på ett sneskuret brett drev(det kanske är normalt?). Fram satt det bara 2 klingor. Jag kan ta reda på mera info om ni behöver.

singlespeed
Det kanske går att bara köpa en sån där kedjespännare som man sätter neråt vid bakdreven och ta bort allt som har med växlar att göra och bara lägga på kedjan på den tyngsta växeln.

singlespeed
sony skrev:
> Bakdreven sitter iallafall fast på
> ett sneskuret brett drev(det kanske är normalt?).

Ah, Sachs/Maillard Helicomatic. Inte så normalt egentligen. Gjort för att lättare kunna byta kassetten. Har för mig att Maillard-klingorna till vanliga frihjulen passar även Helicomatic, men jag är inte helt säker där.

"Den skäggige" har lite om de där naven: http://www.sheldonbrown.com/gloss_ha-i.html#helicomatic

Jag har ett helt OK Helicomatic-hjul liggande, om nu någon skulle behöva ett sånt av nån anledning. Skitnav egentligen det där iofs.

singlespeed
Vi tar en sak i taget: går bakhjulet att flytta framåt eller bakåt i gaffeländarna där man skruvar fast bakhjulet? Eller sitter bakhjulsaxeln i ett smalt spår utan justeringsmöjligheter?

singlespeed
Calle F skrev:
> Vi tar en sak i taget: går bakhjulet att flytta
> framåt eller bakåt i gaffeländarna där man
> skruvar fast bakhjulet? Eller sitter bakhjulsaxeln
> i ett smalt spår utan justeringsmöjligheter?

Ja det går att flytta bakhjulet fram och tillbaka.

singlespeed
sony skrev:
> Sen då?

Skruva bort växlarna, pilla bort alla växelvajrar/höljen och skruva bort ena kedjehjulet fram (om det är möjligt). Sätt fast hjulet så att du har en del justermån bakåt. Lägg på kedjan på en lämplig klinga bak (hälften så många tänder som fram är en vettig början att testa med) och korta den till lagom längd. Se till att justermånen för hjulet räcker för att spänna kedjan lagom. Skulle du välja nån annan klinga på frikransen bak än de ungefär i mitten så kanske kedjelinjen blir rätt böjd, men det är mest estetiskt, och har det funkat med den utväxlingsvarianten innan så lär det göra det nu med. Det går ju dessutom att välja plats för kedjehjulet fram på de flesta vevar, om det nu inte är den där varianten med nitat stort kedjehjul. Då är ju valet inte så stort direkt.

De där Helicomatic-naven har väl inte standardgänga för frikransen om jag minns rätt, så att skruva dit ett frihjul med enkel klinga istället för frikransen går nog inte. Det bör dock inte vara några problem att byta ut de klingor som inte används på den frikrans du har nu mot distanser på det vis som görs med SS-kiten. Vilket diameter det ska vara på distanserna vet jag dock inte. Nån annan här kanske vet det? Det är ju som sagt inget problem annat än estetiskt att ha kvar alla klingorna bak.

/Calle

singlespeed
48 hade jag valt. Men har du alla växlarna kvar så är det ju bara att prova ut en utväxling du tycker är lagom innnan du tar bort alla de du inte behöver?

Tillbaka
Topp