Sixtenloppet, Ett kul "långlopp" för dig som gillar bra stig! Nu på söndag!

Aktiv medlem
Här kommer en rekommendation på en bra tillställning. Även om jag inte kört just loppet så har jag kört banan och vet vad som väntar.

Det är snudd på gratis, 20:- tror jag det kostar.
Man cyklar i 3h vilket väl är ungefär en snitt happyride?
Banan tar ca 30-60min per varv beroende på hur bråttom du har.

Och banan är riktigt kul! Väldigt platt men gott om svängar, rötter, stenar. Stig till typ 99%. Och dessutom är Knivsta klubben väldigt flitig på att fixa med berms, dropp, och snygga passager. Kör man hela långa varvet vilket jag tror vi gör så utlovas både BMX bana och en och annan Endurolinje.

http://www3.idrottonline.se/KnivstaCykelklubb/Tavling/Varatavlingarlopp/Sixtenloppet410/

Licenser
Ingen licens behövs.

Anmälningsavgift

Vuxna – 40 kr
Ungdomar – 20 kr
Barn - Gratis
Går att betala kontakt eller Swisha på plats.

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> 11 varv!!
>
> Då är det inte långa banan med andra ord:-)

Finns det någon annan lång bana än den Upplandscupen går på? Den kör elitåkarna under kvarten iallafall.

wobblie skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 11 varv!!
> >
> > Då är det inte långa banan med andra ord:-)
>
> Finns det någon annan lång bana än den
> Upplandscupen går på? Den kör elitåkarna under
> kvarten iallafall.

De har långa spåret. Som norrorts lightbulb gick på t.ex Upplandscupen körde jag inte i år. Men det långa varvet körs strax under 30 har jag för mig.

...fusk är strängt förbjudet.
Jag älskar't.
Tjejen ska springa tjurruset samma dag och jag skullde på min dåliga fot, nu är bara frågan hur jag ska lösa logistiken att ta henne till gärdet o mig till Knivsta.

Hej

Hela varvet kommer inte att köras under Sixtenloppet, det fulla varvet har en toppnotering på ca 21 minuter, men genomsnittet är nog runt 25+ minuter. Som ovan nämnts en fantastisk bana med 100% stig och den erbjuder stora variationer och går att cyklas på flera olik sätt och utifrån olika nivåer, då man kan välja vilka slingor man kör utifrån det grundspår som finns.
Att komma och testa banan kan varmt rekommenderas då den får idel vitsord av de cyklister som kört runt. Du som testar kommer att mötas av bland annat Helmsklyfta och Domedagsberget.
Varvet under Sixtenloppet kommer att mäta ca 4km, loppet startar 11:00. Mer information finns på Knivstas CK hemsida.

Rompa skrev:
> Men loppet kommer gå som förra året? Flest varv
> på 3h?

Stämmer bra,men det är helt ok att cykla 2 tim och ta en långfika.
Banbeskrivningen som finns på vår hemsida stämmer inte ,vi gör några ändringar iår.
Vi har valt att ta bort dom svåraste nerfarterna och dom jobbigaste uppförsbackarna.
Det ser ut som att vi slipper regn så bansträckningen spikas på söndag

Hela banan finns på Strava = MTB komplett (2015)

https://www.strava.com/segments/10021442

På banan finns också 6 andra stravasegment och vi kommer under hösten att markera start o mål på dom olika sträckningarna.

Välkomna på söndag

Tack som fan!
Det var skitkul och en kanonfin bana. Jag hade inte haft något emot värre nerfarter men ett par av de brantaste och längsta stenkist-uppfarterna fixade jag inte.
Så jag gjorde inget varv... utan fotnedsättning, knappt utan vurpa heller, säger väl mer om mina skills, toppåkarna som gjorde 11-12 varv gjorde knappasst några otb's... grymt imponeerad både av deras förmåga och av dem som skakade fram på ht's, hörde t o m nån som körde helstelt!
Banan är elak mot däcken, såg en punka på första varvet, hörde att många får det, och fick en själv (på mitt sjunde som det verkar, hann dock gå imål och plocka fram lagningskittet och komma iväg på ett sista varv fem i två. Perfekt timing och nödvändig vila.)

Heeelt slut som man nu :)

Grym dag idag!! Jag blev varvad 1gång av Ville o Gunnar , gissar på att ja fick ihop 10varv, hade 20sek upp till att ja hade hunnit köra 11varv... :(
Grym bana, torr o fin, passade utmärkt för heldämpad 29" idag.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    168.9 KB · Besök: 35
  • image.jpeg
    image.jpeg
    138.7 KB · Besök: 36
  • image.jpeg
    image.jpeg
    221 KB · Besök: 23
Tillbaka
Topp