Sirap i naven?

mikko

Medlem
Sirap i naven?
Jag köpte ett par kolfiberhjul från farsports för några veckor sedan. Efter tre rundor tror jag att jag har ringat in orsaken till min "dåliga" form. Första rundan, 12 mil lång resulterade i kramp och kränkning från cyklister som jag brukar kunna köra av hjul. Då skyllde jag på att jag hade haft magsjuka några dagar innan och kanske inte fått tillbaka krafterna. Nästa runda var en bråsig historia på 11 mil. Jag körde solo och snittade 3-4 km/h under normalt. Jag skyllde på blåsten. Dagens runda på 65km gick också 3-4 km/h under normala värden och nu kände jag mig ändå stark (och någon vind att tala om var det inte heller). Det känns som att hjulen inte riktigt svarar och går segt. Kan det bero på lagerspänning, taskiga kullager eller något annat? jag måste lokalisera problemet för såhär kan jag inte ha det.

Sirap i naven?
Skulle det vara så att naven rullar trögt när du sitter på då och annars inte eller? För jag antar att du lyft hojen och snurrat på hjulen och då är det bra. Svårt att hjälp dig... Nytt hjul, ny fälgbredd, kanske någon broms ligger emot när du är ute som du inte märker? Skulle det vara så mycket sämre rull borde du ju märka skillnad t.ex. när du frihjular i nedförsbacke. En skillnad på flera km/h jämfört med vad man är van vid borde ju märkas då, särskilt jämfört med träningskompisar som man är van vid.

Sirap i naven?
Billiga skitlager kan mycket väl ställa till det för dig. Rullar fint utan belastning men med belastning går de trögt som fan. Har samma issue med ett par av mina hjul och ska byta lager när jag får tummen ur..

Sirap i naven?
Ja, jag tycker nog att dom rullar lite trögt.

Det kan tänkas att dom rullar trögt när jag håller upp cykeln i luften också, svårt att avgöra. Bara det där "frihjular-ljudet" gör ju att man tycker att dom måste rulla trögt. Hur mycket är inbillning och hur tröga är dom i verkligheten liksom?

Jag tycker att jag märker skillnad när jag frihjular i nedförsbacke också.

Mina förra hjul var någon aluminiumhistoria från Shimano som inte smattrade när man frihjulade och det var ett jäkla rull i dom.

Nya hjulen har högre profil (50mm), bredare (25mm) och jag har satt på 25mm conti 4000S.

Ska kolla upp om bromsen ligger emot men det har jag svårt att tro.

Sirap i naven?
3-4 km/h långsammare låter som rejält tröga lager och antagligen inte något som du ens skulle behöva fråga om här. Jag gissar att du helt enkelt är i sämre form än tidigare.

Sirap i naven?
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> 3-4 km/h långsammare låter som rejält tröga
> lager och antagligen inte något som du ens skulle
> behöva fråga om här. Jag gissar att du helt
> enkelt är i sämre form än tidigare.

+1
Vet inte vilken snittfart vi talar om här, men 4km/h kan säkert motsvara 50W i värmeutveckling. Naven borde glöda. (nästan iaf)

Sirap i naven?
Vid justering av konorna i navlager brukar jag sätta en liten klädnypa
på mitten av en eker. Med hjulet i ramen och åtdraget snabblås ska hjulet
alltid återvända till (nästan) samma läge efter några pendlingar fram och tillbaka.
För mycket friktion i lager eller tätningar märks direkt. (Naven justeras
så att det ändå är glappfritt förståss)

Sirap i naven?
Dåligt tränad vågar jag påstå att det inte handlar om, strax innan magsjukan slog till körde jag 9 mil med ett snitt på 34km/h varav knappt hälften var solokörning. Då körde jag med de gamla Shimanohjulen. Nu snackar vi snitt på ~27km/h med kinahjulen.

Sirap i naven?
Jovisst kan jag göra det, tänkte bara slänga ut frågan här på Happy. Chansen att någon hade haft en lösning känner jag var ganska stor.

Sirap i naven?
mikko skrev:
> Jovisst kan jag göra det, tänkte bara slänga ut
> frågan här på Happy. Chansen att någon hade
> haft en lösning känner jag var ganska stor.

Ville bara skapa en alternativ öppning eftersom det inte kändes som det gick framåt enligt plan.

Sirap i naven?
Men om vi leker med tanken lite då, mina Shimanohjul kommer göra mig snabb som en vessla (kanske?). Vad kan då vara orsaken till att Kinahjulen gör att jag känner mig som en pensionär?

Sirap i naven?
Jag tycker att du skall testa Shimanohjulen för att tillämpa uteslutningsmetoden. Du säger att du är i form, men är du hundra? Jag har varit mycket sjuk i år. Känner mig ibland helt frisk men märker att något är lite fel när jag tar i, alternativt märker inte, men är sämre än vanligt, andra dagar går det bra att ta i. Annars kan du ju rulla utför en backe med kolhjulen och se hur långt du kommer i ett påföljande motlut och sedan göra om samma sak med Shimanohjul. Blir skillnaden markant kan du börja leta därifrån.

Sirap i naven?
Framhjulet är lätt att testa. Sätt lite snurr på det, hjulet ska byta riktning innan det stannar, flera gånger. Mina apgamla hjul med campa croce d'aune nav i, väder riktning 5 eller 6 gånger innan de stannar.

