Sitter ovanpå cykeln – inte i den :)

Har en skum känsla när jag kör min Ripmo AF av att jag liksom sitter ”ovanpå” cykeln. Jag kommer inte ner i rätt (trygg/stabil) position när jag dundrar nerför. Sitter kanon på platten och uppför men hittar liksom inte rätt när det går nedåt. Har sadeln så långt bak jag törs. Styret 20 mm rise och styrstam på 50 mm. 2 X 5 mm spacers under styret. Kan känna att det är lite långt till styret ibland – att jag har för raka armar kanske. Är 187. Tappar också framhjulet i svängarna ibland. Ja, jag fattar att detta är helt omöjligt att svara på via nätet :) – men det jag undrar är väl egentligen om någon annan haft en liknande känsla av att inte ”komma ner i cykeln” och vad ni valde att försöka justera för att bli mer planterad i rätt position?

glitch

Aktiv medlem
Du behöver lägga massor av tryck på framhjulet. Modern geometri helt enkelt, inte hänga bak med rumpan.
Sen utgår jag från att du står nedför.
Det kräver lite justering av gamla vanor för att hitta rätt med den moderna geon.

jonte987

Aktiv medlem
Jag tycker att jag hade/har samma problem. Lång stam, övning och se till att inte bli passiv verkar hjälpa.
Har ca 465 reach och 50mm stam på 176cm. Sist jag testade kortare stam funkade det inte men är väl snart dags att testa igen.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Om du tycker du har långt till styret så är cykeln nog av rätt storlek. Slamma styrstammen.
Ner och fram med kroppen. Vilken storlek har du valt? Du är i gränslandet för att passa på en XL men L fungerar det med.

Tack för tips! Skönt att höra att känslan ändå betyder att jag har "rätt" cykelstorlek. Jag har en XL. Testar att ta bort spacers. Vad betyder "slamma styrstammen"? :) Menar du korta den utav helvete? 30 mm? Och ja, det är nog sant att jag tenderar att köra som jag gjorde "förr". För lite attack framåt och för mycket röv bakåt. DET ÄR ALLTSÅ INTE CYKELN FEL ??? HELVETE !!!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Slamma är att ha den så lågt som möjligt, korta tycker jag inte du ska göra i detta läge i alla fall. XL borde du sitta ännu mer i än ovanpå med din längd. Det är lite knepigt innan man vänjer sig, det är lätt att man drar bak vikten när man blir osäker för man inte vill washa ur fram.

Slamma är att ha den så lågt som möjligt, korta tycker jag inte du ska göra i detta läge i alla fall. XL borde du sitta ännu mer i än ovanpå med din längd. Det är lite knepigt innan man vänjer sig, det är lätt att man drar bak vikten när man blir osäker för man inte vill washa ur fram.
OK, jag testar att ta bort spacers och att bli lite mer framtung. Har haft såna läskiga framhjulssläpp med nya cykeln så har nog blivit lite baktung på grund av dem = ännu fler släpp och skum osäker känsla nerför.

rajapruk

Medlem
Intressant video.
Var dropper-post viktigare på old-school-cyklar än på moderna? Där man hängde bakom sadeln liksom brant nerför? Nu hänger man över styret istället, och är framför sadeln liksom?

glitch

Aktiv medlem
Du lägger tryck på styret men du ska inte hänga med hela kropssvikten utan fortfarande vara centrerad mellan hjulen.
Du fäller överkroppen i höftleden.
Sadeln kommer alltså fortfarande vara i vägen ,:)

En annan sak som kan påverka är dämparnas inställningar.
Kanske låter lite konstigt men för mig var det i alla fall så.

