Sixpack i hellas?

kaleng

Ny medlem
Sixpack i hellas?
Hej igen!

Står nu i valet o kvalet...inför en heldämpad.

En SC Heckler el 5-Spot el Sixpack??

Vill ha en hoj som håller och räcker för tuff åkning med drops och hopp. men som absolut måste funka lika bra t ex i hellas. Ja, alltså i XC-förhållanden med klättringar.
Hört gott om Turners bussningar ist för lager som t ex är dyrare att byta.

Antar att det finns en del åsikter...hoppas jag.

Apropå...testade en Gemini 2000 i hellas. Den har mäktiga 170mm fram o bak o väger bara ca 17kg. Tyckte dock den var för tung o klumpig för att dra runt med. Den är ren "freeride" och mer än vad jag behöver.

/Kalle

Sixpack i hellas?
Leo, var r du? Du vet vad han behöver! ;-D

Skämt och sido: Tror 6pack är en riktigt bra cykel. Men om du tycker det verkar kompliserat med alla lager i Turners ramar så kommer du antagligen att tilltalas av enkelheten hos Hecklern.

Heckern håller för väldigt mycket också. Kolla in Tyler Klassen i Drop-In och i filmen Genesis. Han kör roadgaps och hopp/dropps så det står härliga till med bla just en Heckler.

Storebror Bullit är ännu bättre lämpad för lek, men Hecklern är nog snäppet vassare i Hellas m.m.

Edit: Leo får ta över nu när vi kommer in på Bullit-snacket här. Jag har inte ens fått iordning min än..

Senast redigerad av en moderator:
Sixpack i hellas?
Många trådar om detta tycker jag ;) Kan inte låta bli att kommentera lite här också...

kaleng skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej igen!

Hej hej!

> Står nu i valet o kvalet...inför en heldämpad.
>
> En SC Heckler el 5-Spot el Sixpack??

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, 5-SPOT! (eller en Heckler eller en sixpack...) Alla funkar för det du vill men sixpacken är ju en aning tyngre men håller säkert för mer än en 5-spot. Heckler verkar ganska tålig den med.

> Vill ha en hoj som håller och räcker för tuff
> åkning med drops och hopp. men som absolut måste
> funka lika bra t ex i hellas. Ja, alltså i
> XC-förhållanden med klättringar.

Ja just det, 5-spot.

> Hört gott om Turners bussningar ist för lager som
> t ex är dyrare att byta.

Bussningarna ska absolut inte vara några problem. Lätta att fetta (fettspruta, medföljer vid köp via NAF) och i samband med det hålls som rena.

> Antar att det finns en del åsikter...hoppas jag.

Säkert en hel del...

Sixpack i hellas?
Nu har jag en Bullit och skulle faktiskt rekommendera den för det du beskriver. Jag kör liknande cykling med min, stökiga tekniska steniga stigar, både snabba och långsamma. Långturer är inga problem, som längst har jag cyklat 11 timmar på den. Varför jag valde en Bullit istället för en Heckler? För att Bullit tål mer, jag kan vara 110% säker på att inte cykeln är en begränsning för min cykling. Sedan fungerar 7" bak och 6"(Marzocchi Z1 Freeride 1 150mm) fram utmärkt, perfekt harmoni. Bullitramen med en 5th Element fjäderbakdämpare väger kanske 0.5kg mer än en Hecklerram med samma dämpare.

Fast Heckler är ett bra val det med, lite lättare som sagt.

/Leo

Sixpack i hellas?
För Hellasåkning skulle jag välja Heckler eller 5-spot. Sixpack och Bullit är aningens mycket att släpa runt på, om du tycker att Gemini är för mycket. Gemini är lättare än Bullit och antagligen lite lättare än Sixpack. Para ihop den med en Vanilla RLC eller motsvarande gaffel med ungefär samma axel-till-krona mått och du har en väldigt kompetent Hellasmaskin, som inte skulle skämmas vid lättare FR och DH..

Sixpack i hellas?
Både modeller från Turner är starkare än en Heckler. Inget fel med Heckler, men den ena anledningen att välja en över en 5 Spot är om man har inte råd.

När det gäller valet mellan 5 eller 6 från Turner frågan blir vad vill du har för gaffel och andra komponenter? Om man är nöjd med en 125mm-140mm gaffel (eller en DUC), 2.5 däck och ingen kedjestyrare då är en 5 Spot bättre. Om man vill montera en Fox 36 eller 150mm Marz samt 2.7 däck och har möjligheten att montera en kedjestyrare då är det bättre med en 6 Pack. Det går att bygga en tung 5 Spot eller en inte lika tung 6 Pack, så lått inte vikten styra valet mellan dessa två.

Sixpack i hellas?
När man tänker efter så skulle nog den nya Santa Cruz Nomad vara ett klockrent val i segmentet mellan Heckler/Bullit, för Hellas-typ-cykling. Den är väl inte tyngre än en Heckler och har mer slaglängd:
<http://www.santacruzbicycles.com/bicycles/nomad.php>

/Leo

Sixpack i hellas?
Jag hör till dem som fetsågade Nomad när jag såg den första gångerna men nu får jag erkänna att den inte ser så tokig ut trots allt...

Sixpack i hellas?
*micke*, samma här, börjar faktisk gilla den lite groteska formen trots att den kändes ful först. Inte omöjligt att det blir en sådan någon gång. :-)

/Leo

Sixpack i hellas?
Daner skrev:
> Både modeller från Turner är starkare än en
> Heckler.

Tror jag inte en sekund på. När jag fått se bild eller filmbevis på när någon kör lika stort på en five spot som tex Tyler Klassen gjorde på sin heckler kan jag tänka mig att ändra uppfattning. Kedjestagen ser väldigt xc ut på five spot..

6p2qzt.jpg

6p2q7o.jpg

Sixpack i hellas?
Jag menar inte på något sätt att Heckler är något annat än stryktålig för stora drops och sådant. Det är kanske ett bättre val än en 5 Spot för Tyler.

Dodge Charger, Ford Gran Torino, Subaru WRX STi or Mitsubishi Lancer Evo VIII?

I need a car that can handle fast driving on gravel roads in the forest, including getting air and jumping over stuff. I've spent many enjoyable hours watching Dukes of Hazzard and Starsky and Hutch and I'm almost certain that a Charger 440 Magnum like the General Lee or a Ford Gran Torino like Starsky drives would be nearly perfect for me. One of my buddies insists that a wussy rally car wannabe Subaru or Mitsubishi would be a better car. I know that the Charger and Gran Torino can really take the punishment because I've seen them in action. Besides, both of those cars have live axle suspensions in the rear, which look much stronger than those wussy wishbone struts on the rice-burner Jap cars with the stupid names. What should I do?

PS - I can't wait for the new Dukes of Hazzard movie with Jessica Simpson as Daisy! Catherine Bach was hot, but Jessica really lights my fire!

Sixpack i hellas?
Jag går också och funderar på om det ska vara en lätt 5"-tummare i stökiga skogen eller en rejälare 6"-tummare likt Sixpack?

Sixpack i hellas?
Whyte 46 kostar mindre än 2500 pund. Dyrt? Ja, för mig iaf. :)

Marin Attack Trail är har samma dämpningssystem men FOX Talasgaffel och lite grövre tillyxad ram. "Bara" 23000 typ. Full XT har jag för mig, växlarna alltså, precis som på Whyten.

Sixpack i hellas?
kevlar skrev:
> Är jag ensam om att tycka att nomaden inte är lika
> groteskt ful längre, bara lite småful, ungefär som
> en fiat panda?
>
> leg. freeride-svetto

jag tycker inte att den är lika ful längre, men frågan är om inte den i matt grönt är snyggare

Sixpack i hellas?
neodym skrev:
> Älskar Santa Cruz nya fueltank design. Syns
> tydligt på deras dirthoj också.
>
> Leo: Vilket åbäke till bil :/

Nåja, båda heter Nomad, därav bilden på bilen också... :-P

/Leo

Sixpack i hellas?
Sixpack hit, stök dit.

Grevarna i Hellas är kisarna på singlespeedade
hardtails. Efter kommer rusket i sina hockey-
munderingar. Detta är faktum. Om det handlar
om kisarna eller deras cyklar, eller en
kombination av de båda parametrarna låter
jag vara osagt.

Six million ways to die
Choose one! (heh heh)
A what dem a try fi do
Try fi test me?
You waan test the rocket launcher?
Well let me tell you something
Me are the original butcher
Me have fi chop (up)
Lord have mercy (hear dis)
(You'll hear me man)
Wake di man
A who dat a come
Wake di man
Who no tink me the don
Wake di man
A who dat a come
Wake di man
Who no tink me the don

/ Cutty Ranks

Sixpack i hellas?
Santa Cruz har gjort ett stort misstag i designen av sin senaste generation cyklar. Topröret är "hookat" åt fel håll, uppåt, vilket skapar dålig harmoni i cykelns linjer.

En cykel ska se snabb ut, tom när den står still. Se t.ex Intense M3. Vilktiga grejjer det här...

Förutom att den ser keff ut så verkar Nomad vara en helt grym hoj för Hellas-liknande förhållanden. Jag skulle inte springa om någon kastade den efter mig...

Sixpack i hellas?
Jaha, man ska kalla dig Grefve Newsboy nu då eller? Efter gårdagens tretimmarstur i Hellas på en Prophet är jag dock benägen att hålla med dig om det mesta du skrev, förutom det där med växlarna. Vad ska man med så mycket fjädringsväg till där?

Sixpack i hellas?
Fjädring i Hellas är enbart en komfort-höjare. Nån extra prestanda har jag svårt att se. Det är inte Åre vi pratar om, Hellas är plattmark.

Sixpack i hellas?
Vitt med vinge är mitt självklara val.
DCP_2257.JPG

Took my Superbird
Down to the track
Saw a Camaro
Pull in the stacks
Flag went down
Hear the rubber burn
Lucky shift
Got me in the turn
Must have been ridin
With lady luck
Flipping his wig
His gears are stuck
The Camaro..
so far behind
I'm out of gear
Coasting to the line!
SOLID!
/ Fu Manchu

Sixpack i hellas?
Argh! Superbirden är en av de få amerikanarna jag faktiskt skulle kunna tänka mig att äga...
Byggdes ju enbart för NASCAR, men reglerna var väl så att bilarna skulle gå att köpa av vanliga köpare också.

Sixpack i hellas?
Vad är fel med komfort? Jag gillar att åka skinnsoffa med pösig fjädring, automat och ac. Klart det går fortare med en välfläktad tvåförrti med stel bakaxel, stenhård fjädring och slicks om man är Ari Vatanen. Är man det inte går det bara illa och gör ont i tvåförrtin. Dom där två SS-grevarna är ju en blandning av lagom del Ari och lagom del masochist och det funkar bevisligen. Har man ingen del Ari i sig blir det bara vanlig wannabevallåkravolvo sladdande runt kjorren av det hela. Hellas ska vi vara rädda om så där kan man inte sladda omkring..

Förresten fort? Jag gillar att cruisa fram.

xtreme61.gif

Sixpack i hellas?
Jag är också en komfortsnubbe. Komfort är nödvängt för mig. Tror inte folk köpet TV längre utan fjärrkontroll men manuella växellådor ska folk tydligen fortfarande ha i sina förhållandvis dyra bilar.

Sixpack i hellas?
Jepp, superbörden serietillverkades.
Roligt är att vingen på "konsumentbilarna"
var aningens högre än tävlingsbilarnas vingar
för att man skulle få upp bakluckan när man
åkte till landet eller skulle handla.

Tillbaka
Topp