Sjuk igen

filto

Ny medlem
Sjuk igen
Varför kan jag inte få vara frisk längre perioder!?! Jag är så trött på detta. Har varit förkyld av och till hela våren. Träningen har blivit helt förstörd och nu slog det till igen. Hade tänkt vara med på SSSM och vättern lär väl gå bort det med:(. Tips och idéer någon?

Sjuk igen
Jag skulle inte rekommendera det av den enkla anledningen att jag kan för lite om det. Jag vet dock att några jag tävlade med för fem år sen fick injektion av Gammaglobulin för att boosta immunförsvaret (det bör nämnas att samma personer tog en del annat också).

Vet inte om det (fortfarande?) används och vad som krävs för att man ska få det, men ett snack med en läkare kanske kan klargöra det.

I övrigt gäller ju samma tråkiga recept som alltid: börja inte för tidigt och träna inte för mkt...

Sjuk igen
Tror att det är något som går.
Jag själv har upplevt detta större delen av våren.
Ingenting bryter egentligen ut, stannar i symptomstadiet om man får lov att kalla det så.

Ena dagen är man trött, lite ont i halsen och annat jox.
Nästa dag är man på topp, energi till tusen och känner för att springa några maraton på raken.
Sen är det samma visa som dag 1 några dagar senare.

Har provat lite extra vitaminer (borde inte behövas egentligen med tanke på mitt intag av frukt och grönt). Sånt här EchinaGard är även det provat. Inget verkar hjälpa.

Har några bekanta, och även folk på jobb som upplever samma sak.
Totalt värdelöst med andra ord.

Sjuk igen
Sov
Ta en vecka ledigt från konditionsträning och promenera istället.
Få en släng av bacillskräck ,tvätta händerna ofta och låt bli att pilla dig i ansiktet otvättad.
Ät rikligt med kolhydrater omgående efter träning.
Ät en jävla massa grönt.
Vitlök pressad i c-brus varje morgon,så man luktar gott ur munnen.
Glutamin tillskott.

mvh

Proktolog Vito

Sjuk igen
Har väldigt svårt och tro att du kommer få gammaglobulin om du går till din läkare :) Känns lite(!) overkill. Vad jag vet så ger man väl bara gammaglobulin till personer som har någon lite mer seriös nedsatt funktion av immunförsvaret t.ex. om man det är problem i tillverkningen av immunoglobuliner. Man gav väl det förr till såna som blivit exponerade för HAV men det är nog inte så vanligt längre pga vaccin.
Annars kan man väl bara ge de vanliga råden: Inte stressa för mycket, ät nyttig varierad mat i rätt omfattning och träna i rimlig omfattning. Tycker inte man ska springa omkring och försöka undvika bakterier/virus in absurdum, det blir man bara paranoid av.

Sjuk igen
Ang: Glutamin
"Some athletes can have high intakes of l-glutamine because of their high energy and protein intakes and also because they consume protein supplements, protein hydrolysates, and free amino acids. Prolonged exercise and periods of heavy training are associated with a decrease in the plasma glutamine concentration and this has been suggested to be a potential cause of the exercise-induced immune impairment and increased susceptibility to infection in athletes. However, several recent glutamine feeding intervention studies indicate that although the plasma glutamine concentration can be kept constant during and after prolonged strenuous exercise, the glutamine supplementation does not prevent the postexercise changes in several aspects of immune function. Although glutamine is essential for lymphocyte proliferation, the plasma glutamine concentration does not fall sufficiently low after exercise to compromise the rate of proliferation. Acute intakes of glutamine of approximately 20-30 g seem to be without ill effect in healthy adult humans and no harm was reported in 1 study in which athletes consumed 28 g glutamine every day for 14 d. Doses of up to 0.65 g/kg body mass of glutamine (in solution or as a suspension) have been reported to be tolerated by patients and did not result in abnormal plasma ammonia levels. However, the suggested reasons for taking glutamine supplements (support for immune system, increased glycogen synthesis, anticatabolic effect) have received little support from well-controlled scientific studies in healthy, well-nourished humans."
Title: Dosing and efficacy of glutamine supplementation in human exercise and sport training.
Source: Journal of Nutrition, The [0022-3166] Gleeson yr:2008 vol:138 iss:10 pg:2045S

Sjuk igen
En fråga i ämnet: Jag hade något som irriterade i halsen förra helgen. Och tänkte att jag cyklar en sväng, antingen blir det sämre eller på försvinner det.
Det blev sämre. Har inte kunnat träna denna vecka, men nu känns det som det är på slutet av förkylning. Funderar på ett längre pass i morgon (inför VR). Är det alltid dumt att starta för tidigt med träning? (Ligger efter rejält till vr) Eller kan det bidra till snabbare tillfrisk? Vill tro att jag varit med om det förut men det kanske bara är inbillning.

