Sittställning CX (vs LVG)

popeye

Medlem
JAg vet att den här frågan har berörts i tidigare tråder men jag är trots detta nyfiken på era åsikter.

Vad jag förstått så finns det två skolor vad gäller sittställning på CX. Den ena säger "ändra så lite som möjligt". Lika stor cykel, samma seatback men kanske lite kortare styrstam.
Den andra skolan verka förespråka 1-2 cm kortare överrör, 0-1 cm mer seatback, lite lägre sadel och ca 2 cm kortare reach.
Vad har ni för åsikter och kunskaper.

JAg är speciellt intresserad av styrstamslängd. Händer det något radikalt med hur jag hanterar cykeln i lite stökigare terräng om jag har en lång styrstam? Är 120-130 no no?

Det beror som sagt på vad du skall använda cykeln till. Det beror även på personliga preferenser. Tävlingsåkare har ibland en väldigt landsvägslik position.

Dessutom beror det lite på cykelns geometri hur den påverkas av en längre styrstam. Vanligtvis så får du något lugnare styrning med längre styrstam. Dock så kan en brant styrvinkel i kombination med lång styrstam ge ogynnsam viktfördelning vid utförskörning i terräng.

120-130 mm är normalt sett inga problem. Exempelvis kör Sven Nys med 120 mm och Ryan Trebon kör med 130 mm enligt Cyclingnews. Ryan Trebon är dock lång som en älg, (1,96m).

Beppe

lvg - ligga och borra i vinden. låg överkropp för att minska luftmotståndet.

cx - tänk långsam cykling på tunga växlar på väldigt segt underlag. upprät sittpostion för mer kraft och minska påfrestningarna på ryggen.

hur olika styrstamslängder påverkar styrning och viktfördelning utför osv tycker jag personligen är ungefär en tusendel så viktigt som att hitta en ställdning som skonar ryggen så mycket som möjligt. snabbaste sittställningen med andra ord.

Skall det tävlas så beror det på vilken skola som din ram är byggd efter. Är det en klassisk CX-geometri så kör med samma styrstamslängd som på racern då ovanröret är kortat.

Är ramen byggd enligt nya skolan med lägre vevlagerhöjd och normal längd på ovanröret så kör med kortare styrstam.

Sadelhöjd och setback bör vara samma som på racern alternativt lite lägre med något mindre setback om du sitter långt bak på racern.

Beppe

Det är ju din kropp som bestämmer vad som är rätt för dig. Hitta en ram i rätt storlek och laborera sedan med lite olika styrstammar och sadelinställningar till du hittar rätt.

Ska det rejsas så: Den andra skolan verka förespråka 1-2 cm kortare överrör, 0-1 cm mer seatback, lite lägre sadel och ca 2 cm kortare reach. som du själv skrivit, cykelcross handlar så mycket mer om teknik än fart som vissa happyiter verkar tro (det är därför det räcker med cantileverbromsar också) :-) T

Min är 2 cm kortare och jag har tom 3 cm kortare reach än min lvg, samma setback i förhållande til vevpartits centrum. Lite högre sadel pga kortare vevarmar.

Jag kör 1cm kortare reach på min. Styret högre upp än på racern men beror mer på ramen. Tror jag sitter ungefär lika högt oavsett cykel men så går det inte så fort när jag rejsar heller, men kul.

Jag sitter o,5cm lägre, samma sadelsetback (mkt redan från början), 1 cm kortare reach och 2 cm högre styre allt i jämnförelse med min racer. Båda cyklarna är stl 56cm.
//F

Reach brukar avse avståndet mellan sadelns spets och centrum på styret. Overall reach brukar istället avse ovanrörslängd plus styrstamslängd. Vissa anger en rams reach som ovanrörslängd minus setback.

Reach beror alltså både på sadelns position och styrstammens längd. Vill du ändra den så byter du lämpligen styrstam eller lägger dig på sträckbänken...;)

Beppe

BeppeTurbo skrev:
-------------------------------------------------------
> Skall det tävlas så beror det på vilken skola
> som din ram är byggd efter. Är det en klassisk
> CX-geometri så kör med samma styrstamslängd som
> på racern då ovanröret är kortat.
>
> Är ramen byggd enligt nya skolan med lägre
> vevlagerhöjd och normal längd på ovanröret så
> kör med kortare styrstam.
>
> Sadelhöjd och setback bör vara samma som på
> racern alternativt lite lägre med något mindre
> setback om du sitter långt bak på racern.
>
> Beppe

Vad innebär klassisk CX-geometri kontra nya skolan? :/

Att korta eller öka längden på styrstammen är oftast inte tillräcklig åtgärd, säkerligen kommer du att vilja göra ytterligare en åtgärd på styrets höjd om du minskar räckvidden.

Jag föreslår att du gör enligt följande om du har tillgång till en trainer. Justera de fyra viktiga nämligen:

1. Sadelhöjd
2. Styrhöjd (drop)
3. Sadelposition (setback)
4. Räckvidd (reach)

Det är viktigt att du sitter i balans på sadeln. Med balans på sadeln menar jag att du skall sitta avslappnat på sittbenen med bäckenet framåttippat i 45 grader. När du aktiverar muskelkorsetten skall du känna att du förutom jobbar med lårens fram- och baksida även aktiverar sätesmuskulaturen istället för att hålla emot och kompensera med ländryggsmuskulaturen.
Åk nu ut och testa i terräng. Upplever du nu t ex att styret är för lågt så upp med cykeln igen på trainern. Höj styret men du kommer att märka att balansen på sadeln rubbats vilket kommer att kräva omjusteringar av de andra parametrarna också. Ett ytterligar exempel kan vara att du behöver komma längre bak på sadeln och med detta höja styret ytterligare för att öppna upp höftböjaren.

Jag är medveten om att detta kan vara en komplicerad väg att gå med byte av styrstammar m.m. och om du t ex inte har en trainer. En trainer är inte nödvändig men underlättar i o m att du kan koppla bort hjärnan från att hålla balansen och koncentrera dig på att hitta rätt inställning.

Att bara byta ut styrstammen på en höft kan ofta både bli dyrt och mindre lyckat, det kan jag vittna om. När du sitter i balans så har du ett fönster på på ca +/-1.0 cm.

Har du frågor kring det jag skrivit så posta dem här.

Benny

Om man skall testa sittställningen på trainer måste man ju se till att få upp framhjulet till samma höjd som bakhjulet.

Vid nästa CX-tävling så smygmät Crosscars & öijers mått. Då blir det rätt oavsett om det passar dig eller inte ;)

Har du tillgång till en lufttrycksmäatre så kolla även av det på deras cyklar och återkom i denna tråd:)

Själv kör jag med samma längd på stam som på lvg förutsatt att ramgeometrin är ganska lika. annars får man helt enkelt prova sig fram.

Micke S skrev:
> hur olika styrstamslängder påverkar styrning och
> viktfördelning utför osv tycker jag personligen
> är ungefär en tusendel så viktigt som att hitta
> en ställdning som skonar ryggen så mycket som
> möjligt.

Hur olika sittställningar skonar ryggen osv tycker jag personligen är ungefär en tusendel så viktigt som att hitta en ställning som är så aerodynamisk som möljigt.

Supertramp skrev:
> Micke S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > hur olika styrstamslängder påverkar styrning
> och
> > viktfördelning utför osv tycker jag
> personligen
> > är ungefär en tusendel så viktigt som att
> hitta
> > en ställdning som skonar ryggen så mycket som
> > möjligt.
>
> Hur olika sittställningar skonar ryggen osv
> tycker jag personligen är ungefär en tusendel
> så viktigt som att hitta en ställning som är
> så aerodynamisk som möljigt.

Men aerodynamik är ju inte viktig i de hastigheter (oftast under 30 km/h)som man kör cx?

Scott tokig skrev:
> Men aerodynamik är ju inte viktig i de
> hastigheter (oftast under 30 km/h)som man kör cx?

Jo det är nog sant, om man tävlar CX kanske man ska tänka annorlunda.
Men det är en hel del luftmotstånd i 30 km/t också, minst 100W.

Man får väl bara se till att köra CX i 45 km/h så aerodynamiken får större betydelse? Svårare än så är det ju inte.

Supertramp skrev:
------------------------------------------------------
>Micke S skrev:
>-------------------------------------------------------
> hitta
> > möjligt.
>

och hur många cx-tävlingar hade du kört nu igen jocke? ;-)

Senast redigerad av en moderator:
När jag kan snitta 40km/h på 10-12 mil ensam ska jag börja tänka på aerodynamiken :-)

Jag håller med Micke S, det är viktigt att skona ryggen, den ska vara med länge.

Supertramp skrev:
> Micke S skrev:
> -----
> > hur olika styrstamslängder påverkar styrning
> och
> > viktfördelning utför osv tycker jag
> personligen
> hitta
> > möjligt.
>

Senast redigerad av en moderator:
mytomspunnen skrev:
> och hur många cx-tävlingar hade du kört nu igen
> jocke? ;-)

Inga.
Men så skrev jag "personligen tycker jag" också.
Den dagen jag börjar tävla CX så ska jag ha sjuk drop på min CX!

Och sen undrar jag om det verkligen är illa för ryggen att sitta så man får lite ont?
Nu har jag aldrig kört cykel i skogen, men i alla fall på landsväg så tycker jag att man vänjer sig vid det mesta och kan man inte se att framåtlutad cyklin i en ställning som anstränger muskler i rygg och bål som bra träning för just de musklerna?

Personligen har jag haft mycket problem med min rygg (även om det blivit bättre sen jag började cykla) och jag har alltid varit grymt ovig. Visst kan det kännas lite obekvämt ibland på cykeln men jag har aldrig fått riktiga smärtor i ryggen av att sitta länge i aeroställning.

Supertramp skrev:
> Personligen har jag haft mycket problem med min
> rygg (även om det blivit bättre sen jag började
> cykla) och jag har alltid varit grymt ovig. Visst
> kan det kännas lite obekvämt ibland på cykeln
> men jag har aldrig fått riktiga smärtor i ryggen
> av att sitta länge i aeroställning.

Fast det är väldigt vanligt med låsningar i rygg vid hård cykelansträngning (jag har själv haft såna problem på mtb). Dessa brukar kunna minskas kraftigt med en mer upprätt sittställning. Det är bara att titta på hur folks cyklar är byggda. Väldigt få klarar att köra så extremt dropp som du kör...

mytomspunnen skrev:
> Väldigt få klarar att köra så extremt dropp som du kör...

Mest för att dom inte försökt.
(tror jag i alla fall)

lite drop har ingen dött av, däremot vet jag om många som flugit iväg av vindmotstånd i 15km/h med döden som utfall, flera tusen!

äsch egentligen lönar det ju inget till o sitta o diktera hur folk ska sitta, då det beror lite på cykeln, ryggen och egna preferenser. Jag har väldigt kort styrrör på min mtb och ganska cx liknande geometri i övrigt, så min har ganska stor drop och är rätt lång för mig men jag gillar det, då man helt enkelt ser snabbare ut med lite liggställning.

Supertramp skrev:
> Mest för att dom inte försökt.
> (tror jag i alla fall)

Jag har försökt och för mig funkar det inte. Men så släpar jag inte knogarna i backen när jag går heller... ;-P

rularn skrev:
> Vad innebär klassisk CX-geometri kontra nya
> skolan? :/

Klassisk CX-geometri brukar innebära flackare vinklar, högre vevlagerhöjd samt ibland något kortare horisontellt ovanrör i förhållande till en racer i samma storlek. Det högre vevpartiet gör att man ibland väljer en mindre storlek. Dock så får man se till att styret kommer tillräckligt högt.

Nya skolan innebär en lägre vevlagerhöjd samt ofta semislopat ovanrör för att få mer "stand-over". Man brukar välja samma storlek som på racer.

Äldre CX-ramar byggdes med högt vevparti för att inte riskera att slå clipsen i marken när man pedalerade med fötterna på undersidan av pedalerna.

Moderna pedaler har ju bättre markfrigång så nya ramar kan byggas med lägre vevparti.

Beppe

De gånger jag sett på CX, så har dom inte suttit på sadeln i för långa perioder. Och bocken håller dom inte många minuter i verkar det som. CX känns "något" mer explosivt än TT.
Därför är jag lite skeptisk till att aerodynamik är en tusendel så viktigt som en sittställning som både kan generera kraft och tilåta kontroll över cykeln ;-)

Öijer skrev:
> Om man skall testa sittställningen på trainer
> måste man ju se till att få upp framhjulet till
> samma höjd som bakhjulet.

De flesta trainers levereras väl med ett framhjulsstöd. Annars kan man väl använda en telefonkatalog eller varför inte en träbit...

jens_trainer.jpg ht=725

Beppe

schture skrev:
> När jag kan snitta 40km/h på 10-12 mil ensam ska
> jag börja tänka på aerodynamiken.

Aerodynamiken är viktig även i lägre hastigheter, även om det kanske inte känns så...
Enl http://www.analyticcycling.com måste man ta i 29% mer(~20W) redan vid 25km/h om man håller händerna uppe på handtagen istf nere i bocken.

/Håkan

Och Magnus Bäckstedt har mätt upp i vindtunnel att den mest areodynamiska positionen var händerna ovanpå handtagen med armbågarna inåt.

clnr skrev:
> Och Magnus Bäckstedt har mätt upp i vindtunnel
> att den mest areodynamiska positionen var
> händerna ovanpå handtagen med armbågarna inåt.

Men då satt han inte med raka armar, som på uppvärmningsbilden ovan.

/Håkan

Men ursprungsfrågan i tråden gäller också hur hanteringen i stökig terräng förändras beroende på styrstamslängder etc.
Visst är det bra med aero, visst är det mer optimalt att håla i bocken än uppe på handtagen.
Men jag tror fortfarande att man vid CX tävling ( nu talar jag inte cykla omkring på en CX till jobbet och kränka tanter med korg, som inte kände till att det var tävling ), prioriterar kontroll före aero. Mjölksyran finns liksom redan där tror jag :-o

clnr skrev:
> Och Magnus Bäckstedt har mätt upp i vindtunnel
> att den mest areodynamiska positionen var
> händerna ovanpå handtagen med armbågarna inåt.

Jag antar att det inte är det traditionella greppet uppe på bromshandtagen som han menar då, utan att man ligger med händerna ovanpå (eller till och med lite innanför) handtagen, med handleden vilandes på styret och kraftigt böjda armbågar. Det är i alla fall så man ser dom ligga ofta på utbrytningar på touren, och så som jag själv också cyklar då jag kör solo eller ligger längst fram och drar (och inte behöver kunna bromsa snabbt).

(fast nu pratar vi ju helt OT, skulle ju aldrig funka i skogen)

Jag glömde sätta dit smiley'n ser jag nu :-)

HåkanC skrev:
> schture skrev:
> -----
> > När jag kan snitta 40km/h på 10-12 mil ensam
> ska
> > jag börja tänka på aerodynamiken.
>
> Aerodynamiken är viktig även i lägre
> hastigheter, även om det kanske inte känns
> så...
> Enl http://www.analyticcycling.com måste man ta i
> 29% mer(~20W) redan vid 25km/h om man håller
> händerna uppe på handtagen istf nere i bocken.
>
>
> /Håkan

Tillbaka
Topp