Sitter ovanpå cykeln – inte i den :)

simson

Aktiv medlem
För mig handlar det inte om att det ska gå snabbare mer att jag vill klara av hinder lite säkrare utan att behöva hoppa av , och ja jag böjer på knäna när hoppar bungyjump oxå det blir faktiskt lite lägre då😜
Mange

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jo, jag syftade absolut på instruktionsvideos. Jag tycker det är bra om såna visar hur man faktiskt ska göra, så att man kan använde dem som referens när man jämför med videos på sig själv. Varför behöver instruktionen vara överdriven om du har möjlighet att titta på video på hur du själv gör? Om du inte gör som i referensen gör du ju "fel", och ser också åt vilket håll du gör fel? Exemplet behöver ju inte vara överdrivet för att du ska se/förstå åt vilket håll du ska?
Min erfarenhet är inte att folk tittar på en video hur de gör. Det jag menade när man ser på film eller foto efteråt är från en tävling t ex. Men man behöver ändå överdriva lite för att rörelsen ska synas.
Få fotar eller filmar sig själva från sidan och jämför med instruktionsvideos är min egen erfarenhet i alla fall. Om du gör det så sticker du precis som jag ut från mängden på den punkten. Jag har byggt en ställning så jag kan slo-mo filma mig själv så det går att analysera efteråt.

Hozo

Medlem
Har en skum känsla när jag kör min Ripmo AF av att jag liksom sitter ”ovanpå” cykeln. Jag kommer inte ner i rätt (trygg/stabil) position när jag dundrar nerför. Sitter kanon på platten och uppför men hittar liksom inte rätt när det går nedåt. Har sadeln så långt bak jag törs. Styret 20 mm rise och styrstam på 50 mm. 2 X 5 mm spacers under styret. Kan känna att det är lite långt till styret ibland – att jag har för raka armar kanske. Är 187. Tappar också framhjulet i svängarna ibland. Ja, jag fattar att detta är helt omöjligt att svara på via nätet :) – men det jag undrar är väl egentligen om någon annan haft en liknande känsla av att inte ”komma ner i cykeln” och vad ni valde att försöka justera för att bli mer planterad i rätt position?

Det första man ska komma ihåg är att ska cykeln både gå upp, på platten och ned så kommer man behöva kompromissa. En XC åkare kör gärna negativ rise på stammen för att ta sig upp bättre och i XC spenderas mer parten av tiden på vägen upp som för all mtb.

Så bra upp = dåligt ned.

Långt till styre kan man, utan att byta ram, kompensera för med blandannat:

1 Kortare stam
2 Smalare styre
3 Mer spacers under stammen
4 Hårdare gaffel fjäder/tryck
5 mjukare dämpare bak.

Säga att man har x rise och x anta spacers under styret säger precis ingenting. Det som är intressant är "stack" mot bb't.

Är stacken mellan höjden på bb't till styret för lågt känns det mer som man sitter ovanpå cykeln, man är lite utsträckt och styret "dyker" när det blir brant. Förut var problemet oftast att bb't från marken var för högt (tänk gamla huck monster), på moderna cyklar är problemet snarare styrhuvudenas stack plus integrerade lager som gör att man kan ha styret för lågt.

Tittar man på lägre personer som Greg Minnaar aka the GOAT så kör han styret väldigt högt. Tittar man på tex Sam Hill, Danny Hart etc som är närmare 2dm kortare så har de styret mycket lägre. Tittar man vidare på ration mellan reach & stack på tex Santa Cruz Megatower så sjunker det från 1,43 till 1,29 från minsta till största storleken. Skulle man ha samma ratio på största storleken så skulle stacken vara ca 7cm högre. Så cockpitten är relativt lägre på de större storlekarna och vad det gäller riktiga proffs verkar detta kompenseras till stor del med spacers under stammen.

Vad det gäller åkteknik så skulle jag rekommendera att inte titta på youtubers som har 0 resultat i stora internationella tävlingar. Ta heller en helkväll med vitalRaw, se hur proffs rör sig på cykeln i varierande terräng, filma dig själv i skogen och sedan jämför du.

Hozo

Medlem
Tycker det här är en bra bild av Hart på brantare teknisk åkteknik och plattare enklare.

Positionen ska alltid vara en funktion av terrängen. Ju brantare det blir ju mer bak kan man vara och fortfarande lägga vikt i händerna mot styret eftersom hela ekipaget redan är väldigt framåtlutat men blir det plattare så ställer man sig mer och fäller överkroppen genom höften.

Vill man klaga på åktekniken på denna människa så tror jag man måste börja på söka youtube "Danny Hart Champery"

Tomcaten

Aktiv medlem
Kan bli svårt att efterlikna Hart för han är så kort så det blir så annorlunda med allt, inte minst trådskaparen(187cm)

Makten

Aktiv medlem
Stack i förhållande till cyklistens längd är ju lurigt eftersom även armarna blir längre, så man når längre ner (och fram). Att skillnaden är liten mellan storlekarna är alltså kanske inte så konstigt.

Hozo

Medlem
Stack i förhållande till cyklistens längd är ju lurigt eftersom även armarna blir längre, så man når längre ner (och fram). Att skillnaden är liten mellan storlekarna är alltså kanske inte så konstigt.

Ja men allt annat blir också längre eller? Har du längre ben hamnar väl höften längre bak om du böjer lite på knäna? Utan att gå runt i pitsen så är min killgissning att längre personer kör mer stack.

Hozo

Medlem
Tycker the GOAT ser väldigt lik ut som Hart eller? Men han är ju inte duktig på teknisk åkning så det går som inte att ha han som förebild.....

kais01

Aktiv medlem
Du menar att Yoann Barelli kände sig egentligen bara trygg på grim donut? Han kom ju ändå i mål flera sekunder snabbare än på sin commencal meta, trots strul med kedjan.
Nu är ju grim donut lite extrem, men jag tror liknande resultat uppnås om man jämför en hoj från 2010 och en från 2020.

Kan iofs hålla med om att en vanlig person, typ jag, blir nog mer trygg än snabb på en modern hoj. Fst å andra sidan, lite snabbare blir man väl också om man är trygg? :unsure:

om man klarar sig utan kedja visar det väl att saker som vi tar för givna för en snabb framfart kan ställas ifråga.

jag ställer inte ifråga att en lång framända är tryggare, och säkert av många blir snabbare, men är åkaren av rätta virket tycks detta spela mindre roll.

vi kan ju börja med feta sextiotummare så ska vi se på materialbetingade framgångar. men är det roligare?

Helkama raisu

Aktiv medlem
Känner mig lite som gubben mot strömmen här men högt styre har alltid fått mig känna mig mer i hojen och lågt uppepå. Tänker mig att bb-drop kan påverka också.
Yoann tyckte jag mig var ganska noga med att påpeka att geo på grim donut passade bra just för den banan men kanske inte skulle vara hans förstaval i alla situtioner.

glitch

Aktiv medlem
Många bilder visar DH åkare på riktigt branta spår. Som nämnt ovan, ju brantare desto mer sköter sig det där med viktandet. ju flackare desto mindre anledning att vara så hopkrupen.
Ska väl också tilläggas att proffsen kör ASFORT. Skulle gissa att de bitvis är så hopkrupna helt enkelt för att bara vara så aero som möjligt. Knappast relevant för en glad motionär i Barbro.

Hozo

Medlem
Känner mig lite som gubben mot strömmen här men högt styre har alltid fått mig känna mig mer i hojen och lågt uppepå. Tänker mig att bb-drop kan påverka också.
Yoann tyckte jag mig var ganska noga med att påpeka att geo på grim donut passade bra just för den banan men kanske inte skulle vara hans förstaval i alla situtioner.

Du har helt rätt på båda punkterna. Mycket bb drop gör att man får mer höjdskillnad till styret. Jag skulle vilja påstå att känslan man få kan mer liknas vid "bakom styret" och ovan på styret.

Grim donut är en speed maskin och kommer va as snabb på stökiga spår som har mer följsamma svängar vilket också är en vanlig typ av planerade cykelleder tillskillnad från stigar som skapats av vandrare som kan vara mer knixiga och lagom oflowiga. Så kanske lite tråkig och besvärlig om man uppskattar att "leka" på stigarna lite!

Jag syftade inte på videon jag länkade utan jag tolkade ditt inlägg som du menade instruktionsvideos.
Min erfarenhet är man om man har tur når halvvägs när man visar, därför överdriver man så kommer man med lite tur närmre målet.

Jag tror inte alls som du utan är fullkomligt övertygad om att hastigheten ökar markant. All min erfarenhet jag samlat på mig sen jag 1984 stod på startlinjen på en BMX i Tomelilla första gånger pekar på det.
Håller med. Jag kör snabbare
Du har helt rätt på båda punkterna. Mycket bb drop gör att man får mer höjdskillnad till styret. Jag skulle vilja påstå att känslan man få kan mer liknas vid "bakom styret" och ovan på styret.

Grim donut är en speed maskin och kommer va as snabb på stökiga spår som har mer följsamma svängar vilket också är en vanlig typ av planerade cykelleder tillskillnad från stigar som skapats av vandrare som kan vara mer knixiga och lagom oflowiga. Så kanske lite tråkig och besvärlig om man uppskattar att "leka" på stigarna lite!
Bara så jag hänger med här – lågt BB Drop – som man väl får anse Ripmo AF ha (?) – gör att man med fördel kan plocka bort sina spacers och köra styret så lågt som möjligt? Högre BB drop = spacers? Alltså i teorin.

Hozo

Medlem
Håller med. Jag kör snabbare

Bara så jag hänger med här – lågt BB Drop – som man väl får anse Ripmo AF ha (?) – gör att man med fördel kan plocka bort sina spacers och köra styret så lågt som möjligt? Högre BB drop = spacers? Alltså i teorin.

Det är en del i ekvationen ja men som jag nämnde tidigare så är det också en fråga om styrhuvudets längd som på moderna cyklar är relativt korta plus att man har interna lager. Dvs bb droppet kanske är lite lägre än förr men styrhuvudet är mycket lägre så effektivt sett så har cyklar blivit lägre i fronten. Så det intressanta måttet för att vara "i cykeln" är total stack till själva styret. Tillverkare listar stack till styrhuvudet så du vet.

I teorin ska man testa sig fram till vad som fungerar bäst. Plocka bort x spacers säger som sagt ingenting mer än att fronten blir lägre och om lägsta möjliga är bäst kan man köpa bmx peggar och sätta på framnavet för en ultimat aero låg front....Men tycker jag att mäta styrhöjd från golvet är en praktiskt enkel start på att hitta en bra setup på hojen som man sedan tweakar allteftersom, där man jämför med sin tidigare hoj. Man får ju ta det med en nypa salt med cyklar i olika segment.

Valhalla_

Aktiv medlem
jag ställer inte ifråga att en lång framända är tryggare, och säkert av många blir snabbare, men är åkaren av rätta virket tycks detta spela mindre roll.
I videon jag postade spelar det roll även för en åkare av det rätta viket. Nästan 6 sekunder snabbare på en slinga på ca 2 min är inte fy skam. Inkluderat kedjestrul på den snabbare körningen. Fast Barelli kanske inte är av samma virke som dina cykelkompisar?

Sen är det väl också så, förstås, att de som är riktigt duktiga kör ifrån vanliga dödliga på det mesta. Men det är ju inte likställt med att de inte blir snabbare med rätt geometri.

kais01

Aktiv medlem
självklart. men ts längtan efter i hellre än på är jag alltså tveksam till, likaså att det skulle vara snabbare.

definitivt inte lekfullare.

Fast såhär krångligt ska det inte vara för dig. Ge dig ut o kör bara!
Bor du i Sthlm kan du teama med mig en dag.
Helt sant. Och det är min slutsats också. Ut och kör. Men jag tackar också för alla intressanta tips och tricks i frågan. Det finns ju onekligen en del att mecka runt med. Det var ett par materialsaker jag inte tänkt på som blir kul att testa, men mest handlar det helt klart om min risiga position på cykeln. Den botas ju snabbast genom att bomba nerför berget om och om igen.

kais01

Aktiv medlem
En stor del av 29:ornas fördel är ju att man sitter i och inte ovanpå. Rollover-egenskaperna blir mycket bättre.
varför nöja sig med 29? själv kör jag gärna 30, rollover med 26+ med lågt tryck och breda fälgar ligger dock närmare 29-känslan än gamla 26. nästan så man undrar vad man skulle med 29 till. men ok; 29 är bättre:)

men rollover har väl för fan ingenting att göra med i eller på.

i för mig är schabrakkänsla, på är att rida något som fritt kan manövreras och lekas med under mig. skall enligt mig inte sammanblandas med otb-känsla, den kan man fixa bort på annat sätt.

hur det rullar är liksom en annan fråga.

Raggamuffin

Aktiv medlem
varför nöja sig med 29? själv kör jag gärna 30, rollover med 26+ med lågt tryck och breda fälgar ligger dock närmare 29-känslan än gamla 26. nästan så man undrar vad man skulle med 29 till. men ok; 29 är bättre:)

men rollover har väl för fan ingenting att göra med i eller på.

i för mig är schabrakkänsla, på är att rida något som fritt kan manövreras och lekas med under mig. skall enligt mig inte sammanblandas med otb-känsla, den kan man fixa bort på annat sätt.

hur det rullar är liksom en annan fråga.
Nu är du bara ett inlägg från att rekommendera i40-fälgar, bra jobbat. Undrade hur lång tid det skulle ta.

Rollover har helt klart med var man har den centrala tyngdpunkten i relation till navcentrum att göra.
Och rollover har i sin tur helt klart med hur fort man kan åka att göra.

kais01

Aktiv medlem
nu är du kanske bara ett inlägg från att förstå att en låg och gärna lång cykel 'på' som du smidigt manövrerar under dig utanför downhill och enduromiljö kan vara både roligare och snabbare än ett högt överbyggt schabrak 'i' med geometri som en damtralla? det kanske önskas kaross också:).

ett gott mått av rollover är önskvärt oavsett vilket koncept man föredrar. hur man uppnår det är väl också egalt. ett sätt är lägre och mer absorberande däcktryck, där inserts och bredare fälg är underlättande faktorer. att sen inte fler väljer att försöka nå dessa lättplockade frukter kan man möjligtvis beklaga.

ett annat större kurvradie på hjulet, men applicera modernt hjultänk på ett mindre hjul och du skall märka att diametern bara är en del av rolloverframgången.

var den centrala tyngdpunkten sedan befinner sig i direkt linje som en triangel i förhållande till kontaktpunkterna mot underlaget tror jag för min del är väl så viktigt för vilken fart som är trygg, jämfört med omvägen via navet.

det bör iaf vara det som avgör om det blir otb eller inte

Spacekitty

Aktiv medlem
Nu sitter ni och teoretiserar för mycket. Ut och cykla med er, prova olika positioner på cykeln på riktigt.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer