Sintesi warbird som pendlare?

ebiha

Aktiv medlem
IMG_0590.JPG
IMG_0587.JPG
Bu eller bä? Tänkte göra en pendlare av gammal MTB 26. Lätt kolfiberhoj med bakdel i al (scandium). Sprickan är svetsad. Tänkte behålla bakväxel SRAM xo 9vxl men bara ha en klinga fram (men vilken?). Ramen var lite lång för mig. Kan det lösa sig med MTB-styre? Har American Classic hjul men lagren behöver bytas; är det värt eller ska man skaffa nya. Alla idéer är välkomna (tom lägg ner).

ebiha sa:
Skogsgubben sa:
ebiha sa:
...bara ha en klinga fram (men vilken?). ...
Jag pendlar på 26" mtb. Jag kör 3x9. Skulle helt klart välja stora klingan om jag ville köra 1x9.
Just ja. Men man måste väl köpa en ny om man ska köra enkelklinga utan framväxel?
Inte nödvändigtvis. Men risken att kedjan hoppar är ganska stor från en växelklinga. Att byta till en dedikerad singelklinga med narrow-wide-tänder är förstås den mest eleganta lösningen på problemet. Annars finns ju olika typer av kedjestyrare att köpa/tillverka.
Har fungerar lite på 1x9 men inte hittat några stora klingor. Skulle gärna ha 42 tänder. Verkar som om de klingor som finns är för skogsåkning och/eller 29"-cyklar.

ebiha sa:
Man kanske skulle ha ett roterande kedjeskydd också om det finns.
För att skydda byxorna från olja? Jag tycker inte att de små skydden hjälper. Man stryker sig ändå mot kedjan. Enklare att cykla till jobbet i skräpbyxor eller byxor som sitter åt runt benen (memil style). Eller hålla ihop dem med t.ex. ett reflexband.

Bra tips skogsgubben. Ska börja kolla lite efter delar. Är bmx-styre rimligt förresten (råkade skriva mtb ovan), eller ska man satsa på gravelbike-looken ist?

Nu har jag letat efter narrow wide klingor med 44 tänder. Hittade en men då verkar det vara för de med 5 bultar. Finns det någon lösning för det ifall man har 4 bultar?

Bilagor

• IMG_0629.JPG
    IMG_0629.JPG
    220.9 KB · Besök: 44
ebiha sa:
... Är bmx-styre rimligt förresten (råkade skriva mtb ovan), eller ska man satsa på gravelbike-looken ist?
Vad är det du vill uppnå med bmx-styre? Blir det inte lite tantcykelsittställning?
Den enda fördelen jag kan komma på är att du får en cykel som ingen annan har. Och det är ju förstås inget att förakta.

Jo... det kanske är tokigt. Tänkte att jag skulle få en bekväm cykel men ifall jag går till motsatsen kan jag ju få en riktig grusvägsracer istället. Det verkar ju lite lockande ändå.

velovin sa:
Beror såklart på vilken bcd du har på veven, men kika på:
http://www.superstarcomponents.com/en/shop/mountain/mountain-drivetrain/mountain-chainrings/
Där kan du förmodligen hitta något matnyttigt som inte kostar skjortan.

Vad gäller utväxling brukar en koll här vara bra:
http://www.ritzelrechner.de
Jag har ofta landat i att jag inte behöver så stora klingor. Särskilt inte för pendling där jag sällan är över 30 km/h.

Bra tips! Jag ska kolla. Såg att det fanns klingor med direct mount också. Då blir man inte beroende av bcd men jag vet inte om det funkar på mina vevar. Någon som vet?

Kör med en kort styrstam och ett riserstyre bara så blir nog sittställningen inget problem om ramen bara är lite lång. En bra budgetlösning på enkelklinga fram är att man byter justeringsskruven på framväxeln till en längre så att man kan låsa den i yttersta läget- då kan man använda 42t, 44t eller vad man nu har. Man får oftast antingen shimsa drevbultarna med brickor eller byta till kortare när man bara har ett drev kvar på veven.

Flatline sa:
Kör med en kort styrstam och ett riserstyre bara så blir nog sittställningen inget problem om ramen bara är lite lång. En bra budgetlösning på enkelklinga fram är att man byter justeringsskruven på framväxeln till en längre så att man kan låsa den i yttersta läget- då kan man använda 42t, 44t eller vad man nu har. Man får oftast antingen shimsa drevbultarna med brickor eller byta till kortare när man bara har ett drev kvar på veven.
Jo, riserstyre blir nog bra. Som ett bra mellanting mellan bmx- och bockstyre. Bra lösning för enkelklinga ifall annat blir för dyrt. Men helst vill jag ha allt så rent från prylar som möjligt så vi får se.

ebiha sa:
mfo sa:
Bra med kedjeskydd också. Kan man se om detta är en dedikerad enkelklinga?

Det ser inte ut att vara narrow wide, men inte heller några växlingsramper på klingan.

Jag kör något liknande på min monstercross, och det funkar ...eh... okej. Skulle inte rekommendera den lösningen om det bara handlar om några hundralappar i skillnad. En tappad kedja under pendlingen upplevs som drygare än ett tapp i skogen, dessutom offentlig förnedring i stadstrafik.

velovin sa:
ebiha sa:
mfo sa:
Bra med kedjeskydd också. Kan man se om detta är en dedikerad enkelklinga?

Det ser inte ut att vara narrow wide, men inte heller några växlingsramper på klingan.

Jag kör något liknande på min monstercross, och det funkar ...eh... okej. Skulle inte rekommendera den lösningen om det bara handlar om några hundralappar i skillnad. En tappad kedja under pendlingen upplevs som drygare än ett tapp i skogen, dessutom offentlig förnedring i stadstrafik.

Förnedring i stadstrafik måste ju undvikas till varje pris! Bra input. Jag letar vidare och ser om jag hittar något bättre.

Körde me 1x7 en vinter men kedjan flog av hela tiden. Blir extra känsligt med allt snö och is. Inget jag skulle rekommendera. Sätt dit en framvxl istället och slip massa problem.

26er sa:
Körde me 1x7 en vinter men kedjan flog av hela tiden. Blir extra känsligt med allt snö och is. Inget jag skulle rekommendera. Sätt dit en framvxl istället och slip massa problem.

Använde du narrow wide klinga? Låter värdelöst med ständiga kedjehopp.

Tillbaka
Topp