Men det gäller väl enbart om du INTE har en magnet eller annat i ekrarna, det är bara "ventilen" som är vikt. Det här är med tubdäck med normal ventil.

Som någon skriver, sumpar du 50 watt i naven skulle de bli varma att ta i. Känn efter, cykla ett par mil, är naven varma?

Sirap i naven?
Det är ju välkänt att gubbar köper dyra prylar för att kompensera sin dåliga form. Kanske funkar det åt andra hållet också, att man får dålig form av dyra prylar? Det skulle kunna förklara varför jag är så långsam nuförtiden, trots dubbelt så dyr hoj som för några år sedan.

Sirap i naven?
Fan va skönt att höra att det är mina nya hjul som gör mig så långsam.
Jag trodde att det var den obefintliga cyklingen under vintern som var orsaken.

Sirap i naven?
Vindriktning kan som du konstaterat också vara orsaken.
Tar naven emot så märker du det genom at sätta dig på cykeln och rulla lite, 3-4 km/h är ju nästan dubbdäcksnivå. Sedan är det bara byta till Shimanohjulen och jämföra.
Det är väl inte orimligt att magsjukan skulle vara orsaken, låga glykogennivåer, dålig återhämtning och näringsupptag om du inte har tillräckliga mängder av vissa enzymer och dylikt. Är det inget fel på naven så vila några dagar och ät en hel del (håll igen på mjölkprodukterna då magen brukar ha en dålig förmåga att bryta ner dem efter magsjuka).

Sirap i naven?
JMT: Är det rimligt att jag 16 dagar efter magsjukan fortfarande inte kan komma upp över pensionärstempo (när jag kände mig stark och vinden ej var stark)? Cykeln känns seg, mina ben känns inte sega.

Sirap i naven?
Gör rising-kollen också att inte bromsarna ligger mot. Enligt uppgift blir det apjobbigt att cykla då.

Men som sagt, 50W är värmeutveckling som en gammal glödlampa, så kolla värme. Om det nu är så att det är lagren som är kass så är det ju bara att byta dem mot ett par hederliga svenska SKF. Det kan du köpa själv eller gå in hos din LBS och få hjälp med att beställa.

Backrull-testet är det första jag skulle prova, då har du väldigt få andra faktorer som spelar in.

Sirap i naven?
16 dagar efteråt låter lite extremt, förutsatt att det inte rör sig om magsjuka där du tappade flera kilo i vikt. Trodde det rörde sig om några få dagar sedan
Som sagt rulla hjulen mot varandra så märker du om det är naven eller någonting som tar i hjulen.
Om rulltestet ger resultat så testa för säkerhets skull att byta däck om möjligt så att du inte köpt supersega däck.
Får du inte reultat på rulltestet så är det nog magsjukan ändå. Pollenallergi skulle ju kunna vara en annan faktor om rulltestet inte ger resultat, springer du långsamare också?

Sirap i naven?
Håller med om att det låter otroligt, krävs i princip dubbade vinterdäck kontra slicks, men om det är en blandning av skitdäck och dålig form så...

Sirap i naven?
mikko kan nog berätta själv, men mer troligt är det väl att det är samma typ av däck på båda hjulparen och då ska det inte vara så jämrans stor skillnad. Men visst, sitter det på ett par OEM-däck från en damtralla monterade så kan det såklart spela roll.

Sirap i naven?
mikko skrev:
> Bromsarna är checkade.

Hur gjorde du det i praktiken?
För om hjulen är (onödigt mkt) flexiga kan de ta emot bromsarna enbart när du cyklar och tar i riktigt mkt.
Det är inte alltid det hörs, men du kan öka chansen att höra 'bromsskrap' om du cyklar i blöta.

Annars tror jag också på rulltestet, gör det noggrant så att du kan lita på resultatet.
Använd gärna samma däck på båfa hjulparen, pumpa dem noggrant och se till att hålla maxhastigheten under (typ) 15km/h.

/Håkan

Sirap i naven?
Fantastiskt roligt. Mikko pratar om en hastighetsskillnad från 34 km/h till 27 km/h och ni pratar om det kan vara däcket. Det skiljer ju över 50 % i effekt för den hastighetsskillnaden. Om hjulen skulle spöka så mycket skulle man självklart känna det genom att bara röra lite på dom med handen. Nu tycker jag vi byter fokus från kvasiseriös felsökning och återgår till att bygga chipstråd.

Sirap i naven?
jofahjalm skrev:
> Fantastiskt roligt. Mikko pratar om en
> hastighetsskillnad från 34 km/h till 27 km/h och
> ni pratar om det kan vara däcket. Det skiljer ju
> över 50 % i effekt för den hastighetsskillnaden.
> Om hjulen skulle spöka så mycket skulle man
> självklart känna det genom att bara röra lite
> på dom med handen. Nu tycker jag vi byter fokus
> från kvasiseriös felsökning och återgår till
> att bygga chipstråd.

Det kan ju vara flera faktorer, sjukdom+dåliga nav+däck exempelvis.
För att det ska bli en bra fredagsunderhållning vill jag ha livefilm av rulltestet senare ikväll.

Sirap i naven?
Har märkt att fruns cykel verkar ha sirap i vevpartiet. Verkar liksom som om vevlagren aldrig blir inkörda.
Man kan bli nipprig av att gå och fundera på sådant.

Tillbaka
Topp