yonsson

Aktiv medlem
Böj på knäna rejält och ut med armbågarna. Sitt som en groda. 40mm stam hade säkert också underlättat. 🙂

glitch

Aktiv medlem
Böj på knäna rejält och ut med armbågarna. Sitt som en groda. 40mm stam hade säkert också underlättat. 🙂
Alltid svårt att visualisera men generellt sett är det snarare att du ska sträcka mer på dig eller inte krypa ihop till en boll i alla fall. Du ska vara ledad i höften men inte för överdrivet ihopkrupen. Armar och ben är dina närmaste stötdämpare så om du är för hopkrupen har du "ingen slaglängd kvar" då att säga.
Du måste ju ha kvar så du kan utöva tryck nedåt eller ta emot smällar.

yonsson

Aktiv medlem
Alltid svårt att visualisera men generellt sett är det snarare att du ska sträcka mer på dig eller inte krypa ihop till en boll i alla fall. Du ska vara ledad i höften men inte för överdrivet ihopkrupen. Armar och ben är dina närmaste stötdämpare så om du är för hopkrupen har du "ingen slaglängd kvar" då att säga.
Du måste ju ha kvar så du kan utöva tryck nedåt eller ta emot smällar.
Givetvis, man rör ju sig på hojen. Ser dock sjukt kul (och livsfarligt) ut när XC-killar cyklar nedför med helt raka ben.

Stervelo

Aktiv medlem
Jag är 189 på ripmo v1. Den har väl 1.5 cm mindre reach?
Med 40 stam på blev det inte bra för mig, med 50 stam på, fick jag tryck på framhjulet och framgaffeln
hamnade inom någotsånär rätt arbetsområde.
Jag tror inte på en 40 för dig. Du får avsevärt mindre tryck på framhjulet då.
Sadeln längre fram, se till att använda droppern mycket, 90 grader vinkel i armbågar i stående/halvstående ställning, och saken är biff tror jag. Så, låg position utför men i attackställning, använd droppern mycket.

Stervelo

Aktiv medlem
En sak till, för småjusteringar kan du prova att rulla styret, jag har funderat på att rulla det framåt för att få mer reach, men det rör som om enstaka millimetrar.

rix

Aktiv medlem
Har en skum känsla när jag kör min Ripmo AF av att jag liksom sitter ”ovanpå” cykeln. Jag kommer inte ner i rätt (trygg/stabil) position när jag dundrar nerför. Sitter kanon på platten och uppför men hittar liksom inte rätt när det går nedåt. Har sadeln så långt bak jag törs. Styret 20 mm rise och styrstam på 50 mm. 2 X 5 mm spacers under styret. Kan känna att det är lite långt till styret ibland – att jag har för raka armar kanske. Är 187. Tappar också framhjulet i svängarna ibland. Ja, jag fattar att detta är helt omöjligt att svara på via nätet :) – men det jag undrar är väl egentligen om någon annan haft en liknande känsla av att inte ”komma ner i cykeln” och vad ni valde att försöka justera för att bli mer planterad i rätt position?
Varför sitter du ned när du dundrar nedför? Sadelns position i längsled ska inte spela någon roll för du ska inte sitta ned, stå upp när du kör nedför.

Jag är 189 på ripmo v1. Den har väl 1.5 cm mindre reach?
Med 40 stam på blev det inte bra för mig, med 50 stam på, fick jag tryck på framhjulet och framgaffeln
hamnade inom någotsånär rätt arbetsområde.
Jag tror inte på en 40 för dig. Du får avsevärt mindre tryck på framhjulet då.
Sadeln längre fram, se till att använda droppern mycket, 90 grader vinkel i armbågar i stående/halvstående ställning, och saken är biff tror jag. Så, låg position utför men i attackställning, använd droppern mycket.
Tror du har helt rätt. Ska flytta fram sadeln lite också. Kul tips. Jag testar.

Varför sitter du ned när du dundrar nedför? Sadelns position i längsled ska inte spela någon roll för du ska inte sitta ned, stå upp när du kör nedför.
Jag står såklart. Men jag är nog lite för feg med framvikten. Får nog ta till mig av de tipsen. Det är nog lite väl mycket 90-tals arsel-över-sadeln-pose på mig misstänker jag.

jonte987

Aktiv medlem
För egen del tycker jag också att det hjälper att köra en enklare grävd led som nya oua oua på repeat för att hitta känslan lite. Blir tyvärr för få timmar på hojen hemma.

kais01

Aktiv medlem
gillar att sitta 'på' cykeln och inte 'i'.

den får jobba under mig, raskt och nätt, känslan av frihet, ungefär som en snowboard.

att sitta 'i' cykeln förbinder jag med tung schabrakkänsla och instängdhet. som att åka buss.

vad ska det vara bra för?

Raggamuffin

Aktiv medlem
gillar att sitta 'på' cykeln och inte 'i'.

den får jobba under mig, raskt och nätt, känslan av frihet, ungefär som en snowboard.

att sitta 'i' cykeln förbinder jag med tung schabrakkänsla och instängdhet. som att åka buss.

vad ska det vara bra för?
Det går fortare.
Låg tyngdpunkt så nära hjulens motsvarighet till rollcenter det går.

InlineOla

Aktiv medlem
Intressant video.
Var dropper-post viktigare på old-school-cyklar än på moderna? Där man hängde bakom sadeln liksom brant nerför? Nu hänger man över styret istället, och är framför sadeln liksom?
Med dagens branta sadelrörsvinklar är sadeln mer i vägen än tidigare, förut va sadeln längre bak o lägre ner (samma avstånd till vevparticentrum men flackare vinkel). Skulle säga att brant sadelrörsvinkeln (modern geo) gör det viktigare med dropper.

Makten

Aktiv medlem
Vad har du för framdäck och med vilket tryck? Hur är din gaffel ställd?
Jag tänker att om du har dåliga förutsättningar för bra grepp (kasst däck, för hårt tryck eller knasig dämpning) så kanske du blir onödigt rädd för att fördela lagom mycket vikt på framhjulet.
Sen ska du naturligtvis inte behöva hänga på styret som det låter på en del andras beskrivningar, men för att få vettig fördelning mellan fram och bak måste du längre fram än på en kortare cykel. Prova att sänka överkroppen mot styret utan att böja så mycket på benen, när det går utför. Så att du har formen av ett "L" (uppochned, såklart).

Gammal bild med kort cykel, men principen är fortfarande densamma:

attack.jpeg

Skillnaden med en längre cykel är att du har mycket mer svängrum utan att komma för långt fram, samt att armarna hamnar i en vettigare position (inte rakt ner).

radarminnet

Aktiv medlem
http://instagr.am/p/CFYERJPngpP/
Kika på deras position, har du hakan vid styret?
Men ingen av cyklisterna i videon är ju ens i närheten av att se ut som skissen som postades tidigare, med ryggen typ horisontell och armbågarna i 90 graders vinkel? Alla åker mycket närmare ”old school”, även om de förstås inte hänger med rumpan över bakhjulet och har raka armar. Jag har lite svårt att se poängen med skisser (och videos) där tekniken överdrivs till närmast parodiska nivåer. Jag har aldrig sett någon som cyklar riktigt snabbt se ut som snubben i videon i inlägg #9.

kais01

Aktiv medlem
apropå snabbhet; den i min närhet som är snabbast i skogen och t ex tagit
stökiga komsegment från landets snabbaste mtb-cyklister kommer ibland på en 26 tums snart tio år gammal merida med närmast lodrät framgaffel.

han kör skiten ur oss alla helt oavsett.

denna hans antika cykel är visserligen en gammal topp-produkt på sub 10 kg, men ändå. sänkstolpe; vad är det:)?

sätter ändå lite perspektiv på att även sunoptimalt material kan räcka långt.

Makten

Aktiv medlem
Men ingen av cyklisterna i videon är ju ens i närheten av att se ut som skissen som postades tidigare, med ryggen typ horisontell och armbågarna i 90 graders vinkel? Alla åker mycket närmare ”old school”, även om de förstås inte hänger med rumpan över bakhjulet och har raka armar. Jag har lite svårt att se poängen med skisser (och videos) där tekniken överdrivs till närmast parodiska nivåer. Jag har aldrig sett någon som cyklar riktigt snabbt se ut som snubben i videon i inlägg #9.
Jag tycker de flesta absolut är i närheten. Sen är det väl klart att man inte kan ha samma position HELA tiden. Kolla huvudets position i längsled i förhållande till styret. Ingen hänger bakåt i alla fall. Inte det lilla minsta ens.
När man själv känner att man överdriver parodiskt så ser det ut ungefär sådär. Om ens då. 😉

stökiga komsegment från landets snabbaste mtb-cyklister kommer ibland på en 26 tums snart tio år gammal merida med närmast lodrät framgaffel.

denna hans antika cykel är visserligen en gammal topp-produkt på sub 10 kg, men ändå. sänkstolpe; vad är det:)?

Det är föga relevant eftersom personen ifråga garanterat skulle vara ännu snabbare på en vettig cykel. Om underlaget är stökigt och det går fort. Är "landets snabbaste MTB-cyklister" snabbast på Cykelvasan eller i ESS?

Raggamuffin

Aktiv medlem
De står väl inte still på cykeln iof. Sen är det alltid med sånt här att man måste överdriva väldigt mycket, man tycker man skjuter ut höften i en sväng och tror man ser ut som Brage sen ser man foto efteråt och man är spikrak. Likadant man tycker att man rör sig på cykeln, sen ser man film och det är ett helt piratskepp med döda seglare.
När man visar måste man överdriva, det är samma om det så är skidor eller rockringar.

Det räcker uppenbarligen till att köra ifrån folk som inte är snabbare än er, men i EWS hade det troligen blivit svårt utan att ha lika bra material som resten av startfältet.

Inte jag heller. Men jag kan iofs se att de jag hojar med som är riktigt duktiga är lite mer aggressiva framåt än jag. Tänker att överdrivna bilder och videor ändå är ett bra sätt att visa åt vilket håll man bör gå. Men det har kommit lite bra tips också på justeringar som kan vara värda att kika på om saker känns "fel". Med det sagt är jag mer och mer övertygad om att min hoj är 10/10 och att jag själv är problemet. HAHA.

radarminnet

Aktiv medlem
Jag tycker de flesta absolut är i närheten. Sen är det väl klart att man inte kan ha samma position HELA tiden. Kolla huvudets position i längsled i förhållande till styret. Ingen hänger bakåt i alla fall. Inte det lilla minsta ens.
När man själv känner att man överdriver parodiskt så ser det ut ungefär sådär. Om ens då. 😉
De står väl inte still på cykeln iof. Sen är det alltid med sånt här att man måste överdriva väldigt mycket, man tycker man skjuter ut höften i en sväng och tror man ser ut som Brage sen ser man foto efteråt och man är spikrak. Likadant man tycker att man rör sig på cykeln, sen ser man film och det är ett helt piratskepp med döda seglare.
När man visar måste man överdriva, det är samma om det så är skidor eller rockringar.
Ja, OK, i närheten är de kanske, särskilt om man jämför med hur det såg ut i XC-världscupen på 90-talet. Men jag håller inte med om att man måste överdriva när man visar rätt teknik, det är möjligt att en instruktör måste göra det, första gången, i en personlig demonstration, men i en video som folk använder som referens? Jag tänker att man filmar sig själv och jämför med en referens. Om då referensen är överdriven så hamnar man ju "fel" när man gör "rätt" 🤯

EDIT: Stavning

kais01

Aktiv medlem
jag tror snarare det är trygghet än snabbhet som uppnås med en modern cykel.

när det gäller framåtlutad position blir denna nödvändig för att få det långt fram sittande framhjulet att greppa.

på en gammal cykel lutar istället folk sig bakåt för att inte få otb.

