Sitter styrstammen nog långt ner?

Hej!

Extrem novis på det här med cykelhärj, har på min höjd bytt slang och justerat bromsar förr. Fick för mig att göra min cykel lite mer bekväm genom att höja styret och byta pedaler (lärde mig den hårda och arga vägen att vänster pedal skruvas ur medsols...) och har nu en fundering.

Köpte en justerbar styrstam och plockade först bort en av distansbrickorna när jag monterade den för jag ville vara säker på att den kom nog långt ner och nöp åt ordenligt kring stången, men då blev det ett väldigt stort glapp i styrlagret (?) så jag satte tillbaka den igen, och nu glappar det inte men jag är lite orolig att styrstammen inte sitter nog långt ner för att vara säkert. Bifogar en bild, är det OK eller ska jag köpa en lite smalare distans? Det syns förhoppningsvis bra på bilden vart stången slutar. Känns lite på gränsen?

1744871422307.webp

Tack!

Det kommer funka men själv skulle jag försökt få ner stammen åtminstone en skruvdiameter under kanten på styrröret.
Bara för att det känns bättre, inte för att det är absolut nödvändigt

Hej!

Extrem novis på det här med cykelhärj, har på min höjd bytt slang och justerat bromsar förr. Fick för mig att göra min cykel lite mer bekväm genom att höja styret och byta pedaler (lärde mig den hårda och arga vägen att vänster pedal skruvas ur medsols...) och har nu en fundering.

Köpte en justerbar styrstam och plockade först bort en av distansbrickorna när jag monterade den för jag ville vara säker på att den kom nog långt ner och nöp åt ordenligt kring stången, men då blev det ett väldigt stort glapp i styrlagret (?) så jag satte tillbaka den igen, och nu glappar det inte men jag är lite orolig att styrstammen inte sitter nog långt ner för att vara säkert. Bifogar en bild, är det OK eller ska jag köpa en lite smalare distans? Det syns förhoppningsvis bra på bilden vart stången slutar. Känns lite på gränsen?

Visa bilaga 763328

Tack!
Om styrlagret glappar när du tar bort en distans så behöver du justera förspänningen. Så länge inte gaffelröret sticker upp högre än styrstammen så är det alltså bara en fråga om justering.

Om styrlagret glappar när du tar bort en distans så behöver du justera förspänningen. Så länge inte gaffelröret sticker upp högre än styrstammen så är det alltså bara en fråga om justering.
Såpass, hur görs det? Jag har dragit åt toppskruven på styrstammen så mycket det går utan resultat, men det kanske är fel ställe?

Eller, alltså om jag hade haft kvar den gamla styrstammen utan brickan så hade ju gaffelröret stuckit upp högre, så jag vet inte om den här nya "kompenserar" för det.

Senast ändrad:
Är det typ en sån här?
1744873094024.webp

I så fall finns det ju ett max för hur långt in man kan få styrröret i styrstammen. Jag hade nog provat att byta ut en spacer mot en lite lägre för att se om jag hade kunnat få in lite mer styrrör i styrstammen.

Du kan ju börja med att ta bort alla spacers och trycka på styrstammen igen. Titta i springan på styrstammen hur långt upp styrrörer kommer. Sen jämför du med hur det ser ut på bilden du postade ovan. Där har du en indikation på hur mycket längre ner du kan få styrstammen.

Får du ner den ytterligare 4mm är kanske en 2mm spacer bra. Allt komprimeras ju när man spänner åt med topcapen. Tar du en för hög spacer riskerar du att inte kunna dra åt allt lagom mycket.

Kanske ingen glasklar förklaring... Säg till om du inte förstår

Använd cykeln ett par veckor, och se om du behöver få upp gaffelröret litet. Lossa och efterdra toppskruven. Kan behöva göras flera gånger. Det är svårt - nuförtiden - att banka ihop det i verkstaden.

Är det typ en sån här?
Visa bilaga 763331

I så fall finns det ju ett max för hur långt in man kan få styrröret i styrstammen. Jag hade nog provat att byta ut en spacer mot en lite lägre för att se om jag hade kunnat få in lite mer styrrör i styrstammen.

Du kan ju börja med att ta bort alla spacers och trycka på styrstammen igen. Titta i springan på styrstammen hur långt upp styrrörer kommer. Sen jämför du med hur det ser ut på bilden du postade ovan. Där har du en indikation på hur mycket längre ner du kan få styrstammen.

Får du ner den ytterligare 4mm är kanske en 2mm spacer bra. Allt komprimeras ju när man spänner åt med topcapen. Tar du en för hög spacer riskerar du att inte kunna dra åt allt lagom mycket.

Kanske ingen glasklar förklaring... Säg till om du inte förstår

Det ser ut att vara exakt en sån där faktiskt, köpte den på rekommendation av lokala cykelbutiken.

Om jag tar bort samtliga distanser så kommer den marginellt längre ner, knappt 1mm, så den verkar sitta så långt ner det går. Med två brickor blir det ett sånt här stora avstånd

1744874957320.webp

1744874923463.webp

Njä, så ska det inte se ut. Du måste ta bort styrstammen och börja om, alternativt leta fram en distans till.

Så kanske helt enkelt skaffa en lite smalare tredje distans då för att få in lite mer rör som första tanken var? Och som du skrev.
Ja det är ju inte fel att fintrimma så att du får in styrröret så mycket som möjligt, men ändå kan spänna åt allt rätt med toppskruven.

Distanser (spacers) är rätt billiga så det borde inte vara några problem att hitta några låga du kan finjustera med.

Nu vet jag inte hur du gör men jag har för mig att man lossar stammens skruvar, drar åt lagom mycket med toppskruv tills lagret är mysigt åtrdraget och sedan drar åt stammens skruvar. Har du tagit bort en distans under kanske du behöver lägga till den ovanför stammen innan du lägger på topplocket (eller vad sjutton det kan heta).
Så nu har jag kanske gjort bort mig i beskrivningen så någon annan kan skriva hur man SKA göra :)

Nu vet jag inte hur du gör men jag har för mig att man lossar stammens skruvar, drar åt lagom mycket med toppskruv tills lagret är mysigt åtrdraget och sedan drar åt stammens skruvar. Har du tagit bort en distans under kanske du behöver lägga till den ovanför stammen innan du lägger på topplocket (eller vad sjutton det kan heta).
Så nu har jag kanske gjort bort mig i beskrivningen så någon annan kan skriva hur man SKA göra :)
Titta på bilden på styrstammen. Hålet för styrröret är inte genomgående.

Bra förklaring! 😀

Som nybörjare är det rätt lätt att missa att man måste lossa styrstammen innan man drar åt förspänningsskruven. Jag drog som fan, minns jag, och svor över att det inte hände någonting.. 😅

Bra förklaring! 😀

Som nybörjare är det rätt lätt att missa att man måste lossa styrstammen innan man drar åt förspänningsskruven. Jag drog som fan, minns jag, och svor över att det inte hände någonting.. 😅

Låter som mig och pedalerna då :D Jag lyckades byta höger men la säkert 30 minuter på att dra den vänstra och fel håll, har typ sår på alla fingar, innan jag gick in och såg mig själv besegrad och fick höra "men du vet väl om att ena ska dras åt fel håll"...

Logiskt när man tänker på att den inte ska kunna trampas loss, men ändå. Hade inte en aning.

Titta på bilden på styrstammen. Hålet för styrröret är inte genomgående.
Finns det en skruv för förspänning av styrlagret på toppen av styrstammen?

I ditt fall misstänker jag att du inte kan flytta upp spacers ovanför styrstammen. Du behöver passa in styrlagret, på din bild verkar det ha gått lite isär. Sedan säkerställer att styrstammen når lite över toppen på gaffelröret. Se nu till att justerskruven hittar den expander eller starnut som nog sitter i gaffelröret. Det behövs för att kunna spänna lagret. Skruva ihop så det känns mysigt som någon skev. Kolla så styrstammen pekar rätt fram. Skruva fast med skruvarna på sidan av styrstammen.

Han bort en spacer för att se hur långt ner han kan få styrstammen som längst. Med två spacers får han ner den 1-2mm längre än med tre, som han hade när det gick att spänna åt allt rätt. Så den glappiga bilden är bara för att visa hur långt man kan få ner styrstammen

Jag kan inte se om 3 distanser är rätt - MEN om varken 2 eller 3 är korrekt så får man skaffa en eller några tunnare och göra det korrekt

Skruven ska vara en bit ner ja - och motsvarande top cap en bit upp. Dest sista går kanske inte att misslyckas med.

Instruktion för vanlig stam

Det är väl rätt där. Viktigt är att INTE dra skruven i locket för hårt! Det förstör styrlagren! Vicke lite med frambromsen åtdragen så att styrlagren "sätter sig" utan glapp. Dra sedan skruven lugnt o fint och sluta med att dra åt klämmorna i styrstammen.

Rätt svar på ursprungsfrågan är:
* Prova in den styrposition som passar dig.
* Släng den där klumpedunsen i återvinningen.
* Köp en riktig (fast) stam som ger samma styrposition.
* Montera på vanligt sätt med topcap för lagerjustering.

Det är inte första gången som frågan har kommit upp om hur man justerar styrlagret med en sådan stam.

Rätt svar på ursprungsfrågan är:
* Prova in den styrposition som passar dig.
* Släng den där klumpedunsen i återvinningen.
* Köp en riktig (fast) stam som ger samma styrposition.
* Montera på vanligt sätt med topcap för lagerjustering.

Det är inte första gången som frågan har kommit upp om hur man justerar styrlagret med en sådan stam.

Lustigt, jag tyckte inte det svarade på frågan alls :)

Tillbaka
Topp