Sittställning för en räser...

paesan

Ny medlem
Vad har ni för knep eller trix för att ställa in sittställningen?

Jag har alltid ont i arslet efter cyklingen. Oavsett om jag har nya cykelbyxor eller tjocka gelsadeln som väger multum. Läste nu i tidningen Cykla att man ska sitta på sadeln i strumplästen och kunna trampa runt med hälen på pedalen. Har inte haft möjlighet att testa än (blir ikväll efter jobbet). Jag fick sänka sadelstoplen kanske 2-3 cm om inte mer, och cykeln ser ju inte lika "cool" ut längre eftersom jag har en slopad ram. Men jag kör på en ram med stl. M och är 180 cm lång, och vill så gärna ha lång sadelstolpe. Men det är väl kostnaden för en komfortabel cykelställning.

//p

Att du får ont i arslet efter cykling beror troligen inte på hur högt du har sadeln. Det beror troligvis på att du ännu inte har nött in arslet ordentligt (med detta sagt, vet jag ju inte hur cykelvan du är och hur ofta du cyklar). Sedan kan det även vara så att du har en sadel som har fel form och helt enkelt inte passar din rumpa. Sånt leder ofelbart till onödigt rumpont. En tjock och mjuk gelsadel behöver inte vara bättre för rumpan vid lång cykling utan kan tvärtom utgöra ett problem.

Mer exakt var i arslet gör det ont efter cykling, och hur länge? Beskriv lite mer tack så kanske du kan få något mer handfast tips.

GöranH skrev:
-------------------------------------------------------
> Mer exakt var i arslet gör det ont efter cykling,
> och hur länge? Beskriv lite mer tack så kanske
> du kan få något mer handfast tips.

Inga bilder tack..

Ok, ska försöka förklara bättre vart det gör ont.

Men det är den delen som har kontakt med sadeln. Under "kulorna" och bakåt lite. Ok, i år har jag inte cyklat så många pass (måste erkänna, sorry att jag inte nämnde det). Men tidigare år när jag cyklat och kanske ligger mellan runt 200-400 mil per sommarhalvår, typ. Och har väl motionscyklat i minst 10år. Men ändå fått ont. I år har jag köpt en tunnare sadel, som är delad i mitten. Och den gör oxå ont, därför ska jag pröva att sänka sadeln. Men bara tanken med så låg sadel får mig att känna som jag cyklar på en barncykel.

Tacksam för alla tips!

Ta en bild på hur det ser ut när du sitter på cykeln.
Sadeln är gjord för att sitta vågrätt och du ska heller inte ha för långt fram till styret, vilket även det kan ge smärta i grenen.

Nog kan man få ont av att sadeln sitter för högt. En för hög sadel gör att höften vickar sidledes vid varje tramptag, vilket kan leda till att det uppstår friktion.

cornas skrev:
> Nog kan man få ont av att sadeln sitter för
> högt. En för hög sadel gör att höften vickar
> sidledes vid varje tramptag, vilket kan leda till
> att det uppstår friktion.

Jag kan redovisa att när jag hade sadeln som högst så vickade INTE höfterna sidledes för varje nedtramp. Men då var foten och knäna nästan helt utsträckt vid lägsta punkt. Klossarna satt väl oxå längst fram på skon. Men jag fick bara en otrolig träningsvärk i vaderna och ont i hälsenorna att jag inte kunde löpträna. Så nu har jag flyttat tillbaks klossarna mer mot mitten av skon.

Återkommer med info efter kvällens tur.

Jag har sett proffsen på bilder, de verkar åka på väldigt små ramar. Jag är ändå 180 lång på en GIANT TCR stl. M, som skall vara anpassad för personer mellan 175-185 cm, vad jag har förstått. Jag har för i år också bytt från 110 mm till 90 mm styrstam. Men sitter nog som bekvämast när jag håller 2-3 cm innan STI-reglagens böj på styret. Alltså, jag vilar inte med händerna på STI-reglagens gummi. Kanske skulle jag gå ner till en ram i stl. S?

//p

Jag tycker det är ganska vanligt att se cyklister med för höga sadlar som sitter och vickar. Speciellt i prevätterntider. En på förrti kanske.

paesan skrev:
> cornas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nog kan man få ont av att sadeln sitter för
> > högt. En för hög sadel gör att höften
> vickar
> > sidledes vid varje tramptag, vilket kan leda
> till
> > att det uppstår friktion.
>
> Jag kan redovisa att när jag hade sadeln som
> högst så vickade INTE höfterna sidledes för
> varje nedtramp. Men då var foten och knäna
> nästan helt utsträckt vid lägsta punkt.
> Klossarna satt väl oxå längst fram på skon.
> Men jag fick bara en otrolig träningsvärk i
> vaderna och ont i hälsenorna att jag inte kunde
> löpträna. Så nu har jag flyttat tillbaks
> klossarna mer mot mitten av skon.
>
> Återkommer med info efter kvällens tur.
>
> Jag har sett proffsen på bilder, de verkar åka
> på väldigt små ramar. Jag är ändå 180 lång
> på en GIANT TCR stl. M, som skall vara anpassad
> för personer mellan 175-185 cm, vad jag har
> förstått. Jag har för i år också bytt från
> 110 mm till 90 mm styrstam. Men sitter nog som
> bekvämast när jag håller 2-3 cm innan
> STI-reglagens böj på styret. Alltså, jag vilar
> inte med händerna på STI-reglagens gummi. Kanske
> skulle jag gå ner till en ram i stl. S?
>
> //p

Fast styret kommer ofta närmare med en större ram. Det behöver inte vara så, men de flesta cyklar har lägre vinkel på sadelröret ju större ramen är (Cervelo är några som inte gör bort sig här, de har tänkt till lite). Detta gör att du dels får ett effektivt kortare överrör med en större ram (du behöver inte skjuta bak sadeln lika mycket), dels får styret längre bak för att det kommer högre upp, snett bakåt. Givetvis måste styrstammen vara samma när man kollar det här.

OK, dagens runda på ca. 8 mil.

Testade först med tidningens Cyklas tips med att ha hälen i pedalen och kunna trampa runt. Det kändes som att cykla på en för liten cykel och ha "aphäng" till styre (klart jag överdriver), men känslan var inte så snabb i den positionen. Så jag höjde sadeln direkt, men inte lika mycket som jag haft den tidigare. Höjde den såpas lite att den ändå kändes lite för liten, men acceptabel nivå. Men då sätter jag mig automatiskt längre bak på sadeln för att få den bästa rundtrampet när jag sitter ner och trampar. Men jag flyttar mig fram och tillbaks hela tiden på sadeln, beroende på hur ryckigt tempot är. Så jag sitter ju aldrig på samma plats på sadeln. Kanske skall testa den nya popis sadeln som är lite längre, fizik airone.

Men jag fick ändå väldigt ont i rumpan, de två sista milen var inte roliga. Jag försöker hela tiden sätta mig på ena skinkan/låret för att slippa sätta mig vanligt. Det kändes ändå faktiskt lite bättre tror jag på det stora hela. Men mycket ligger säkert i själva ovanan. Har bara gjort 5 turer med dagens tur för i år. tog mycket på axlar och rygg idag också. Kanske ska byta tillbaks till min fizik Pavé sadel med 1 cm gel över hela sadeln.

Kanske inte så mycket att göra åt. Som en tidigare skrev, "Att cykla räser med en "racig" sittställning är inte särskilt bekvämt". Får ha tålamod o testa mig fram med och försöka mäta bredden på min bakdel med kartong eller karbonpapper och försöka hitta en sadel som är bred/smal för mig.

//p

paesan skrev:
> OK, dagens runda på ca. 8 mil.
>
> Testade först med tidningens Cyklas tips med att
> ha hälen i pedalen och kunna trampa runt. Det
> kändes som att cykla på en för liten cykel och
> ha "aphäng" till styre (klart jag överdriver),
> men känslan var inte så snabb i den positionen.

Om du sitter bekvämt så borde du ju vara snabbare, eller hur?

> Så jag höjde sadeln direkt, men inte lika mycket
> som jag haft den tidigare. Höjde den såpas lite
> att den ändå kändes lite för liten, men
> acceptabel nivå.

Hur i all världen känns cykeln för liten om du har sadeln lägre ner? Jag är helt säker på min sak: om du har rakt ben med hälen på pedalen så ska det inte kännas helt fel att trampa - då har du nå¨got fundamentalt fel med sittställningen.

Men då sätter jag mig
> automatiskt längre bak på sadeln för att få
> den bästa rundtrampet när jag sitter ner och
> trampar. Men jag flyttar mig fram och tillbaks
> hela tiden på sadeln, beroende på hur ryckigt
> tempot är.

Teknikfråga, sadeln för långt bak, fel vinkel på sadeln osv osv.

Så jag sitter ju aldrig på samma
> plats på sadeln. Kanske skall testa den nya popis
> sadeln som är lite längre, fizik airone.

Om du åker fram och tillbaka på sadeln så är det knappast så att ny sadel hjälper. Har du rätt position på sadeln så ska du inte åka fram och tillbaka på sadeln.
>
> Men jag fick ändå väldigt ont i rumpan, de två
> sista milen var inte roliga. Jag försöker hela
> tiden sätta mig på ena skinkan/låret för att
> slippa sätta mig vanligt. Det kändes ändå
> faktiskt lite bättre tror jag på det stora hela.
> Men mycket ligger säkert i själva ovanan. Har
> bara gjort 5 turer med dagens tur för i år. tog
> mycket på axlar och rygg idag också. Kanske ska
> byta tillbaks till min fizik Pavé sadel med 1 cm
> gel över hela sadeln.

Gel hjälper knappast.
>
> Kanske inte så mycket att göra åt. Som en
> tidigare skrev, "Att cykla räser med en "racig"
> sittställning är inte särskilt bekvämt". Får
> ha tålamod o testa mig fram med och försöka
> mäta bredden på min bakdel med kartong eller
> karbonpapper och försöka hitta en sadel som är
> bred/smal för mig.
>

Det SKA vara bekvämt att sitta på en racer! Hur skulle man annars stå ut att sitta timme efter timme?

Mitt tips:

ta en bild av cykeln
mät ditt grenmått
mät din sadelhöjd
posta ovanstående här

Dessutom:

du har väl inte kalsonger under cykelbyxorna?
du har väl cykelbyxor?
> //p

Om du får ont i mellangården bakom pungen låter det som du har för smal sadel. Mät sittbenen och köp en sadel som gör att du sitter på sittbenen istället för på mellangården. Och se till att sadeln är helt plant monterad. Använd vattenpass.

Bagarn skrev:
> Castrello,
>
> sök på mina inlägg i forumet och du kommer att
> få svar på många av dina frågor.
>
> Benny

Jag frågade inte i egentlig mening - frågade för att belysa saker som trådskaparen kan/borde kolla upp.

Personligen sitter jag ganska bra och bekvämt på min racer.

"-har man ingen talang är det klart man ska ha bra grejjer-"

Ha ha ha, stämmer in på mig!

"Om du sitter bekvämt så borde du ju vara snabbare, eller hur?"
Jag har tänkt mycket på det, typ: tänk om jag hela tiden slapp tänka på jag har så ont och hitta en bekvämare position, då skulle jag kanske vara lite mer fokuserad på att vara starkare o snabbare och kunna träna mer. Samma med löpningen då jag har värsta benhinneinflamationen och kan inte träna ordentligt och måste stå över många löpningspass.

"Hur i all världen känns cykeln för liten om du har sadeln lägre ner? Jag är helt säker på min sak: om du har rakt ben med hälen på pedalen så ska det inte kännas helt fel att trampa - då har du nå¨got fundamentalt fel med sittställningen."
Det känns som benen inte får sträckas ut i själva rundtrampet, när jag sitter på sadeln o trampar, vill hela tiden resa mig upp för att få ett behagligt rundtramp. Känns liksom att cykla på en BMX, typ.

Sadeln är med ögonmåttet vågrätt, men ok, jag har inte mätt med vattenmått. Jag skall göra det! Ska även försöka få fram min sittställning på bild + mått o.s.v.

Tack!

//p

>
> Jag frågade inte i egentlig mening - frågade
> för att belysa saker som trådskaparen kan/borde
> kolla upp.
>
> Personligen sitter jag ganska bra och bekvämt på
> min racer.

Sorry Castrello,

det var inte dig jag avsåg, jag menade till Peasan!

Benny

Bagarn.

Sökte snabbt på dina inlägg, mycket matnyttigt. Ska läsa på!

Castrello
Nä, jag har absolut inga kallingar under cykelbrallorna, och jag har cykelbyxor =),(nya för iår).

När jag ligger ute o trampar o har ont så brukar jag önska att jag hade en benfri kotlett att sitta på. Har ju hört hur de gjorde förr i tiden. =)

//p

Tillbaka
Topp