Sitter ni bekvämt med händerna på hoodsen?

gnilrub

Aktiv medlem
Är det meningen att det ska kännas mest naturligt och bekvämt att ha händerna på hoodsen? Har en lvg-hoj sen i somras som jag inte cyklat jättemycket med men börjat komma igång nu senaste veckorna med Zwift. När jag sitter på cykeln har jag nästan aldrig händerna på hoodsen då jag tycket att det helt enkelt är för obekvämt. Antingen har jag händerna lite längre bak eller i bocken. Jag funderar på om jag ska börja laborera med olika styrstammar och position på styret eller om det är en sån där grej som har med vana att göra och kommer med tiden. Cykeln är storleksmässigt rätt enligt Canyons storleksväljare.

På gravelcykeln sitter jag väldig bekvämt på hoodsen.

På Zwift Ride gör jag det inte, där hamnar alltid händerna en bit bak. Och det även om jag har styret längre bak och högre upp än vad storlekstabellen säger.

Är det meningen att det ska kännas mest naturligt och bekvämt att ha händerna på hoodsen? Har en lvg-hoj sen i somras som jag inte cyklat jättemycket med men börjat komma igång nu senaste veckorna med Zwift. När jag sitter på cykeln har jag nästan aldrig händerna på hoodsen då jag tycket att det helt enkelt är för obekvämt. Antingen har jag händerna lite längre bak eller i bocken. Jag funderar på om jag ska börja laborera med olika styrstammar och position på styret eller om det är en sån där grej som har med vana att göra och kommer med tiden. Cykeln är storleksmässigt rätt enligt Canyons storleksväljare.
Mitt personliga svar på frågan: Ja. Är det tanken? Gissar det.

Var blir det obekvämt för dig? Ryggen, händerna, armbågarna...?

Det finns en del förståsigpåare på Happyride. Tvärsäkra män som tror att de vet allt om rundtramp och watt, slanglösa hjul, rost på bilar, de bästa sätten att brygga öl och så vidare. Kanske dyker de upp i tråden och ger dig ett solklart svar, utan några förbehåll, vad vet jag?

Med detta sagt, och med vetskapen om att det är lätt att skriva det jag kommer att skriva nu, utan att veta hur du sitter eller vilka mått du har, så ja - tanken är nog att du ska sitta bekvämt på hoodsen. På en modern racer är det utgångspositionen, precis som bocken verkar ha varit på en äldre racer om man lyssnar på cyklister som var med långt innan kompaktstyren och -geometri.

Är du ny på landsvägscykel kan det lika gärna vara ovana och stelhet som hindrar dig i nuläget, inte positionen i sig. Det kanske låter som en självmotsägelse, obekvämt är obekvämt, eller hur? Men det kan finnas ett värde i att köra på ett par månader med ”rimliga” inställningar, typ en styrstam på 100 millimeter och ett par-tre centimeters spejsers under den. Gör stretchövningar, plankan och försök att vänja kroppen vid positionen. Om det känns lika dåligt i april - ändra.

Mina tankar. Ta dem med en nypa salt och tänk på att jag är en glad amatör utan egentlig kunskap eller superlång erfarenhet.

Senast ändrad:
Jag har händerna 95% av tiden på hoodsen, både på lvg och gruscykeln. Jag varierar ofta hur jag greppar hoodsen. Det finns dock ingen rätt eller fel här, man kan göra hur man vill.

Skulle tänka att det kan finnas två olika problem: det är inte trevligt att greppa hoodsen med händerna när positionen på / storleken / inställningen av cykeln inte passar dig inte bra. En enkel sak kan vara att styret sitter för högt, som skulle göra att du enkelt kommer ner i bocken men får en fel vinkel av armarna när du sitter på hoodsen. En annan sak är att vinkeln på hoodsen i vertikala planet kan göra mycket skillnad. Att vinkla hoodsen lite inåt kan också hjälpa.

Sen kan det finnas problem med utformningen av själva hoodsen. För tio år sen var alla för små för mina stora händer. Nuförtiden är ergonomin av hoodsen dock mycket bättre och de borde passa alla.

Mitt personliga svar på frågan: Ja. Är det tanken? Gissar det.

Var blir det obekvämt för dig? Ryggen, händerna, armbågarna...?
Är väl mest att jag blir så framåtlutad och måste sträcka fram armarna för att nå. Min första tanke var att jag behöver få styret längre bak men det kanske är så här för "alla" i början och att man helt ekelt måste vänja sig?

Är väl mest att jag blir så framåtlutad och måste sträcka fram armarna för att nå. Min första tanke var att jag behöver få styret längre bak men det kanske är så här för "alla" i början och att man helt ekelt måste vänja sig?
Du ”ska” ha armbågarna lätt böjda. Också något man måste öva på. Positionen ”aero hoods” med armarna i 90 graders vinkel och händerna på hoodsen var omöjlig för mig att hålla när jag började, exempelvis, men nu kan jag ligga så i tio minuter utan problem. Jag vande kroppen gradvis genom att komma ihåg att böja armbågarna lite grand så fort jag körde en runda. Det är en övningssak, i alla fall var det det för yours truly.

Obs: aero hoods är inte en position man ska kunna ligga i under ett helt lopp, till exempel. Men genom att hitta en schysst utgångsposition med lätt böjda armbågar kommer du att fixa det under längre och längre stunder.

Jag har tidigare haft flera olika MTB och vanlig "herrcykel". På alla dom cyklarna har jag aldrig kännt att jag på något sett skulle sitta obekvämt eller onaturligt. Ni som har både lvg och mtb, skulle ni säga att ni sitter ungefär lika beskvämt på båda när ni har händerna på hoodsen?

Jag har tidigare haft flera olika MTB och vanlig "herrcykel". På alla dom cyklarna har jag aldrig kännt att jag på något sett skulle sitta obekvämt eller onaturligt. Ni som har både lvg och mtb, skulle ni säga att ni sitter ungefär lika beskvämt på båda när ni har händerna på hoodsen?
Jag sitter bekvämare på mina racers än jag gör på cyklar med rakt styre. I längden. Korta sträckor/vardagscykling? Nej. Sedan är positionen på en racer ett försök att finna rätt balans mellan bekvämlighet och minimalt luftmotstånd.

De första åren hade jag återkommande problem med nacken. Sedan jag började vinterträna på Zwift är det inte så. ”Försäsongsont-i-nacken” är ett minne blott. 💜💚💛

Ni som har både lvg och mtb, skulle ni säga att ni sitter ungefär lika beskvämt på båda när ni har händerna på hoodsen?

Hur menar du? Lika bekvämt på hoodsen på lvg som på styret på mtb? Bekvämare på hoodsen på lvg och gruscykel för mig. Att har händerna roterande som på hoodsen känns mycket mer naturligt och ger mindre trötta hände. Men samma gäller bock.

Det finns två helt olika saker man behöver skilja här. En är positionering av händerna och rotation av underarm och handleder, det andra är kroppshållningen.

Det kan vara många orsaker till att du inte vill hålla i hoodsen. Om sadeln inte tillåter dig att rotera bäckenet framåt så mycket som du "borde" är risken att du inte lutar dig tillräckligt mycket framåt. Och då får man sträcka sig onaturligt efter hoodsen.

Samma problem kan uppstå med en för uppåtvinklad sadel.

Det finns som sagt mängder med orsaker och kedjereaktioner med positionen på cykeln.

Testa en lite kortare styrstam först, alternativt ta ett foto / video från sidan när du cyklar så kan du nog få lite bättre hjälp här.

Och jag har stort sett aldrig händerna på reglagen utan mest i övre böjen (2:a pos) eller längst nere i bocken (5:e pos), lite beroende på vilken cykel jag sitter på och vilket underlag jag cyklar på. (och nej, mina cyklar är inte för långa och styrstammarna inte heller)
Men just reglagen är ytterst obekväma. För mig. Det är väl själva fan att vi ska va olika!

Jag tycker också att det är betydligt obekvämare inomhus på trainern än ute. Sen har jag Sram HydroR så riktigt bekväma är dem väl aldrig ändå. Dem nyare Sram och Shimano jag har testat är betydligt bättre.
1769774092932.webp

Jag har bara kört min gravel 10 mil, men vande mig vid hoodsen redan från start, extremt intuitivt tycker jag. Har kanske haft tur med storlek och passform.

Känner redan att jag saknar hoods när jag transporcyklar MTB

Jag har bara kört min gravel 10 mil, men vande mig vid hoodsen redan från start, extremt intuitivt tycker jag. Har kanske haft tur med storlek och passform.

Känner redan att jag saknar hoods när jag transporcyklar MTB
Kapa in styret lite och sätt på barends, blir lite åt hoodshållet.
Men detta om barends (absolut förbjudet på Happy) har jag aldrig skrivit, kommer att förneka!!!

Kapa in styret lite och sätt på barends, blir lite åt hoodshållet.
Men detta om barends (absolut förbjudet på Happy) har jag aldrig skrivit, kommer att förneka!!!
Ja men då har man en MTB som enbart duger för transportcykling, och för det syftet har jag en gravel som gör jobbet bättre.

30 min inne är värre än 8 timmar ute.

Hoodsen håller jag bara i om jag ligger på rulle, flyttar bak och håller i hörnet/svängen oftast.

Sitter mycket sämre och tycker det är jobbigt med händerna på hoods inomhus/zwift.
Exakt så! Jag har nästan alltid händerna på hoodsen utomhus men med samma racer på trainern så känns det inte alls bra utan alltför utsträckt. Så inomhus har jag händerna uppe på bakre delen av styret 95% av tiden istället. Det är ett mysterium för mig men jag har bara accepterat det. Eftersom man inte behöver styra inomhus utan bara trampa och lida så spelar det ingen större roll var man har händerna…

Så till TS: vänta med att experimentera alltför mycket med längd på styrstam etc innan du har testat utomhus, det kanske känns helt annorlunda. 🙂

innerbarends utan att kapa styret är nog melodin på mtb.

Jag har kass rygg men måste försöka komma igång i alla fall. Jag fick höja styret på trainer hojen. Hade behövt sk pundarstyre. Det kanske kan funka för TS också?

Senast ändrad:
Att hålla i böjen uppe på styret gör jag ibland inomhus för att variera sittställningen. Utomhus håller jag på hoodsen (90%) eller i bocken (10%). Vill ha tillgång till bromsar och växlar utomhus. Vill minnas att jag i början av min cykelkarriär ofta höll i böjen eller uppe på raka för att jag inte nådde reglagen, men sedan har jag både vant mig och skaffat mindre cykel och kompaktare styre.

Här kan du få lite tips om du vill labba lite själv:

Sen är det inte alltid att storleken är rätt bara för att den är rätt enligt tabellen.

Prova att lägg nåt under framhjulet.
När du cyklar ute avlastar fartvinden, så att du inte tippar famåt på samma sätt.

Att hålla i böjen uppe på styret gör jag ibland inomhus för att variera sittställningen. Utomhus håller jag på hoodsen (90%) eller i bocken (10%). Vill ha tillgång till bromsar och växlar utomhus. Vill minnas att jag i början av min cykelkarriär ofta höll i böjen eller uppe på raka för att jag inte nådde reglagen, men sedan har jag både vant mig och skaffat mindre cykel och kompaktare styre.
Jag gör som Stumpy här ovan, för att variera håller jag i böjen för att avlasta ibland, när det är vila mellan intervaller till exempel. Men annars är det nog 70 procent hoods, 30 procent bock typ. Upplever problem med nacken om jag inte håller igång en mer aggressiv sittställning under vintern.

Jag kan också rekommendera att ha så lågt i tak i grottan att du inte kan räta på ryggen och fuska!

Jag tror aldrig jag suttit bekvämt på någon cykel nånsin, om ordet ska tas bokstavligt.
Det är därför vi lyssnar så noga på dina råd. ;-)

Och att variera handställningen, som rekommenderas, är bra, men helst ska det ju inte vara obekvämt eller svårt att nå någonstans.

Det är därför vi lyssnar så noga på dina råd. ;-)
Touché... Men, att jag tycker så visar också att jag inte nöjer mig med vad som helst heller. Och det kan ju innebära att mina råd har viss relevans just därför. :sneaky:

Jag vet inte ens om det är möjligt att göra en bekväm cykel om den ska gå att framföra i nån slags rimlig hastighet.

Edit: Jag har såna här under styrlindan på min gruscykel: https://redshiftsports.com/products/cruise-control-drop-bar-grips
Innan dess tyckte jag det var vidrigt obekvämt för händerna med bockstyre. Nu är det bara ganska kass. 😁

Jag gör som Stumpy här ovan, för att variera håller jag i böjen för att avlasta ibland, när det är vila mellan intervaller till exempel. Men annars är det nog 70 procent hoods, 30 procent bock typ. Upplever problem med nacken om jag inte håller igång en mer aggressiv sittställning under vintern.

Jag kan också rekommendera att ha så lågt i tak i grottan att du inte kan räta på ryggen och fuska!
För min del beror handposition rätt mycket på terrängen.

Utför, och framför allt om det är kurvigt, så är det bocken som gäller. Är det rakt fram och jag inte ser något bromsbehov kan jag dock sitta med händerna på bromshandtagen.

Uppför står jag rätt mycket och då har jag förstås händerna på bromshandtagen. När jag sitter ner och det går uppför blandar jag mellan att ha dem på bromshandtagen och ha dem vilande på raka delen av styret med mindre inslag av att hålla i böjen.

På platt mark har jag nästan uteslutande händerna på bromshandtagen men varierar mellan att ha underarmarna ganska horisontellt (om jag vill försöka trycka på eller om det är jobbig motvind) till att en lättare böj i armbågen. Åker jag i grupp kan det hända att jag någon gång går ner i bocken när jag är framme och drar, mest som alternativ till att ha underarmarna horisontella med greppande av bromshandtagen.

Senast ändrad:
När jag har vinterhandskar känns styret för grovt, och på sommaren är det för smalt. Samma med reglagen.

Tillbaka
Topp