men det behöver inte nödvändigtvis innebära någon skillnad i hastighet, så länge du behärskar ditt fordon.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ja, OK, i närheten är de kanske, särskilt om man jämför med hur det såg ut i XC-världscupen på 90-talet. Men jag håller inte med om att man måste överdriva när man visar rätt teknik, det är möjligt att en instruktör måste göra det, första gången, i en personlig demonstration, men i en video som folk använder som referens? Jag tänker att man filmar sig själv och jämför med en referens. Om då referensen är överdriven så hamnar man ju "fel" när man gör "rätt" 🤯

EDIT: Stavning
Jag syftade inte på videon jag länkade utan jag tolkade ditt inlägg som du menade instruktionsvideos.
Min erfarenhet är man om man har tur når halvvägs när man visar, därför överdriver man så kommer man med lite tur närmre målet.

jag tror snarare det är trygghet än snabbhet som uppnås med en modern cykel.

när det gäller framåtlutad position blir denna nödvändig för att få det långt fram sittande framhjulet att greppa.

på en gammal cykel lutar istället folk sig bakåt för att inte få otb.

men det behöver inte nödvändigtvis innebära någon skillnad i hastighet, så länge du behärskar ditt fordon.
Jag tror inte alls som du utan är fullkomligt övertygad om att hastigheten ökar markant. All min erfarenhet jag samlat på mig sen jag 1984 stod på startlinjen på en BMX i Tomelilla första gånger pekar på det.

Valhalla_

Aktiv medlem
Word. Undrar hur det känns att faktiskt ha samma pose som brage.
Man kanske egentligen inte ska sikta på att ha hakan över styret, man kanske borde sikta på att ha topcapen i munnen så kanske man kommer halvvägs dit. 😁

Kortare stam och ett high rise styre skulle ge dig samma position, utan en lång radda med spacers. Hur funkar det med ditt angle set förresten? 🙂
1600676563030.png

Tomcaten

Aktiv medlem
Word. Undrar hur det känns att faktiskt ha samma pose som brage.
Man kanske egentligen inte ska sikta på att ha hakan över styret, man kanske borde sikta på att ha topcapen i munnen så kanske man kommer halvvägs dit. 😁

Kortare stam och ett high rise styre skulle ge dig samma position, utan en lång radda med spacers. Hur funkar det med ditt angle set förresten? 🙂
Visa bilaga 443439
Blir det inte bara plus minus noll? Sedan har jag svårt att hitta många 82 styren som erbjuder hög rise också.

Fint, tack.

radarminnet

Aktiv medlem
Jag syftade inte på videon jag länkade utan jag tolkade ditt inlägg som du menade instruktionsvideos.
Min erfarenhet är man om man har tur når halvvägs när man visar, därför överdriver man så kommer man med lite tur närmre målet.
Jo, jag syftade absolut på instruktionsvideos. Jag tycker det är bra om såna visar hur man faktiskt ska göra, så att man kan använde dem som referens när man jämför med videos på sig själv. Varför behöver instruktionen vara överdriven om du har möjlighet att titta på video på hur du själv gör? Om du inte gör som i referensen gör du ju "fel", och ser också åt vilket håll du gör fel? Exemplet behöver ju inte vara överdrivet för att du ska se/förstå åt vilket håll du ska?

Valhalla_

Aktiv medlem
jag tror snarare det är trygghet än snabbhet som uppnås med en modern cykel
Du menar att Yoann Barelli kände sig egentligen bara trygg på grim donut? Han kom ju ändå i mål flera sekunder snabbare än på sin commencal meta, trots strul med kedjan.
Nu är ju grim donut lite extrem, men jag tror liknande resultat uppnås om man jämför en hoj från 2010 och en från 2020.

Kan iofs hålla med om att en vanlig person, typ jag, blir nog mer trygg än snabb på en modern hoj. Fst å andra sidan, lite snabbare blir man väl också om man är trygg? :unsure:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer