Sjukdom ger lägre vilopuls?

ething

Aktiv medlem
Som en kille som är proffs på killförkylningar och just nu är inne i den tredje för i år så tänkte jag kolla med er som är duktiga på det här med vilopuls. Är det normalt att den går ner vid sjukdom? Min logik säger att när kroppen är ansträngd så borde pulsen gå upp men i mitt fall är det tvärt om. Normalt har jag en vilopuls mellan 40-45, lite beroende på träningsmängd och tid på säsongen. När jag är sjuk är den normalt under långt under 40, i morse var den 33 och ganska oregelbunden.

För mig är låg vilopuls och viss oregelbundenhet tecken på att man är vältränad och det är knappast så jaq känner mig. Vid ett tidigare tillfälle fick jag samma symptom ihop med bröstsmärtor och gjorde ett EKG med svaret "jättefriskt" hjärta. Skall jag bara sluta vara hypokondrisk?

Jag har drabbats av en inflammation denna vecka. Inflammationen har spridit sig i kroppen, och min vilopuls är nära 25 slag mer än vanligt. (Fått en massa antibiitika och slapp bli inlagd!)
Så njae.. Pulsen går nog upp

edit : Min vilopuls har gått från 45 till 70)

Senast ändrad:
andrewmtb sa:
Jag har drabbats av en inflammation denna vecka. Inflammationen har spridit sig i kroppen, och min vilopuls är nära 25 slag mer än vanligt. (Fått en massa antibiitika och slapp bli inlagd!)

Antibiotika tar man mot bakterieinfektioner, inte inflammation. :)

Lingon sa:
andrewmtb sa:

Antibiotika tar man mot bakterieinfektioner, inte inflammation. :)

Det är en tand som fått inflammation i roten. Så någon bakterie är det nog eftersom jag fick två olika pencillin

Har inga råd att delge men åkte på flunsan i år och noterade att vilopulsen var upp över 20 slag i några dagar.

Det är inte så att du slarvar med hur många receptfria värk tabletter du stoppar i dig, tänker att om en är bra måste två vara bättre.

Åke sa:
Det är inte så att du slarvar med hur många receptfria värk tabletter du stoppar i dig, tänker att om en är bra måste två vara bättre.

Tar oftast inga tabletter alls. Fick Naproxen utskrivet en gång då jag hade varit förkyld i tre veckor för ett par år sedan. Det var dock verkningslöst. 1 Alvedon om dagen om det är riktigt illa.

Tillbaka
Topp