Sjuk igen
Var alltid supernoga med att tvätta händerna, håll rent i ditt hem, ät c vitamin.

/en som aldrig någonsin har tagit ut en sjukdag på jobbet :P

Sjuk igen
keith skrev:
-------------------------------------------------------
> /en som aldrig någonsin har tagit ut en sjukdag
> på jobbet :P

Aldrig varit karate-full på en vardag alltså?

Sjuk igen
- Sov ordentligt (jo du behöver antagligen 8-9h per dygn om du tränar, vad du än säger själv... Svenska män sover i genomsnitt minst i hela Europa.)
- Ät bra mat. SLUTA äta socker och godis.
- Sluta dricka alkohol(tråkigt, men sant...)
- Tvätta tassarna innan du äter

Sjuk igen
Om du prompt måste träna när du är krasslig, se till att du kör så pass lätt att du inte belastar hjärtat.

Tränat under mina två senaste förkylningar och peppar, peppar, det har gått bra.

Sjuk igen
Med tanke på att det finns gott om exempel på vältränade och annars friska människor som har dött av att träna med en förkylning i kroppen verkar det vara extremt korkat att chansa och träna "lite grann" under en förkylning. Om man nu inte skulle råka ut för något så dramatiskt så är nog en rimlig gissning att eventuella träningseffekter uteblir om man har en infektion i kroppen. Känner man sig tvungen att träna när man är sjuk kanske man ska ta sig en funderare på vad man vill med sin träning.

Sjuk igen
Hur lång tid efter att man blivit frisk ska man hålla sig på mattan utan att det kan bli skadligt? När kan man ta ut sig fullständigt? Jag tror det lutar åt att försöka ta ut startklarförsäkringen.

Sjuk igen
Överdriven hygien ökar i alla fall risken för allergier, samma sak gäller kanske även för förkylningar. Så slicka på händerna efter en dag på jobbet så kanske det blir bättre.

Sjuk igen
Hade precis samma symtom för ett tag sen. Vad jag än gjorde så gick inte min förkylning över. La om kosten, åt massa vitaminer osv osv...
Till slut gick jag till en läkare som konstaterade att jag är pollenallergiker. Så nu får man äta medicin från apoteket och nu känner jag mig mycket bättre.

Sjuk igen
Samma här - halvknackigt hela våren!

Trött som ett as efter jobbet, orkar inte ens cykelpendla vissa dagar utan tar bussen istället (och får därmed chansen att suga i mig andras äckliga baciller).

Var ganska laddad inför Eslöv Granfondo och det gick hyfsat med tanke på vädret. Sen var jag halvsjuk i 1,5 vecka efter.

ock ock ock...

Sjuk igen
Jag har haft såna här problem på vintrarna, januari och februari var förlorade månader. Detta året funkade det mycket bättre, men jag är osäker på vad det beror på.

- Jag har följt ett litet annat upplägg med mer lugna långa pass under vinterhalvåret. Skulle kunna vara så att hårda intervallpass sänker imunförsvaret i botten.

- Jag har partajat mindre på helgerna.

- Jag har skött kosten lite bättre, inte jätteskildnad.

Sen kan det ju också vara så att kroppen behöver vänja sig vid en viss träningsdos innan det fungerar smärtfritt.

Sjuk igen
Jo jag har också kört långa lugna pass. Festandet har varit ganska lugnt det med. Bara ett par studentfester iår:D. Sen har det iofs varit lite stressigt till och från och jag kan tänka mig att det är orsaken. Men i övrigt har jag ju skött mig. Ätit varierat och allt.

Finns det någon tumregel för hur länge man behöver vara frisk innan man kan ta ut sig helt, utan att det är farligt? Jag har ingen lust att hamna på sjukan ovanpå denna skitvår.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp